Syk eller skade?
Jeg har en kampfisk gående sammen med 5 otocincluser og 5 juvenile hunnguppier i et 40 liters akvarium. Det er ferdig syklet, vannverdiene er fine. Temperatur er 25 grader, vannet er bløtt Oslo-vann. Kampfisken ble introdusert for 2 uker siden, etter alle de andre fiskene. Etter at lyset ble slått av i går hørte jeg to plask i vannet, akkurat som om noen hoppet eller ble jaget i vannskorpa, og i dag virket kampfisken stiv og rar når jeg skrudde på lyset. Det ga seg etterhvert, men den tilbringer en del tid i hjørner. Den har en hvit flekk på kinnet som jeg lurer på om er en skade, eller om det er sykdom (den er også lysere i ansiktet enn på kroppen). Høyre gjellelokk ser ut til å være bedre dekket av pigmenter enn det venstre. Den rister innimellom på kroppen mens den svømmer, akkurat som om den er irritert og vil riste av seg noe. De andre fiskene virker fine. Noen som kan hjelpe?
Postet 30.01.13 kl 17:41
Det kan være en skade, men jeg syns ikke den virker spesielt alvorlig ut fra bildene. Kampfisken kan ha vært nervøs pga. nytt miljø, og blitt skremt av en otto eller guppy i mørket.
Følg med hvordan det utvikler seg. Forhåpentligvis blir den bedre.
Ristingen vil jeg gjette kommer av de overdimensjonerte finnene, som jeg gjerne tror at den helst ville ristet av seg.
Følg med hvordan det utvikler seg. Forhåpentligvis blir den bedre.
Ristingen vil jeg gjette kommer av de overdimensjonerte finnene, som jeg gjerne tror at den helst ville ristet av seg.
Postet 30.01.13 kl 18:13
Postet 30.01.13 kl 18:32
Postet 30.01.13 kl 18:37
Eg synes også denne skaden ser ut som en bagatell. Men det kan være lurt å ta hyppigere vannbytter en periode fremover, for å forhindre at ting utvikler seg til det verre.
Denne fisken er ikke av de mest ekstreme eg har sett, men eg er enig med Lars i at den nok hadde trivdes bedre med mer normal finneprakt
Eg finner det særdeles merkelig at det til og med her på AF finnes "seriøse akvarister" som stadig vekk nærmest går i ekstase over ekstremvarianter av kampfisk, mens de ellers er det reneste moralpoliti angående akvaristikk. For meg er det soleklart at haleheng hemmer fiskens naturlige adferd, da bevegelsemønsteret klart hemmes av tyngden av dette. Hvordan disse variantene fremstilles velger de også glatt å overse.
Men mennesket er nå engang slik at dyrevelferd definerer man selv
Denne fisken er ikke av de mest ekstreme eg har sett, men eg er enig med Lars i at den nok hadde trivdes bedre med mer normal finneprakt
Eg finner det særdeles merkelig at det til og med her på AF finnes "seriøse akvarister" som stadig vekk nærmest går i ekstase over ekstremvarianter av kampfisk, mens de ellers er det reneste moralpoliti angående akvaristikk. For meg er det soleklart at haleheng hemmer fiskens naturlige adferd, da bevegelsemønsteret klart hemmes av tyngden av dette. Hvordan disse variantene fremstilles velger de også glatt å overse.
Men mennesket er nå engang slik at dyrevelferd definerer man selv
Postet 30.01.13 kl 19:49
Postet 30.01.13 kl 20:15
Gå på Google bildesøk og søk etter plakat betta.
Da får du se kampfisk med tilnærmet normale finner (men ikke nødvendigvis "normale" farger).
Ett eksempel:
Etter å ha hatt plakat-kampfisk kommer jeg aldri til å gå tilbake til kampfisk med overdimensjonerte finner, det er i hvert fall sikkert. Plakaten har en livskraft, energi og tilstedeværelse som "vanlige" oppdretts-kampfisk kan se langt etter.
Da får du se kampfisk med tilnærmet normale finner (men ikke nødvendigvis "normale" farger).
Ett eksempel:
Etter å ha hatt plakat-kampfisk kommer jeg aldri til å gå tilbake til kampfisk med overdimensjonerte finner, det er i hvert fall sikkert. Plakaten har en livskraft, energi og tilstedeværelse som "vanlige" oppdretts-kampfisk kan se langt etter.
Postet 01.02.13 kl 13:44
Endret: 01.02.13 kl 13:44
Postet 02.02.13 kl 13:17