Hjelp! alle fiskene mine dør!

Hei! jeg har et 60l akvarium, der jeg har hatt noen pleco, kuhliiåler og kirsebærreker. Nå i senere tid har rekene bare begynt å dø, og plutselig en dag var begge plecoene mine døde. Jeg tok ut de døde plecoene og rekene, og skiftet vann. Siden jeg bor på et internat i ukedagene så ser jeg bare til akvariumet i helgene, men det har alltid gått bra. men idag når jeg kom hjem, var noen av ålene døde, og det var MYE brunt grums i akvariet. Jeg sjekket pumpen og vannverdiene i akvariet, men alt virket helt normalt. Hva er det som skjer? på søndags kveld var det helt fint og rent,( uten at de to plecoene døde + noen reker) og idag ser det ut som om jeg ikke har renset det på flere måneder! Kan dette vær en alge eller en sykdom? Jeg har nettopp kjøpt meg nye planter btw, kan dette ha noe med dødsakvariet? :S
Inaktiv bruker
Hva var verdiene.
Du må bytte vann oftere spesiellt i et så lite akvarium, hvordan renser du filteret? Hvilket filter bruker du?

Pleco passer dårlig i dette karet, de kan bli bortimot 50cm og de tilpasser seg ikke størelsen på karet.
Bruker du fortsatt strips Pernille? Spør fordi i så fall vet du ikke helt om alt er ok...

Det kan jo ha skjedd noe du ikke har fått med deg på internat, strømstans for eksempel så filterbakteriene har sagt takk for seg. Nyinnsatte planter kan jo selvfølgelig ha spilt en rolle ettersom de kan ha vært sprøytet, særlig reker er sårbare for sånt, men noen få døde reker ekstra er ikke nok til å ta knekken på større fisk. Eller du kan ha vært uheldig og kjøpt planter som passer i vindusposten, de tas inn stadig vekk og er til å bli sprø av egentlig!

Planter som virkelig er akvarieplanter er med på renseprosessen når de er etablert, bare å pøse på med dem. Men la de nyinnkjøpte stå i en bøtte et par døgn og skift vann noen ganger, det er greit i forhold til både forgiftning og smitte.

Enten årsaken er det ene eller det andre er løsningen vannskift, vannskift og vannskift, ikke rengjør filteret med mindre det er tett og da fort og forsiktig i akvarievann, det bor gode bakterier i sand og grus så ikke rens deg helt bort der heller. Velg bort sugemaller i et så lite kar når du er mye borte, de griser noe helt aldeles forferdelig og bor på samme plass i karet som Kuhli. Selv de små sugemallene blir store i 60 liter....

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap