Guppy beveger ikke halefinnen

Jeg kom hjem i dag og fant en av hunnguppyene våre liggende inni en plante. Den ser ikke ut til å kunne bevege halefinnen, og kommer sannsynligvis til å dø snart. Den har et dypt hakk i finnen som går helt inn til roten, så det kan være en krangel. Deler 54l akvarium med to siamesiske algeetere, to maller, to guppyhunner og ca 10 guppyyngel. PH skal være normal og pumpen er nylig renset.

Er det noe jeg kan gjøre på kort sikt for å redde henne, eller er det best å avlive? Har ikke så lang erfaring, men vil gjøre det beste for fisken.
Inaktiv bruker
Sae ene dine har for liten plass. Når du sier du rensa pumpa, hva legger du i det? Normal ph? Hva er den på? Hvordan er nh3/4 og no2?
Takk for hurtig svar
Beklager at jeg ikke har fått med alle opplysningene, bare stresser litt.
"Sae ene"? Fiskene? En tommelfingerregel er vel så mange cm fisk som det er liter? På bildet har den viklet seg inn i en plante i et hjørne vi brukte for at ynglene skulle overleve, så det ser litt tett ut.

Vi har "vasket" svampen i bøtte med vann fra akvariet, etter instruksjoner fra dyrebutikken.

PH ~7.5. Har ikke utstyret til å måle NH3, NH4 og NO2, siden det aldri har vært et problem før (jada, sukk, nybegynner). Skal få tak i det. Har du noen tanker foreløpig om hva det kan være?
Inaktiv bruker
benjen
Beklager at jeg ikke har fått med alle opplysningene, bare stresser litt. "Sae ene"? Fiskene? En tommelfingerregel er vel så mange cm fisk som det er liter? På bildet har den viklet seg inn i en plante i et hjørne vi brukte for at ynglene skulle overleve, så det ser litt tett ut. Vi har "vasket" svampen i bøtte med vann fra akvariet, etter instruksjoner fra dyrebutikken. PH ~7.5. Har ikke utstyret til å måle NH3, NH4 og NO2, siden det aldri har vært et problem før (jada, sukk, nybegynner). Skal få tak i det. Har du noen tanker foreløpig om hva det kan være?
den regelen er dårlig, da kan du ha en 50cm fisk i 50l og det sier seg selv at det går ikke. Sae er Siamesisk Alge Eter. den skal ha 160l pluss, så dem kan ha jaget fisken.
Tommelfinger regel
Den regelen er en like mye seiglivet myte som Lock ness og den avskyelige snømannen...

Med den regelen kan du ha 1 meter lang fisk i et 100 liters karr, og det sier vel egentlig alt.
Ah, takker. Kommer nok inn i sjargongen etterhvert
Sunn fornuft hadde nok slått inn før jeg hadde en 50cm fisk oppi her, men skjønner tankegangen

Da er det mulig det har vært knuffing mellom guppyen og SAEne, men sånn til vanlig har jeg ikke sett at de har vært aggressive, heller ikke under mating. Men ser problemet når de egentlig skal ha tre ganger så mye plass, og vi til og med har to fisker. Vi har hatt akvariet sikkert tre-fire (?) måneder nå, og de har fungert godt sammen frem til nå.

Hun mista balanseevna helt på grunn av den flengen i finnen, flyter mest rundt og ligger tidvis på bunnen. Er vel ikke håp for noen bedring da?
Inaktiv bruker
Personlig ville jeg avliva den, fort og humant. Kokeopp vann å slipp den i, da kjenner den ingenting og dør momentant.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap