Guppy-yngel, sopp eller finneråte?

Den eldste guppy-yngelen min har hatt en del problemer, og mange er derav døde. Hos noen ble halefinnene spisse (klemt sammen) mens hos andre forsvant halefinnene gradvis. Hos noen kan jeg ha sett et par hvite flekker eller dotter, så jeg har tenkt sopp, men da dette ikke har vært hos alle har jeg også tenkt finneråte. Vanskelig å se om noe skjedde med de andre finnene da de var/er så små. De eldste (som det er nå er ganske få igjen av) er litt over en mnd gamle, har såvidt litt farge. Kom et nytt kull her om dagen. Har sett at en av de eldste faktisk ikke har noe igjen av halefinnen, men den lever i "beste" velgående, spiser og plager "de som er mindre". Men får se hvor lenge det varer da.. De går sammen med de voksne guppyene og får faktisk være i fred, så det er jo hundreogørten stk her nå.

Noen med erfaringer på sykdom hos guppy-yngel? De voksne er ikke syke.
Kan det være at det er litt mange på liten plass, så de vender seg mot hverandre og "hakker" litt, dvs spiser av hverandre finnene? Det kan skje med ciklider som går for trangt, vet jeg, kanskje det gjelder andre arter også?
Når en fisk har bittskader i finner, setter det seg i blant sopp i såret. Skaden kom altså først, soppen slår seg gjerne bare ned i det som er enten dødt, skadet eller sykt. Fisk som har fått en finne bitt, har en skade/sårkant der sopp og evt bakterier kan få innpass.

Jeg lurer også på om du jevnlig sjekker vannverdiene i karet ditt? Er fiskebelastningen høy er det spesielt viktig med hyppige vannbytter, og at du måler nitrat-nivået (og nitritt også) jevnlig. Har du målt nitrat overhodet? Og det må være dråpetester, ikke strips, om man skal kunne stole på test-resultatet
vannet har vært helt fint, målt med dråpetester, har bytta det jevnlig og. kan godt hende det har vært noe napping som har ført til det. var plutselig veldig mange unger som brått dukka opp fra alle mulige steder når maten var servert :P men når jeg tenker meg om gjelder jo dette det eldste kullet, og da var det ikke så mange..
har også hørt at guppy-yngel har vane for å bli syk. kan jo også nevne at jeg har hatt corydoras med hvitprikk, de er nå dessverre døde..

men om dette er sopp, er det smittsomt? hva kan det behandles med?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap