Syk eller?

Har aldri opplevd sykdom, så her tror jeg trenger litt hjelp.
La merke til disse prikkene her på bilde.
Jeg har lest en del rundt på forum/nett og kommet frem til at dette må være hvitprikk.
Så jeg har startert med såkalte "varmekuren" (temp 32c i 48 timet). Stopp meg om dette er galt, har litt panikk.
Det er kunn de 3 Praktbotia som har disse prikkene, resten av fiskene er helt fine.

Dette er en Juwel Rio 125 med disse fikene her:
Kardinaltetra "Paracheirodon axelrodi" (16st)
Rødmunntetra "Hemigrammus bleheri" (2st)
L-nummer: L144 "Ancistrus sp. L144" (2st)
Scalare "Pterophyllum scalare" (1st)
Tigerbarbe "Puntius tetrazona" (2st)
Sverddrager "Xiphophorus hellerii" (1st)
Praktbotia "Chromobotia macracanthus" (3st)
Sebrafisk "Danio rerio" (10st)
Sort Krabbe "Parathelphusa convexa" (1st)
Guppy "Poecilia reticulata" (1st)
Platy "Xiphophorus maculatus" (5st)

Er det andre ting jeg bør endre på, kom gjerne med forslag da jeg er litt nybegynner.
Inaktiv bruker
Ser ut som hvitprikk. Ta vannbytte med god slamsuging så kjøerer du en esHa Exit kur.
eller du kan fullføre varmekuren.
Spock
Ser ut som hvitprikk. Ta vannbytte med god slamsuging så kjøerer du en esHa Exit kur. eller du kan fullføre varmekuren.

Jeg fullfører varmekuren og tar et vannbytte, med en god slamsuging imorgen etter jobben. Regner med det går fint?
Jeg har også nettopp bytte den hvite "poly pad" i pumpa, den som satt i var ferdig.
Inaktiv bruker
Det er bedre å kjøre varme metoden til du er sikker på at det ikke er mer igjen av parasittene.
Spock
Det er bedre å kjøre varme metoden til du er sikker på at det ikke er mer igjen av parasittene.

Jepp, det skal jeg.
Skal fisken fores under denne kuren?
Dobbeltsjekk temperaturen med et annet termometer under kuren.
Akvarietermometere er notorisk upresise, så om du kan få dobbeltsjekket tempen i akvariet med et annet enn det vanlige, er det best. Du kan komme til å oppdage at temperaturen er f.eks.31°C istedet for 32°C! Veldig, veldig viktig med presis temperatur om man skal få hvitprikkparasitten til å dø.

En interessant artikkel på engelsk om hvitprikk og kuren.
Jeg har en digital måler der sensoren er ca.5cm fra bunn, denne viser 32.5C
Også har jeg en som ikke er digital, en slik som brukes til å måle temp på baby dusj vann, er plasert ca.5cm under vannoverflaten, denne viser 34C.
Se bildene.

Kan det være noe feil sammensetning av fisk her eller ser dette OK ut?
Med tanke på stress og sebrafisken!!!
Inaktiv bruker
Sammensettningen kan vell kortfortalt kalles en suppe, scalare bør ha 250l+ tetra liker bløtt og surt (lav gh oh ph) vann mens levendefødere liker motsatt, hardt og alkalisk (høy gh og ph). Dessverre.
Spock
Sammensettningen kan vell kortfortalt kalles en suppe, scalare bør ha 250l+ tetra liker bløtt og surt (lav gh oh ph) vann mens levendefødere liker motsatt, hardt og alkalisk (høy gh og ph). Dessverre.

Denne sammensettningen var nesten slik da jeg hentet akvariet i Oslo. Bortsett fra guppyen som jeg selv hadde, og Sebrafisken og praktbotian fikk jeg av en venn for noen dager siden og disse to sistnevnte artene er grunnen til hvitprikken. Er nå 110% sikker da min venn sendte meg en bilde av kare hans med samme pesten etter han hørte jeg hadde det og sjekket sine fisker.
en liten update:
Praktbotia har forsatt noen prikker
3stk Kardinaltetra = døde
temp 33C

ser også andre her som får prikker fra Liertoppen, be careful with fish from there.
disse stammer også derfra via en venn som skrevet.
Tok ikke sjansen på varmekur da jeg fikk hvitprikk hos meg, pga enkelte av fiskene ikke skal ha så høy tempratur.
Valgte derfor Esha 2000 og Esha Exit. Måtte forlenge kuren, men borte ble prikkene og mistet ikke en eneste fisk. Så jeg kan anbefale Esha iallefall.

Ser også at Kardinaltetra fiskene ikke skal ha mer enn 27 grader så kanskje derfor de dør??
Cathy
Tok ikke sjansen på varmekur da jeg fikk hvitprikk hos meg, pga enkelte av fiskene ikke skal ha så høy tempratur. Valgte derfor Esha 2000 og Esha Exit. Måtte forlenge kuren, men borte ble prikkene og mistet ikke en eneste fisk. Så jeg kan anbefale Esha iallefall. Ser også at Kardinaltetra fiskene ikke skal ha mer enn 27 grader så kanskje derfor de dør??

Tror de døde på grunn av salt!
På fredag kveld blandet jeg 2,5 SS (nesten 3 SS) med helt vanlig bordsalt oppi et glass og helte det oppi karet.
Temp stabilt på 32,9 - 33,2C
Igår tokk jeg en real slamsug/m vannbytte.
Idag er neste såsi alle prikkene borte=)

Jeg kommer til å holde samme temp i noen dager slik at alt blir sikkert borte.
Inaktiv bruker
Sitat fra akvaforum.
Behandle med salt.
Salt kan brukes til behandling\ tilleggsbehandling, i de fleste akvarier. Enkelte maller, da spesielt corydorasmaller, er ømfintlige for salt.
Men hvorfor bruker vi salt i vannet? Dreper det bakerier og parasitter?

Saltet vil ikke drepe noen bakterier eller parasitter, med de doser som anbefales (maks 0,4 %, helst ikke over 0,3 %).

Det som er, er at alle ferskvannsfisker har ett saltinnhold i alle kroppens celler på mellom 0,6 og 0,9 %. Fisken bruker derfor hele tiden energi på å opprettholde likevekt med vannet utenfor. Dette gjøres ved hele tiden å forsøke å sende salt ut av kroppen, mens vann trenger inn. Dette er enkel osmose. Ved økt saltkonsentrasjon i vannet blir det derfor brukt mindre energi på dette. Denne energien kan fisken bruke på styrking av immunforsvaret, og til å bli frisk.

Fra: Sykdom i akvariet.
2 dager etter slutt av varmekur kom det prikker på Kardinaltetra.
Og etter det har tallet sunket fra 16stk til 8stk.
På torsdag som var (31-01-2013) fikk jeg tak i BILLIG Tetra Contralck, 2 flasker på 100ml vær.

på fredag (01-02-2013) kl.2300 startet jeg med tetra kur, hadde oppi karet 30ml med Contralck.
Ja det har gjort effekt, men kan forsatt se noen prikker enda på div fisker.
Det står at behandling varer i 5 dager og at medisin skal filtreres gjennom kullfiltersvamp ved endt kur. Imorgen kl.2300 er det 5 dager siden jeg startet kur.

Må jeg filtrere med kullfiltersvampen i 24t før jeg kan forsette med en ny dose eller holder det med 30% vannbytte?

Og hva gjøres med med kullfiltersvampen etter 24t bruk, kan den brukes igjen eller skal den kastes?

Hva bør temp være under kuren?
Ingen som vet noe av dette?
oscarf
Ingen som vet noe av dette?

Forsatt ingen som har noe svar på disse spm? merkelig det var da!
Hva er galt med spørsmålene siden ingen svarer hehe
Jeg har ingen erfaring med tetra contralck. Men jeg hadde nok tatt et godt vannbytte og kjørt en kur til. Det er flere år siden jeg har brydd meg om å bruke kullfilter etter medisinering. Jeg tar heller gode vannbytter.

hehe, endelig svar
je turte ikke å vente lenger til noen skulle svare meg her, så igår tok jeg et skikkelig vannbytte/m real slamsug, byttet over 50% vann, og deretter putta jeg i dobbel dose og skrudde temp litt opp for å få litt fortgang i siklusen.

Så får vi se hvordan det ender.
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Andre Ottesen
Reklame for plussmedlemskap