Sliten sverddrager

Har sverddragere, to hunner og en hann, sammen med guppier. De har 60 L, 25 grader, fine vannverdier, planter og gjemmesteder. Den ene hunnen er mindre enn den andre, og har hele tiden vært ganske sky, mens hannen har vært mest opptatt av den store hunnen. I går lå den lille hunnen store deler av tiden og hvilte på bunnen, og delvis på siden (45-60 grader vinkel istedenfor 90), mens hannen innimellom maste på den. Når den svømte rettet den seg opp. Jeg tok den over i et annet kar. Ingen ytre tegn på sykdom bortsett fra at den virker litt slapp og spiser lite. Ligger rett nå. Kan det bare være utmattelse? Hvis den kvikner til, bør jeg finne et nytt kar?
Det er ikke godt å si hva som kan feile den, da det var et ganske generelt symptom. Jeg tror ikke det er "utmattelse", for fisk er veldig forsiktige med å vise svakhetstegn, for i naturen betyr det som regel at da blir de enten spist eller mobbet. De viser ikke svakhet før det er gått veldig langt i sykdommen og de rett og slett ikke klarer å ha normal atferd lenger.

Det var egentlig litt dumt å flytte fisken til et av de andre akvariene dine, hvis du har fisk der... For HVIS sykdommen denne sverddrageren har er smittsom, har du nå overført det til det andre karet også, sannsynligvis.

Har du lagt merke til om noen av fiskene i karet der den var først, har mobbet, plaget eller forfulgt den på noe vis? Har den vært svekket lenge?

Men nå som du har flyttet den, la den være der den er og vent. Du må nesten avvente og se om det dukker opp noen flere symptomer som kan avsløre mer om hva det er. Det er ikke alltid vi kan hjelpe syk fisk, symptomene er for diffuse og fisken dør uten at vi kan gjøre noe. Dessverre.
Neida, den ble ikke satt hos andre. Den er i karantene, uten substrat men med et gjemmested. Den har nok blitt stresset av hannen over lengre tid og ble mer sky etterhvert. Får se det an.
Etter tre dager i karantene så virker den kvikkere. Har rettet seg opp, og ingen andre symptomer foreløpig. Hvor lang tid bør man vente før man erklærer den "frisk"?
Friskmeldt. Kanskje problem med svømmeblæra som gikk over av seg selv?
Syk?
Har samme problem med en Sverddrager hunn som hannen er etter hele tiden. Slapp og holder seg på bunnen eller helt oppe i overflaten. ser nesten ut som hun har mistet noen skjell og.?!?
Har 56L 26/27grader. Hu virker feit og har vært det hele tiden.
Er totalt 6 fisker i akvariet. 2 Sverdragere, 2 Scalare mix, 1 Kampfisk og 1 malle (slamsuger) hehe

Er det sykdom eller er det utmattelse? Bør eg evt skaffe flere hunner? med tanke på hannen som er etter henne hele tiden?
Jeg fant til slutt ut av hva problemet sannsynligvis var i mitt tilfelle. Jeg fikk en stund senere lignende problemer med noen ciklider som døde. Det viste seg da at jeg hadde en langt fremskreden Camallanus-infeksjon i karet, men parasitten kunne bare observeres direkte hos guppiene. Mulig at sverddrageren var svekket av Camallanus, selv om parasitten ikke hadde rukket å bli synlig (det tar visst noen måneder). Den kan ødelegge indre organer. Jeg skrev om behandlingen av karet et stykke ned i denne tråden.
Ørjan Utne
Har 56L (...) Er totalt 6 fisker i akvariet. 2 Sverdragere, 2 Scalare mix, 1 Kampfisk og 1 malle

Litt off topic, men til informasjon: Sverddragere bør ha 120 liter, altså drøyt dobbelt så stor plass som dine har. Skalarer bør ha 250 liter, altså over fire ganger så stor plass som dine har. Å leve på for liten plass over tid sliter på fiskenes helse.
Gjelder dette alle typer scalare? Dette er da små. Maks 3cm.?
Kampfisk
Ja.

Det forundrer meg at når man spør om hvilken fisk man anbefaler til det akvarium man kjøper at selger ikke opplyser om slikt. Er det bare uvitenhet fra selger sin side eller vil de bare bli kvitt fisken...?
Ørjan Utne
Det forundrer meg at når man spør om hvilken fisk man anbefaler til det akvarium man kjøper at selger ikke opplyser om slikt. Er det bare uvitenhet fra selger sin side eller vil de bare bli kvitt fisken...?

Målet er vel ikke å bli kvitt fisken, men å tjene penger. Og de får ikke penger av kundene med mindre de selger noe.

Og hvis kunden gjør noe feil, sånn at fisken blir syk og dør, og kunden kommer tilbake for å kjøpe medisiner eller ny fisk, kan de tjene penger mange ganger på samme kunde.

Ja, jeg er kynisk nå, men næringslivet er også kynisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap