Død fisk
hei.
for noen dager siden oppdaget jeg at sommerfuglcicklide-hunnen var veldig rar. den var slapp, ville ikke spise og var veldig blek. to dager senere fant jeg den på bunnen. den var ikke død, men pustet fryktelig fort og var veldig tynn. det tok ikke lang tid før den døde. den hadde også en slags matt hinne over det ene øyet. og noen hvite merker på hodet. det var ikke små prikker som hvitprikk. mistenker halvnebben for å ha jagd og kanskje bitt den på hodet.
det er ikke første gangen dette skjer.
hva kan dette være? sykdom?
for noen dager siden oppdaget jeg at sommerfuglcicklide-hunnen var veldig rar. den var slapp, ville ikke spise og var veldig blek. to dager senere fant jeg den på bunnen. den var ikke død, men pustet fryktelig fort og var veldig tynn. det tok ikke lang tid før den døde. den hadde også en slags matt hinne over det ene øyet. og noen hvite merker på hodet. det var ikke små prikker som hvitprikk. mistenker halvnebben for å ha jagd og kanskje bitt den på hodet.
det er ikke første gangen dette skjer.
hva kan dette være? sykdom?
Postet 03.01.13 kl 18:21
Inaktiv bruker
Vannverdi? Vannbytterutiner? Bunnsubstrat? Lengesiden oppstart? akvariestørelse?
Postet 03.01.13 kl 18:24
har hatt akvariet i tre år. det er 110 l, så det er nok ikke for lite. ja, så var det bunnsubstratet. da jeg kjøpte karet anbefalte han i butikken å kjøpe grov grus opp i 1 cm. dette er al for stort og det blir liggende mye dritt innimellom grusen. kan det være forgiftning? og den døde fisken var ganske ny i karret.
Postet 03.01.13 kl 18:34
Inaktiv bruker
Disse ciklidene er jo jordspisere, så de siler sanden gjennom gjellene for å finne mat, og siden den var tynn så kan den ha sultet ihjel, men den kan også være syk av noe annet, om jeg ikke husker feil så var matt hinne på øynene tegn på sykdom, alder eller skader. Selv vil jeg holde en knapp på grus og utsulting uten å fastslå noe.
Postet 03.01.13 kl 18:42
Postet 03.01.13 kl 18:48
Inaktiv bruker
hva forer du med?
Postet 03.01.13 kl 18:53
Postet 03.01.13 kl 18:53
Postet 03.01.13 kl 19:06
Inaktiv bruker
Sluttet den plutselig bare å spise?
Postet 03.01.13 kl 19:18
Postet 03.01.13 kl 21:08
Hullsyke?
Har noe lignende her, hvit flekk på hodet og slapp, oppdretteren jeg kjøpte av trodde det var hullsyke, økte temp til 28 grader og hadde i salt i går, ser bedre ut allerede...
Postet 03.01.13 kl 21:35
Endret: 03.01.13 kl 21:35