Trenger hjelp. fiskene er garantert syke :(

Hei,

trenger ekspert råd. Tror det går utrolig dårlig med fiskene mine. De har mugg på seg. Hvordan får jeg dette bort? Jeg tror nesten jeg har prøvd alt, men er villig til å ta imot alle råd og forslag. Noen fisker har til å med dødd. Det er trist. Jeg har masse små avl her, og vil ikke at dem skal leve slik. Skal faktisk bytte vann om noen dager, og tenkte kanskje jeg kan prøve tips jeg får her...

Håper på raske svar.. og tusen takk i forveien.. skal prøve å sette ut bilder av dem fiskene jeg klarte å ta bilde av... dem fiskene står jo aldri stille....
Det er desverre ikke lett å ta dem bildene, og laste dem ned, men jeg gir meg ikke før jeg får det til...
Bismilla Islam
Jeg tror nesten jeg har prøvd alt, men er villig til å ta imot alle råd og forslag.

Hva har du prøvd? Bare greit å vite, spesielt dersom du allerede har brukt medisiner. Er greit om du forklarer litt hva du har gjort. Og ja, veldig greit med bilder.
Helt umulig lage bilder... de står ikke stille, men jobber fortsatt med dem alikevel. Skal få det til.

Jeg har ikke prøvd medisiner ennå. Har vasket akvariet, prøvd å få verdiene riktig som mulig, men de er fortsatt syke... kanskje medisiner er neste steg?
Hei! Kanskje du kan si litt om
hvilke fisker det gjelder:
hvor stort er akvarie:
hvor lenge har akvariet vært i drift:
hva er rutinene dine når det gjelder vannbytte o.l:
hva er vannverdiene:

"mugg" da tenker jeg sopp eller noe? Husker ikke i farten men det finnes en skånsom kur mot det. Esha har en men husker ikke i farten om det er Esha Exit eller Esha 2000
Dersom du ikke klarer å få bilde, så prøv å les litt her og se om noe kan passe. Det som kan anbefales av medisin er Esha Exit (mot hvitprikk) og Esha 2000. Men der er også andre medisiner mot andre sykdommer. Ikke bare kast oppi medisin. Det som er fint med Esha Exit og 2000 er at de kan brukes samtidig.
Bilder og info
Hei,

da har jeg endelig klart å ta tre bilder. Håper dem sier det jeg prøver å si.

240 liter akvarie med guppy, maller, ancistrus, molly, sverddrager.

Bytter vann hver 14 dag. Verdiene stemmer med de stripene jeg har kjøpt. Dem er fine.

Kanskje det er en sykdom...??

Fiskene virker slappe som dere kan se fra det ene bildet.
Ene gule ballongmollyen min er nesten helt hvit (bilde)
Og den svarte fisken min er mer hvit enn den trenger å være.

Den hvite delen er muggete... den ser myk ut...

Noe mer jeg kan komme med som hjelper? Jeg vil ikke til dyrebutikken og spørre om hjelp. Dem vet ikke hva dem driver med. Får nesten korka svar på spm mine...

Tusen takk for hjelpen.
Ser du sier at du bruker strips som måleenhet. Dette bør du skifte til dråpetester. De er mye mer pålitelig. Strips er ikke noe som anbefales av noen her på forumet.

Men ang sykdommen, så virker det som en slags sopp. Jeg ville ha tatt en Esha Exit og Esha 2000 kur samtidig. Så se om den kuren funker. Jeg hadde en sopp på noen fisk hos meg, og den kombinasjonen tok knekken på soppen.

Ta vannbytte på minst 1/3 del rett før du begynner kuren. Ta kur i 3 dager. Se det an den 4 dag. Ta så nytt vannbytte på minst 1/3 del. Så ser du på 5 dag om det er borte. Dersom ikke, så start evnt på ny kur. Du kan også fortsette kur på dag 4 evnt 5.
Husk å lese på pakken til disse Esha medisinene.. en av de må brukes dobbel dose på om du har ...lav gh var det vel men det står forklart på vedlegget i pakken
Tuuuusent takk for hjelpen. Jeg skal prøve den kuren, og selvsagt bytte til dråpetest, slik at jeg vet at jeg har riktig verdier
Tilbake melding
Hei alle sammen som hjalp meg.

Jeg klarte desverre ikke redde alle fiskene (et par døde), men jeg klarte å fikse vannet. Kjøpte medisin og har virkelig ordnet opp i dette. Jeg er takknemlig for all hjelpen jeg fikk fra dere.

Tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap