Syk discus

Har hatt mine første discus i snart en uke nå og alt såg bra ut. De har spist godt i fra dag 1 og sett friske ut. Den minste fiksen har i kveld blitt mye mørkere og flasser ved halen (Gjellene ser fine ut og han pusert raskt men med likt utslag på begge gjeller).

Den nest minste har noen lignende flass lignende greier bak på halen, men virker i mye piggere form. De to største ser helt fine ut. Legger til bilde av dem også

Fisken ble kjøpt på midtun zoo åsane
NO2 og NO3 verdier ser helt fine ut.
Hei hei fint om du kan svare på noen av disse spm så blir det lettere og hjelpe deg..

"Utover en beskrivelse av det du ser umiddelbart er galt med fisken mener jeg følgende informasjon er viktig:

- Hvordan fisk er det?
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.

Du kan også se her

"og her for mer info, du kommer også langt med gode vannbytter mens du/folk på forumet her prøver og finne ut hva som er galt med din fisk.
Mats Haugland
NO2 og NO3 verdier ser helt fine ut.

Hva er den nøyaktige verdien da, i tall? Og bruker du dråpetester for å sjekke det?
Det hjelper ikke så mye å si "fine". Det er fakta som gjelder

Akvariet ditt ser veldig nyoppsatt ut. Hvor lenge har det vært i drift, selve akvariet og filteret?
Filteret har vært i drift i mange månder og består av en stor vinbøtte (30 liter?) med filtermedium plasert i 112 liter sump. Selve akvariet ble flyttet på like før fisken flyttet inn (tømt for sand og satt opp igjen noen timer senere). Optimalt sett ville jeg hatt akvariet stått lenger, men er ikke alltid lett å få tak i fisk når du bor på bygda. Filterløsningen skal uansett være god og moden.

-Fisken er fra singapor og kjøpt på midtun. Ville egentlig ha stendker discus, men sånn går det gjerne når man prøver å spare noen kroner.
-NO2 og NO3 var målt med dråpe test og begge testene viste 0.
-Har bare hatt fisken en uke og har skiftet vann 2 ganger (ca halve sumpen. Altså 50 liter)
-Fisken som er syk er på størrelse med en knyttneve
-Andre fisk i akvariet er 3 små sae, 3 små levendefødende, en liten L malle og 2 grønn dvergciklide
-Discusen er siste fisk som har flyttet inn og har alldri hatt noe sykdom i karret
-Den syke fisken er den minste bland de 4 discusene og mørknet veldig i fargen, økte pustefrekvensen og sluttet å spise i går. Den holder seg gjerne på bunnen og har problemer med å holde seg loddrett.

Fisken fikk en liten skrape første døgne jeg hadde den. Tror den skrapa seg opp på en rot i panikk. Har fått råd om at det kanskje er stress + en liten skade som har gjort at fisken har fått problemer med slimhinnene i skinnet. Det ser ut som den flasser eller har "bobler" i skinnet.

Fisken ble flyttet til en stor vinbøtte med varmekolbe og luftesten. Dette stressa nokk fisken enda mer, men prioriterte de større og friske discusen. (Hadde egentlig ikke forventet at den overlevde natten. Vurderer nå å medisinere med tetra general tonic og kanskje salt? Har satt tempen på vinbøtta på 31 grader.
Mats Haugland
-Har bare hatt fisken en uke og har skiftet vann 2 ganger (ca halve sumpen. Altså 50 liter) ............ Det ser ut som den flasser eller har "bobler" i skinnet.

Bruker du vann rett fra krana når du bytter vann på karet, eller mellomlagrer du og lufter vannet først?

Siden vi har svært god vannkvalitet her så bruker jeg kaldt vann rett fra kranen. Om vannbytte blir stort og jeg er redd for tempratursvingninger så varmer jeg opp vannet i sumpen før jeg setter på full sirkulasjon igjen.
Inaktiv bruker
Mats Haugland
-NO2 og NO3 var målt med dråpe test og begge testene viste 0.

NO3 på 0? Nei, det tviler jeg på. Det skal vell egentlig ikke være mulig om du har innkjørt filter. At den er lav, kanskje men ikke null. Testet for Nh3/4?
Kobber? (Mellom lagring av vann fjerner farlig gasser i vannet og er svært lurt)
Ikke nøyaktig 0 da, men så lavt at det ikke slår ut på testen. Altså mindre enn 0.03mg/l. Eller med andre ord som jeg sa i starten "testen ser helt FIN ut". Med ett fult innkjørt filter med 30 liter filtervolum og vannbytte skal det ikke være noe problem der uansett. Lufting av vannet vill jo kun lufte ut fluktige gasser som klor. Noe vi ikke har i vannet. Kobber er det også dårlig med i kalt springvann hos oss.

Skal uansett ha ganske dårlig vannkvalitet om sånne problem skal dukke opp etter en uke. Tror derimot at det kan være stressrelatert. Siden en ofte får problemer med discus ved flytting. Har hørt om discus som slår seg vrang bare en flytter rundt på røtter og planter for mye. Den hadde som nevnt fått seg noen skraper i skinnet. Tror detta kan ligge bak også. At det har satt seg noe dritt i "såret".

Skal prøve å få tatt bedre bilder, men er ikke lett selv med speilrefleks. "Flassingen" på bakparti på fisken som er det eneste skaden som viser er vanskelig å ta bilde av. Er den mørke fargen og det at den sluttet og spise som jeg ikke liker.

Ut av alle de "vanlige" sykdommene jeg har lest om (finneråte, hulesyke, hvitprikk, gjellemark.. osv) så er det ingenting som passer rett inn. Håper det bare er noe bakterier som har satt sei i skinnet og at fisken med litt ro, varme og medisiner greier å bli kvitt.

Skal opptatere tråden litt etter hvert og prøve å få legge til bilder. Kommer til å legge ut resultatet av det hele til slutt
Da har jeg lastet opp to bilder av en av de andre fiskene som har samme flassingen på bakkroppen, men i mye mindre grad. Den spiser enda godt og er ikke like mørk i fargen. Den sykeste fisken har blitt bedre etter den ble satt i vinbøtta med generaltonic og høy temp. Den puster ikke like raskt lenger og spiste litt, men er vanskelig å se nøyke på den siden den er i en bøtte.

Når det kommer til vannet så ble alt byttet når akvariet ble flyttet på rett før discusen ble kjøpt (noe jeg vet ikke er idielt). Er nokk derfor NO3 er lavere enn det vanligvis vill være. NO2 og NO4 er så lav at det ikke slår ut på testen.
Etter 5 dager i en vinbøtte med tetra general tonic, 31 grader og luftpumpe ser discusen mye bedre ut. Den spiser og har fått tilbake sin runde kropsform og farge. "flassingen" er helt borte. Den noe større dicusen med samme flassing kom seg uten hjelp. Og de to største har vært helt fine.

Har alldrig hatt fisk som har sett like dårlig ut og som har overlevd. Så jeg er svært fornøyd
Gratulere med godt utført jobb, morro når det går bra!!!!!
Da kom det enda mer godnyheter De to største la egg i går og det ser ut som nesten alle er befruktet. Hadde ikkje forventet det bare noen uker i nytt akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap