Jeg har svært begrenset erfaring med svarte molly, men den lille erfaringen jeg har, ga meg inntrykk av at enkelte av dem kan bli noen reale bøller og terrorisere de andre artsfrendene sine. Jeg kjøpte 8 små og satte dem ut i en 250 liter, sammen med scalarer og keisertetra. En av dem skilte seg klart ut som terroristen i gjengen. Han var konstant på jakt etter noen å plage, beit og jagde de andre artsfrendene sine HELE tiden.
De 7 andre døde til slutt, bare pøbelen ble igjen. Da gikk han over til å plage keisertetraene i 250 literen, og angrep dem gang på gang og beit dem i analfinnen ("rumpa"). Flere fikk røde blodutredelser der av skadene han påførte dem. Da fikk jeg nok og fjernet pøbelen og satte han i en 19 liter helt alene, der han ikke kunne plage noen.
Pøbelen overlevde altså sine 7 søsken og terroriserte andre fisk i hele sitt korte liv...
Så når du sier at en av mollyene dine er blitt pøblete, så tror jeg deg absolutt. Har du like uflaks som meg, så gir den seg aldri heller...! Men det er ingenting man kan gjøre med det, annet enn å fjerne pøbelen så flertallet får fred og ro.