Trenger tips om annen god medesin enn esha 2000, som ikke dreper sneglene mine.

Har hørt at Kobber Sulfat som er en av ingrediensene i Esha 2000 kan drepe snegler?

Hva gjør man da når man har snegler, MASSE snegler Sand og posthornsnegler) og har fisk som får en av sykdommene som man skal behandle med Esha 2000?
-ser for meg en jobb som å lete etter nåla i en høystakk dersom jeg må ta ut alle sneglene mine dersom jeg må behandle med Esha 2000...

Finnes det andre medisiner som er gode mot sykdommene som Esha 2000 er medisin for, men UTEN Kobber Sulfat eller andre stoffer som skader snegler?
Hvor har du det ifra, at Esha 2000 dreper snegler?

Selv har jeg ingen erfaring med at den skal gjøre det. Derimot vet jeg at denne medisinen er en av de mest skånsomme som finnes for fisk og filtermedier.

Hvilken sykdom er det du vil kurere?
Kan du ikke heller ta den fisken du skal behandle ut av "sneglekaret" og behandle for seg?
Janne
Hvor har du det ifra, at Esha 2000 dreper snegler? Selv har jeg ingen erfaring med at den skal gjøre det. Derimot vet jeg at denne medisinen er en av de mest skånsomme som finnes for fisk og filtermedier. Hvilken sykdom er det du vil kurere?

Jeg har ingen sykdom nå, er heller føre var så jeg vet hva jeg gjør HVIS det skjer
Har lest det her inne at snegler ikke tåler kobberet i Esha 2000....
Joakim
Kan du ikke heller ta den fisken du skal behandle ut av "sneglekaret" og behandle for seg?

Bør man ikke behandle hele karet dersom man har en sykdom i et kar?
Har planer om å utvide til et 180liter og et 240liter rett over nyåret nå, så da kan evt 60literen være sykekar.
RenateA
Jeg har ingen sykdom nå, er heller føre var så jeg vet hva jeg gjør HVIS det skjer ;)

Hm, da må du kjøpe et helt "fiskeapotek" :p Men det er kjekt å ha noen av de mest vanlige medisinene for hånden.

Jeg har alltid Esha 2000, Esha Exit, Furanol, Furapond, Punktol, Melafix, Odimor og Kursuri Wormer Pluss i mitt fiskeapotek
Janne
[QUOTE=RenateA]Jeg har ingen sykdom nå, er heller føre var så jeg vet hva jeg gjør HVIS det skjer ;)

Hm, da må du kjøpe et helt "fiskeapotek" :p Men det er kjekt å ha noen av de mest vanlige medisinene for hånden.

Jeg har alltid Esha 2000, Esha Exit, Furanol, Furapond, Punktol, Melafix, Odimor og Kursuri Wormer Pluss i mitt fiskeapotek
Jeg har Esha 2000 og Esha Exit.

Men lurer egentlig på dette med Esha 2000 og sneglene, så jeg ikke putter noe i karet mitt og dreper alle sneglene mine, hadde vært veldig synd
Kobber er ekstremt giftig, særlig for invertebrater, som snegler, reker, krabber, hydra osv... og da særlig dem i ferskvann. Kobber er også giftig for fisk og planter, derav det gamle rådet om ikke å benytte vann fra varmtvannstanken i akvariet. Dette er ikke et gyldig argument med moderne varmtvannstanker.

Likevel har jeg tidligere medisinert med Esha2000 uten at en vesentlig del av sneglene døde. Jeg tror dette har med hvor sneglene er (mine var malaysiske sandsnegler som lever nede i substratet) og hvilken styrke du benytter.

Det er etter min erfaring ok å benytte Esha2000 i moderate styrker i moderne hus uten kobberrør.

Råd dersom du skal medisinere karet: Jeg vil anbefale å ta ut et godt utvalg av snegler før medisinering og sette dem inn igjen etter vannbytte. Husk å fjerne eventuelle døde snegler osv, ellers kan det bli mye nitritt i akvariet.

Jeg har også god erfaring med å ta ut syk fisk og medisinere dem i et eget barebottom kar. Jeg synes det er det mest hensiktsmessige nå. Man har bedre kontroll over fisken, og kan bytte nær 100% vann daglig på 2 minutter.

Det beste rådet generelt og spesielt om du får sykdom i karet er å bytte mye vann ofte. Dårlig vannkvalitet er roten til alt vondt innen akvaristikk.

Kombinerer du de to siste rådene blir det nok bra. Husk også å fore moderat.

Selv har jeg kun Esha 2000, Esha Exit og Wormer Plus i mitt "apotek". Jeg bruker dem så godt som aldri.
Jeg har brukt Esha exit og esha 2000, 2 ganger de siste to årene uten noe tegn til at hverken malaysiske sandsnegler eller vanlige pest snegler har dødd, så det tror jeg vil gå rimelig greit.
Esha exit er trygg til reker,så da tåler sneglene dem også
Og si at snegler ikke tar skade av esha sine produkter har jeg fått erfare er feil.
Sebra sneglen min smuldret opp/råtnet opp og til slutt døde den. Om det var pga 2000 eller Exit vet jeg ikke, men som noen skriver her inne så er det kobber i Esha 2000 så da bør det absolutt ikke brukes.
Hva du kan bruke vet jeg ikke, men da jeg fikk hvitprikk i ene karet for ikke lenge siden så flyttet jeg ene sneglen jeg hadde i eget kar.
Cathy
Og si at snegler ikke tar skade av esha sine produkter har jeg fått erfare er feil. Sebra sneglen min smuldret opp/råtnet opp og til slutt døde den. Om det var pga 2000 eller Exit vet jeg ikke, men som noen skriver her inne så er det kobber i Esha 2000 så da bør det absolutt ikke brukes. Hva du kan bruke vet jeg ikke, men da jeg fikk hvitprikk i ene karet for ikke lenge siden så flyttet jeg ene sneglen jeg hadde i eget kar.

Esha exit er trygg. inneholder ikke kobber,men Esha 2000 er ikke trygg. Alle forskjellige medisiner inneholder forskjellige stoffer. Blir som og hevdea man ikke kan kjøre bil på paracet, fordi man har prøvd paralgin forte.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap