Medisinering / karbonfilter

Heisann,

Har nylig skaffet meg medisiner (eSHa 2000) for bruk i akvarium.
I bruksanvisningen står det at karbonfilteret (aktivt kullfilter) må tas ut før medisinering.

Det jeg lurer på er om karbondelen av filteret skal være ute i hele medisineringsprosessen (3 dager)? Eller skal denne delen av filteret kun tas ut i timene før og etter medisineringen foregår?

Dersom filteret skal være ute i 3 dager, bør jeg skvise ut det jeg kan av bakterier fra dette filteret (i f.eks. en liten bolle med akvarievann), og så tilsette dette til akvariumet rett etterpå for å unngå å miste viktige bakterier?
Hvordan rengjør jeg evt. filteret før jeg setter det tilbake etter de tre dagene?

Akvariet er på 60L, og ble startet opp for 1,5 mnd siden.

Dersom dere har andre tips og anbefalinger på hva som bør gjøres før, under og etter medisinering setter jeg pris på det!

Takker!
-Julius
Det vanlige filteret ditt (pumpen) skal være i gang hele tiden og skal ikke slås av. Det er bare hvis du har kullfilter at det skal taes vekk. Kullfilter skal heller ikke brukes i det daglige kun hvis du har medisinert med strerke medisiner og skal fjerne rester av denne.
Ved brukav Eaha 2000 er ikke dette nødvendig.
Takk for tilbakemeldingen! Du nevner at kullfilter ikke skal brukes i det daglige, men kullfilteret jeg har er integrert i pumpen, så dette regner jeg med at jeg bør sette tilbake igjen når medisineringen er fullført?

BLUWAVE 03 (punkt G - "Sponge soaked in active carbon")

Noen formeninger rundt det å vaske denne delem av filteret i litt akvarievann for så å helle dette vannet tilbake i akvariet for å unngå å kaste bort nyttige bakterier?
Julius
Det jeg lurer på er om karbondelen av filteret skal være ute i hele medisineringsprosessen (3 dager)? Eller skal denne delen av filteret kun tas ut i timene før og etter medisineringen foregår?

Karbonfilter betyr den svarte svampen, altså kullfilteret. Dette er noe man egentlig ikke skal bruke året rundt, faktisk.

Kullfilter skal kun brukes i spesielle tilfeller, som f.eks. for å rense vannet for medisin ETTER at en medisineringskur er ferdig. Eller for å fjerne f.eks.misfarging (gulning) i vannet, hvis man mistenker noe forgiftning og slike ting. Altså kun kortvarig og i spesielle tilfeller.

Man skal ALDRI sette tilbake ett kullfilter etter at det er brukt. Husk at det har stått og absorbert giftstoffer o.l. og dette kan man risikere å få ut i vannet igjen, om man setter kullfilteret tilbake. Kullfiltere skal kun brukes i få dager om gangen. Etter bruk kastes de, sammen med det de måtte ha absorbert.

Erstatt plassen det sorte kullfilteret sto med en blåsvamp istedet.

Man MÅ ikke bruke kullfilter etter medisinering heller. Et par vannbytter gjør en bedre jobb med å fjerne medisinen helt
Et kullfilter er kun aktivt i en svært kort periode etter at det er satt inn, hvis det i det hele tatt er aktivt. Et kullfilter trekker til seg giftstoffer og fra luften, og hvis det ikke kom i en hermetisk lukket pose, var det antakelig ikke aktivt lenger da du fikk det.
Etter min mening er kullfiltere i akvariebruk noe av det dummeste som finnes
Hvis man skal fjerne giftstoffer i fra et akvarium må det da være bedre å skifte ut litt vann
Nå er jeg vel litt utenfor topic, men tilbake.. Jeg tror det beste er å bytte ut kullfiltret ditt med blå-filtermatte slik Mona foreslår.
Da kaster jeg kullfilteret og erstatter det med blå filtermatte
Takk for gode og informerende svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap