Hvilken sykdom?

Har nå medisinert mot hvittprikk i 6 dager med costapur.
Noe av flekkene er borte,men fisken blir tynnere og halefinnen blir smalere.
Har fjernet to stk løpet av noen uker pga av det samme i håp om at det ikke skulle bli noe mer.
Er kun en og en fisk som blir syk.Av sikkert 50 endlers i alle aldre.
Kun hunner som har hatt dette forløpig.
Er dette hvitprikk eller er det noe annet?
dette har jeg ikke sett før metylenblått kan prøves og se men kan ikke garantere noe:O
ingen som har sett dette før?
Blir litt lettere frustrert,merker jeg.
For meg kan det se ut som det er finneråte. Da bør du i såfall bruke en annen medisin. Finneråte kommer ofte av dårlig vannkvalitet, og det kan i startfasen kureres med hyppige vannbytter. I dette tilfellet ville jeg gått for medisinen Esha 2000, da fiskene ser ut til å være hardt angrepet.
Takk for svar.
Vannverdiene er bra ifølge alle målinger.
Litt for lav gh til hva endlers trenger og har ikke brukt salt i vannet da jeg hadde noen maller der som nå er flyttet.
Bytting av vann har jeg gjort vær 5-7 dag hele tiden.

Kun 3 fisker av 50 stk som har hatt dette fram til nå.Dette er den 3. over ca en mnd tid.

Hvor mye salt skal man ha i ett 96 liters,tenke på trivsel og vedlikehold av endlers?
eller er det greit og ikke ha salt?
Endlers trenger ikke salt. De liker ha en pH på over 7, og GH over 10.
Men starter finnråte med bomullsdotter på fisken som da blekner og går over til dette?
Eller kan det være en mix av flere sykdommer?
Jeg tror du må lese deg litt opp på de forskjellige sykdommene. Hvitprikk er hvite prikker, og ikke bomullsdotter

Hvis fiskene dine startet med å få hvite dotter har de mest sannsynlig sopp. Finneråte og sopp kan ofte opptre sammen. Sjekk bildene på JBL Online hospital. Marker på visible on body, skin and fins

Både sopp og finneråte kommer mest sannsynlig av dårlig vannkvalitet. Dette kan skyldes for stor fisketetthet, overfôring, for lite filter og dårlig vannbytteregime.
Er temmelig mye yngel oppi der nå ja,men dem fleste er for små til at butikken vil ta dem imot forløpig.

Takk igjen for svar
Høres mer ut som bakterier. Finneråte og hvite flekker kan skyldes Columnaris. http://freshaquarium.about.com/cs/disease/p/columnaris.htm

Behandle med EsHa 2000 og akvariumsalt (se mengde som skal brukes på pakningen).
Sjekk filtre for smuss. Slamsug og bytt vann ofte (10-20% daglig). Etterfyll med medisin etter hvert vannbytte.
Litt uskarpe bilder, men dette likner ikke på Hvitprikk slik jeg har hatt og behandlet mot.

Når jeg hadde hvitprikk så det mer ut som om noen hadde sprinklet fiskene med salt. Dette ser jo ut som mindre, og større prikker.

Dessverre ingen ide om hva det kan være, men det kan kanskje hjelpe hvis du vet at det trolig ikke er hvitprikk...
Har behandlet for hvitprikk,men friske ble dem jo ikke så da kan man vel utelukke det..

Det som er litt merkelig er at det har virket som det skal bli bra.så blomstrer det til over natta igjen.
Og det er kun litt store hunner som har fått dette.

når jeg kom hjem ifra jobb idag, var den fisken som var avbildet igår bare en stor hvit dott,så den fjernet jeg raskt.en hunne til ble med da den også hadde tegn til noe hvitt på finnene.
Satser på minst mulig smitte framover.
Byttet 50 % vann idag og imorgen kommer det vel noe medisiner i posten,så håper dette ordner seg.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap