Hvittprikk

Hei. For 3 uker siden hadde jeg hvittprikk i karet behandlet med medisin fra butikk men etter 7 dager var det forsatt der. Har ventet på ny medisin fram til nå esha exit har fått den nå men ser nå att det er kun 3 neon tetra som har noen prikker. Så jeg lurer på om jeg skal behandle en gang til eller la være ?

Mvh Alex
Hvitprikk
Hei, lurte på om du kunne sende et bilde av tetrane? Tetra får ofte en sykdom der hale partiet blir litt hvitere. Er det neon syken kan det smitte hele karet ditt. Jeg ville nok bare tatt ut den syke fisken.
Uansett så er det viktig og sette opp temraturen når du behandler for sykdom, personlig bruker jeg bare og skru tempen opp til 32 grader, vannbytte og nytt salt.
Kjører med varmt vann frem til sykdommen er borte og setter ned tempraturen igjen etter det.
Et annet alternativ om det ser ut som om alt håp er ute, lag et bra temperert, over saltet vann, ha fisken i til den nesten ruller over og dør, flytt den derreter tilbake. Dette er noe som er litt ekstremt, men ofte redder det fiske liv som ellers ville gått tapt.
Hvittprikk
Hei. Takk for svar =)
Har prøvd å ta bilde men får ikke noe klart bilde.
De er ganske friske men har 3 prikker på rygg finnen igjen de har ikke mistet noe farge. De andre som hadde prikker har mistet dem. Kanskje prøve å vente litt før jeg
medisinerer en gang til. Den første medisinen het waterlife PROTOZIN vet ikke om den bruker lang tid til å ta bort hvitprikk ser att det ikke er så mange som har erfaring med den.
Vp
Prøv bare og skru opp tempen noen dager til det er borte.
Hvis ikke jeg husker feil, skal man skal kjøre med den medisin du bruker til flekkene er vekk, med temp over 30, når prikkene er vekk kjører du 24 timer med kullfilter før du tar det ut igjen.
Bruker du salt i vannet foresten? Salt dreper parasitter som foreksempel VP.
Hvittprikk
Skal prøve det =). Nei bruker ikke salt har vært litt redd pga jeg har corydoras
Salt
alt vann på planeten inneholder noe salt, har holdt på med søramrikanske fisk, Ramirezi blant annet, i dette karet kjørte jeg med en teskje salt per 10liter. Satte opp et biotop kar, og vet jo at noen coryer,L maller, altum scalare, witzmann tetra, kardinal og kobber tetra pluss Ramirezi går i samme elvesystem Rio Orinoco. Faktisk jeg som fikk AF til og oppdatere hvor M.Ramirezi kommer fra.
Har du fortsatt sommefugl ciklidene? og hvordan går de sammen med coryene?
Inaktiv bruker
Sander Nørholm
Prøv bare og skru opp tempen noen dager til det er borte. Hvis ikke jeg husker feil, skal man skal kjøre med den medisin du bruker til flekkene er vekk, med temp over 30, når prikkene er vekk kjører du 24 timer med kullfilter før du tar det ut igjen. Bruker du salt i vannet foresten? Salt dreper parasitter som foreksempel VP.
er 32 grader.
Spock
[QUOTE=Sander Nørholm]Prøv bare og skru opp tempen noen dager til det er borte. Hvis ikke jeg husker feil, skal man skal kjøre med den medisin du bruker til flekkene er vekk, med temp over 30, når prikkene er vekk kjører du 24 timer med kullfilter før du tar det ut igjen. Bruker du salt i vannet foresten? Salt dreper parasitter som foreksempel VP.
er 32 grader.

Beklager Mr Spockness, er ingen medesin ekspert heldigvis. Personlig er jeg tilhenger av minst mulig juks og kjemi i akvariene, tror det er best for fisken. Meds er absolutt siste utvei.
Inaktiv bruker
Sander Nørholm
[QUOTE=Spock][QUOTE=Sander Nørholm]Prøv bare og skru opp tempen noen dager til det er borte. Hvis ikke jeg husker feil, skal man skal kjøre med den medisin du bruker til flekkene er vekk, med temp over 30, når prikkene er vekk kjører du 24 timer med kullfilter før du tar det ut igjen. Bruker du salt i vannet foresten? Salt dreper parasitter som foreksempel VP.
er 32 grader.

Beklager Mr Spockness, er ingen medesin ekspert heldigvis. Personlig er jeg tilhenger av minst mulig juks og kjemi i akvariene, tror det er best for fisken. Meds er absolutt siste utvei. heheh, enig med du, men medisin fungerer godt, selv om jeg aldri selv har hatt noe sykdom. Har bare hjulpet svigemor, men når medisin ikke fungerer så må man bare prøve noe alternativt.
Sykdom
Har desverre hadt VP 2 ganger, og selvfølgelig er det med noen fisk jeg har handlet hos en stor flott akvarie butikk der alt skal være så fantastisk. Og nå igår fikk jeg meg et lekspar Betta Macrostoma, en dyr fisk synes jeg. Full av sopp, levrandøren er i sverige og det fantes ikke flere lekspar og få. Synd at ikke standarden er litt større hos levrandører og oppdrettere, er jo vi som får hele dritten.
Hvittprikk
Hvordan er det med esha exit må man skru opp gradene på den? og er ikke den ganske mild eller ikke dreper bakterier i filteret ?
Hvittprikk
Sander Nørholm
alt vann på planeten inneholder noe salt, har holdt på med søramrikanske fisk, Ramirezi blant annet, i dette karet kjørte jeg med en teskje salt per 10liter. Satte opp et biotop kar, og vet jo at noen coryer,L maller, altum scalare, witzmann tetra, kardinal og kobber tetra pluss Ramirezi går i samme elvesystem Rio Orinoco. Faktisk jeg som fikk AF til og oppdatere hvor M.Ramirezi kommer fra. Har du fortsatt sommefugl ciklidene? og hvordan går de sammen med coryene?

Sommerfugl ciklidene er ganske så snille mot coryene. Dem bryr seg egentlig ikke om noen i akvarie he he men liker å svømme med scalarene =)
Alex27
[QUOTE=Sander Nørholm]alt vann på planeten inneholder noe salt, har holdt på med søramrikanske fisk, Ramirezi blant annet, i dette karet kjørte jeg med en teskje salt per 10liter. Satte opp et biotop kar, og vet jo at noen coryer,L maller, altum scalare, witzmann tetra, kardinal og kobber tetra pluss Ramirezi går i samme elvesystem Rio Orinoco. Faktisk jeg som fikk AF til og oppdatere hvor M.Ramirezi kommer fra. Har du fortsatt sommefugl ciklidene? og hvordan går de sammen med coryene?

Sommerfugl ciklidene er ganske så snille mot coryene. Dem bryr seg egentlig ikke om noen i akvarie he he men liker å svømme med scalarene =)

Var bare litt nysgjerrig, valgte selv og ikke ha coryer sammen med Ramireziene mine da jeg var redd Ramen skulle plukke ut øynene deres. I det fri er det nemlig sånn Ramirezien hanskes med coryene på. Fett og høre det går bra da. Med nok plass går det nok. Hadde bare 110 liter til mine.

ESHA vet jeg de bruker hos oppdrettere og i butikker. Vet ikke noe mer om det. Men er helt sikkert lurt og sette opp temp til over 32 grader uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap