Tror jeg kvestet fisken min...:-(

Har tre kampfisk gående i en 60 liter. De virker som en rolig og harmnisk trio på en hann og to hunner. Er blitt veldig tamme og nysgjerrig, så de følger godt med når karet rengjøres. I dag ble de litt vel nysgjerrige...
Da jeg holdt på å tappe ut vann med slamsugeren svømte de rundt og rundt og prøvde å fange sanden som svevde inni slamsygeren. Plutselig svømmer hannfisken ned mot åpningen, og klarer å bli sugd inn. Han får seg en tur gjennom røret og ut i bøtta.
Når jeg så får fisket han opp så ser jeg han har fått hard medfart. Helt oppskrapet over ryggen, men bare i skjellene ( ikke noe blod, så kan se ut som skrubbsår). Den ene brystfinnen bruker han ikke når han svømmer nå. Vanskelig å se hvor hardt skadet han er.
Svømte først rundt sammen med de andre en stund, men nå ligger han og gjemmer seg. Det bruker han vanligvis å gjøre rett etter vannbytte, så må se det ann litt om han kvikner til igjen.

Hva skal jeg gjøre med stakkaren??? Vil helst ikke at han skal pines.
Bør han avlives med en gang? Og hvordan gjør jeg evt det på best måte?
Skal jeg avvente og se hvordan han oppfører seg? Kan jo hende han overlever og at det ikke er så ille alikevel?
Er det stor fare for betennelse/sykdom i sårene?

Trenger hjelp...
Det kan bli infekjon i såret, ja, men det er ikke sikkert. Overfladiske sår har ofte gode sjanser til å gro. Jeg ville gitt det litt tid og se hvordan det utvikler seg
Hvordan går det med fisken i dag?
Tenkte å nevne at om du bruker akvariesalt i vannet, hjelper det å forebygge infeksjon i såret.
Hvis du har en flaske med Aquasafe liggende, og du ikke har gjort det allerede, så kan du gjerne gi akvariet en dose med det nå.
Eneste jeg har liggende er gh+ og kh/ph+. Nå er jeg borte i helgen, men han virket piggere i morges før jeg dro. Skal ringe hjem og få status etterpå..

Hva slags akvariesalt er det evt jeg skal tilsette? Kan få gubben til å fikse det i morgen...
Han så forresten veldig stusselig ut i går kveld. Tenkte dette var slutten...
Men i morges svømte han rundt litt mere som normalt.
Ser ut til at vi slapp med skrekken. Kom hjem i dag, og fisken så ut til å være i fin form. Svømte ivrig rundt, spiser godt og sårene ser ut til å gro fint.
Heldigvis??
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap