Syke sverddragere

Hei, jeg har visst fått et par syke sverddragere som jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre med. Før helga begynte en av sverddragerhunnene å konstant åpne og lukke munnen. Etter hvert begynte hun å gjemme seg, og å ligge helt stille. Hun kan også se noe oppblåst ut. Jeg startet raskt med Esha Exit, og har holdt det gående med det i tre-fire dager. I går observerte jeg oppførselen ved mating, og det så ut til at mesteparten av maten hunnen spiste ble spyttet ut igjen. Avføringen etterpå var mest hvit, men med preg av oransjefarge.

I dag oppdaget jeg at sverddragerhannen har blitt svært frynsete, og at skjellene spriker. Se bilde. Jeg tror dette er noe som har utviklet seg i løpet av dagen eller gårsdagen

Har dere forslag til hva dette kan være, og hvordan dette kan behandles?
Inaktiv bruker
Vannverdi?
For meg virker dette dessverre å være et klassisk tilfelle av bukvannsott.

Spock
Vannverdi?
Tusen takk for at du spurte om dette, så slapp eg ...
Nitritt-testen gir ingen utslag. Det er ca 1,5 uker siden forrige vannbytte. Akvariet er på 240 liter.

Jeg har også tenkt i retning bukvannsott, men hunnen ser ikke ut til å ha blitt dårligere. Jeg er også skeptisk til å behandle med Esha 2000, da ryktene skal ha det til at rekene ikke tåler det så godt.

Er avlivning beste alternativ her?
Inaktiv bruker
Donald
For meg virker dette dessverre å være et klassisk tilfelle av bukvannsott. [QUOTE=Spock]Vannverdi?
Tusen takk for at du spurte om dette, så slapp eg ... var bukvansott som slo meg og, men tenkte å ikke ta noen forhastede besluttninger. :P
Stadie fire, da strutter skjellene og fisken eser utover, da er det ingen håp videre. Les mer her andreknu
andreknu
Er avlivning beste alternativ her?

Ja, det ville jeg si. Når skjellene allerede har begynt å stritte og fisken er oppblåst, har skaden allerede skjedd innvendig og det er ingen vei tilbake. Det beste er å avlive fisken hurtig og skånsomt.

Men har du flere enn èn fisk som er rammet av dette på en og samme tid...? Det er litt rart, for det er ikke spesielt smittsomt, og vanligvis er bukvannssott noe man bare ser enkelttilfeller av. Har du flere enn et tilfelle, ville jeg gransket vannkvaliteten nøye. Hvordan er vannbytterutinene dine? Hvor ofte bytter du, og hvor mye pr gang?
mona o
[QUOTE=andreknu] Er avlivning beste alternativ her?

Ja, det ville jeg si. Når skjellene allerede har begynt å stritte og fisken er oppblåst, har skaden allerede skjedd innvendig og det er ingen vei tilbake. Det beste er å avlive fisken hurtig og skånsomt.

Men har du flere enn èn fisk som er rammet av dette på en og samme tid...? Det er litt rart, for det er ikke spesielt smittsomt, og vanligvis er bukvannssott noe man bare ser enkelttilfeller av. Har du flere enn et tilfelle, ville jeg gransket vannkvaliteten nøye. Hvordan er vannbytterutinene dine? Hvor ofte bytter du, og hvor mye pr gang?

Jeg er usikker på om begge fiskene led av det samme, da de ikke hadde akkurat samme sykdomsbilde. Den andre sverddrageren hadde ikke de samme symptomene. Den var ikke oppblåst, og skjellene struttet ikke. Den var derimot tilsynelatende slapp, spiste ikke og gjemte seg istede. Den hadde oppført seg slik i noen dager, men viste ingen tegn til å bli hverken værre eller bedre.

Når det gjelder vannbytte så gjør jeg det som regel en gang i uka, men noen ganger kan det gå 12-13 dager mellom. Bytter jeg etter en uke så bytter jeg som regel ca 30%. Venter jeg 12-13 bytter jeg ca 40%. Mulig jeg bør holde fast på å bytte hver eneste uke?

Etter som jeg nettopp hadde hatt sykdom byttet jeg nå vann, og jeg startet behandling med Esha 2000. I dag oppdaget jeg et nytt tilfellet av sykdom, dog ukjent hva det er. Øyet på en av de siamesiske algespiserne hadde begynt å "tyte" ut, og det så ut som om den hadde fått svulst. Jeg observerer fiskene daglig, og den hadde ingen tegn til dette i går. Siste vannbytte var også i går.
Inaktiv bruker
Hvilket filter bruker du? Må si det virker som vannkvaliteten din er dårlig med så mye sykdom.
Spock
Hvilket filter bruker du? Må si det virker som vannkvaliteten din er dårlig med så mye sykdom.

Bruker medfølgende filter til Juwel Rio 240. Tenkte samme tanke selv, så jeg prøvde å skylle det forsiktig i lunka vann i går. Problemet med sykdom har dukka opp nå i løpet av en uke. Tidligere har jeg ikke vært plaga med sykdom. Disse problemene er nye.

Får kjøre noen hyppige vannbytter, og se hvordan det utvikler seg. Kanskje bytte deler av filtermaterien?
Inaktiv bruker
Så det er innvendig?
Min mening er at innvendig ikke holder i akvarium over 100L
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap