Sommerfuglciklide hvit belegg
Postet 04.01.13 kl 15:51
Endret: 04.01.13 kl 15:51
Postet 04.01.13 kl 16:06
Har ikke bra nok kamera til å ta bra bilde av fisken. Den står også i egen bøtte for saltkur som ei jeg kjenner sa jeg skulle prøve. Det kunne ikke gjøre ting værre når fisken allerede pustet fortere enn normalt og svømte skjevt sa hun.
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?24784-Fisker-som-blir-borte-og-cory-med-pels-(
Ser akkurat slik ut. Bare at det er mer rett på siden av fisken på magen på ene siden. Og den har også hvitt belegg som ser ut som hvitprikksyke bare en stripe istedenfor prikker, langs basen av ryggfinnen.
Det jeg er mest redd for er at det skal være smittsomt. Kan det være det? Og evt. hva kan jeg gjøre om jeg ikke får tak i medisin? Er salt nok for å redde fisken eller for å forebygge? Verdt å nevne at jeg har 5xpansermaller som jeg har lest tåler salt lite bra, kan jeg likevel salte litt akvariumet for å forebygge eller burde jeg la være?
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?24784-Fisker-som-blir-borte-og-cory-med-pels-(
Ser akkurat slik ut. Bare at det er mer rett på siden av fisken på magen på ene siden. Og den har også hvitt belegg som ser ut som hvitprikksyke bare en stripe istedenfor prikker, langs basen av ryggfinnen.
Det jeg er mest redd for er at det skal være smittsomt. Kan det være det? Og evt. hva kan jeg gjøre om jeg ikke får tak i medisin? Er salt nok for å redde fisken eller for å forebygge? Verdt å nevne at jeg har 5xpansermaller som jeg har lest tåler salt lite bra, kan jeg likevel salte litt akvariumet for å forebygge eller burde jeg la være?
Postet 04.01.13 kl 16:47
Chilodonella, alt jeg leser om denne stemmer. Den har slik hinne på seg, og den var VELDIG apatisk og gjemte seg hele tiden de siste 24 timene ihvertfall. Noe som er rart siden de 3 andre jeg har svømmer rundt fritt hele tiden mens den ene gjemte seg uten grunn. Ikke kranglet de noe heller så....
Den spiste heller ikke når jeg foret idag og så at det var rar hvit hinne (litt blåaktig i godt lys) Den bare spyttet ut igjen maten og gjemte seg igjen.
Den har kviknet til litt nå som den er i bøtte med luftpumpe i og saltkur. Er saltkur nok? Eller burde jeg skaffe den der eh2000 et eller annet som de sa i dyrebutikken når jeg ringte? Og er det stor fare for at den andre fisken e smittet?
Den spiste heller ikke når jeg foret idag og så at det var rar hvit hinne (litt blåaktig i godt lys) Den bare spyttet ut igjen maten og gjemte seg igjen.
Den har kviknet til litt nå som den er i bøtte med luftpumpe i og saltkur. Er saltkur nok? Eller burde jeg skaffe den der eh2000 et eller annet som de sa i dyrebutikken når jeg ringte? Og er det stor fare for at den andre fisken e smittet?
Postet 04.01.13 kl 21:44
Ok. Ene ciklidehannen er død. Jeg er på dag 3 av medisinering med esha2000, det hjelper tydelighvis ikke. Etter at jeg medisinerte med esha2000 så forsvant den hvite hinnen som var på fisken men den fikk mange små kvite klumper langs bunnen av ryggfinnen, har nå også 2 sjørtetetra og 1 ciklidehann til som har begynt å få hvite prikker langs ryggen. Hvite prikker som sakte men sikkert blir så tykt at det ser ut som en hvit stripe.
Esha2000 fungerer da altså ikke. Er dette en parasit eller hva er det? Hva skal jeg bruke som medisin? Dyrebutikken sa bare esha2000 men den verken kurerer eller forebygger. Hva nå? Og hva kan dette komme av?
Vannverdier er helt vanlige i følge strips testen jeg kjøpte. Bytter 50% vann hver dag, gjør heller ingen forskjell. Hva kan jeg gjøre for å redde den fisken som er igjen?????!!!! HJELP!!
Esha2000 fungerer da altså ikke. Er dette en parasit eller hva er det? Hva skal jeg bruke som medisin? Dyrebutikken sa bare esha2000 men den verken kurerer eller forebygger. Hva nå? Og hva kan dette komme av?
Vannverdier er helt vanlige i følge strips testen jeg kjøpte. Bytter 50% vann hver dag, gjør heller ingen forskjell. Hva kan jeg gjøre for å redde den fisken som er igjen?????!!!! HJELP!!
Postet 06.01.13 kl 23:16
Postet 06.01.13 kl 23:33
galaxyKan dessverre ikke hjelpe deg, er ikke flink til og redde fisk selv når de først har blitt synlig syk. Men Sommerfugl cikliden er veldig følsom fisk, det vet du kanskje?
Dette er jeg klar over men så fælt da? har hatt akvarium i 15år cirka nå. Startet på 20 liter, så 40, så 60 nå 190. Har ALDRI hatt annet en kvitprikksyken.....
Trodde jeg kunne dette med vannkvalitet og rengjøring. Kan dette være noe de hadde når jeg kjøpte dem? Selv om de fikk medisiner og stod i karantene? Ville forklart en del for jeg kan ikke fatte hvor dette kommer fra.
Postet 06.01.13 kl 23:57
Norski[QUOTE=galaxy]Kan dessverre ikke hjelpe deg, er ikke flink til og redde fisk selv når de først har blitt synlig syk. Men Sommerfugl cikliden er veldig følsom fisk, det vet du kanskje?
Dette er jeg klar over men så fælt da? har hatt akvarium i 15år cirka nå. Startet på 20 liter, så 40, så 60 nå 190. Har ALDRI hatt annet en kvitprikksyken.....
Trodde jeg kunne dette med vannkvalitet og rengjøring. Kan dette være noe de hadde når jeg kjøpte dem? Selv om de fikk medisiner og stod i karantene? Ville forklart en del for jeg kan ikke fatte hvor dette kommer fra.
Du kan nok mye mere akvarie enn meg, har hatt nå i bare snart 2 år .. så dette må nok noen andre ta seg av og svare på.
Har du akkurat kjøpt dem? Pleier jo ofte og være garantier opp til 7 dager etter kjøp av fisk..
Postet 07.01.13 kl 00:01
Fant dette om sommerfugl cikliden i et innlegg ....
guppyen er overavlet og dør lett likeså har sommerfuglen veldig fine farger i noen butikker og det er også pga hormontilsetting og avling .....
Utklipp fra nettakvariet
Jeg har lest at mange sommerfuglciklider får ekstra mye hormoner, så de blir "Finere" i fargen, som med guppyen, og derfor tåler disse fiskene rett og slett ganske lite... Dessverre. Kanskje de døde av sykdom? Får en det, så får ofte den andre det også... Jeg tror ikke den døde av sorg, men jeg vet jo ikke... De er ikke så flinke til å ta selvmord heller, fisker generelt...
Jeg fortsetter digresjonen min:
På Oslo Zoo Senter koster de seriøst FØRTIFEM, Ja, 45 kroner per stykk!
De har jo alltid friske fisker her, + null døde rundt!
De er ca. 4 - 5 cm lange og er kjempefine!
Har kjøpt et par. Tenker på flere. Går dette?
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1093949-Sommerfuglciklide
guppyen er overavlet og dør lett likeså har sommerfuglen veldig fine farger i noen butikker og det er også pga hormontilsetting og avling .....
Utklipp fra nettakvariet
Jeg har lest at mange sommerfuglciklider får ekstra mye hormoner, så de blir "Finere" i fargen, som med guppyen, og derfor tåler disse fiskene rett og slett ganske lite... Dessverre. Kanskje de døde av sykdom? Får en det, så får ofte den andre det også... Jeg tror ikke den døde av sorg, men jeg vet jo ikke... De er ikke så flinke til å ta selvmord heller, fisker generelt...
Jeg fortsetter digresjonen min:
På Oslo Zoo Senter koster de seriøst FØRTIFEM, Ja, 45 kroner per stykk!
De har jo alltid friske fisker her, + null døde rundt!
De er ca. 4 - 5 cm lange og er kjempefine!
Har kjøpt et par. Tenker på flere. Går dette?
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1093949-Sommerfuglciklide
Postet 07.01.13 kl 00:09
Endret: 07.01.13 kl 00:10
Sååååå, begge ciklidehannene er døde. Men begge huene er helt friske? Snakket med 2 forskjellige dyrebutikker og dem sa at det var en vanskelig skjør fisk som innimellom bare dauer og ikke vil leve i noen akvariumer.
Men hvorfor bare hannene? Det forsto ikje dem heller.
Kan det være at de konkurerte om teritorium? Og at stresset eller sår som oppstod på grunn av slåssing kunne forårsake infeksjon som de døde av selv om jeg prøvde å medisinere? Enten sopp eller bakterieinfeksjon.
Ta sjansen på å kjøpe 1 ny han? Bare for å se?
Men hvorfor bare hannene? Det forsto ikje dem heller.
Kan det være at de konkurerte om teritorium? Og at stresset eller sår som oppstod på grunn av slåssing kunne forårsake infeksjon som de døde av selv om jeg prøvde å medisinere? Enten sopp eller bakterieinfeksjon.
Ta sjansen på å kjøpe 1 ny han? Bare for å se?
Postet 08.01.13 kl 17:10