Hvitprikk, hjelp!
Hei.
Jeg har fått et utbrudd av hvitprikk i akvariet. Jeg har satt igang en saltkur med ektozon, siden de færreste av fiskene mine tåler noe særlig høyere grader enn 26 grader c.
Det jeg lurer mest på er hvordan går jeg frem nå? Jeg har tilsatt saltet litt etter litt da jeg ser at fiskene reagerer litt på det (tror jeg). Ifølge de på dyrebutikken skulle jeg kjøre på med en skikkelig saltkur, og la de stå i det i en time, før jeg begynner å fylle opp igjen med reint vann (har tappet ca halve karet til 100L og tilsatt 4ts ektozon).
Så leste jeg på forum at parasitten kun kan drepes på et visst stadie, og at saltet bare frigjør noen av fiskens energi så de kan bygge opp imunforsvaret og bli friske. Men hva med de som alt er dekket av hvite prikker? Synes det er litt vanskelig å finne veldig konkret informasjon.
Skal jeg fjerne røttene og koke de før jeg tar de oppi igjen? bør jeg skylle javamosen (som har en tendens til å samle til seg endel møkk?)
Annen informasjon som kan være relevant? :
Her er en liste over fiskene:
7 Kardinaltetra (fullvoksne typer, hatt over ett år)
1 seilfinnemolly (kom for noen uker siden sammen med tre andre som ikke levde lenge)
3 rød regnbuefisk (satt inn samtidig med botia i forrige uke)
1 klovne pleco (hatt over ett år)
4 botia med flekker (liten type, og antatt syndebukk) (satt inn forrige uke, første som begynte å klø seg)
6 corydoras concolor (hatt i over ett år, virker uberørt foreløpig)
4 corydoras, panda (hatt litt over ett år, virker litt mindre berørt, en eller to puster fortere og er nok også syke)
Såvidt jeg ser er det kardinalene og seilfinnemollyen som er hardest anngrepet, men jeg ser noen tegn hos de andre også.
Jeg byttet også ut det innvendige filteret med et utvendig filter for opptil 600L, da med stort sett ny filtermasse (kan hende mot bedre viten), men det gamle var for lite.
Jeg har sand i bunn, røtter og endel planter og javamose. Jeg bytter ca 40L vann en gang i uka (det er 190L akvarium)
vannverdiene ser greie ut, har hatt litt høyt nitrat, men ikke så mye at det skulle gjøre noe.
Ellers har jeg ikke målt veldig iherdig på PH, GH, KH osv i det siste. Det er litt trøblete å få opp KH og GH pga tilsettingsstoffer i oslovannet, men det har gått bra til nå.
- Hvordan fisk er det?
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Jeg har fått et utbrudd av hvitprikk i akvariet. Jeg har satt igang en saltkur med ektozon, siden de færreste av fiskene mine tåler noe særlig høyere grader enn 26 grader c.
Det jeg lurer mest på er hvordan går jeg frem nå? Jeg har tilsatt saltet litt etter litt da jeg ser at fiskene reagerer litt på det (tror jeg). Ifølge de på dyrebutikken skulle jeg kjøre på med en skikkelig saltkur, og la de stå i det i en time, før jeg begynner å fylle opp igjen med reint vann (har tappet ca halve karet til 100L og tilsatt 4ts ektozon).
Så leste jeg på forum at parasitten kun kan drepes på et visst stadie, og at saltet bare frigjør noen av fiskens energi så de kan bygge opp imunforsvaret og bli friske. Men hva med de som alt er dekket av hvite prikker? Synes det er litt vanskelig å finne veldig konkret informasjon.
Skal jeg fjerne røttene og koke de før jeg tar de oppi igjen? bør jeg skylle javamosen (som har en tendens til å samle til seg endel møkk?)
Annen informasjon som kan være relevant? :
Her er en liste over fiskene:
7 Kardinaltetra (fullvoksne typer, hatt over ett år)
1 seilfinnemolly (kom for noen uker siden sammen med tre andre som ikke levde lenge)
3 rød regnbuefisk (satt inn samtidig med botia i forrige uke)
1 klovne pleco (hatt over ett år)
4 botia med flekker (liten type, og antatt syndebukk) (satt inn forrige uke, første som begynte å klø seg)
6 corydoras concolor (hatt i over ett år, virker uberørt foreløpig)
4 corydoras, panda (hatt litt over ett år, virker litt mindre berørt, en eller to puster fortere og er nok også syke)
Såvidt jeg ser er det kardinalene og seilfinnemollyen som er hardest anngrepet, men jeg ser noen tegn hos de andre også.
Jeg byttet også ut det innvendige filteret med et utvendig filter for opptil 600L, da med stort sett ny filtermasse (kan hende mot bedre viten), men det gamle var for lite.
Jeg har sand i bunn, røtter og endel planter og javamose. Jeg bytter ca 40L vann en gang i uka (det er 190L akvarium)
vannverdiene ser greie ut, har hatt litt høyt nitrat, men ikke så mye at det skulle gjøre noe.
Ellers har jeg ikke målt veldig iherdig på PH, GH, KH osv i det siste. Det er litt trøblete å få opp KH og GH pga tilsettingsstoffer i oslovannet, men det har gått bra til nå.
- Hvordan fisk er det?
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Postet 06.02.13 kl 20:34
Salt hjelper ikke for å ta knekken på hvitprikk. Dersom du ikke kan ta varmekur, så ville jeg ha brukt Esha Exit og Esha 2000 samtidig. Det tar normalt knekken på hvitprikk. Det som er viktigst nå er ett skikkelig vannbytte hvor du slamsuger for å få opp hvitprikk som ligger der. Så starter du Esha kurene. Salt vil være med på å styrke imunforsvaret litt men ikke kvitte deg med den. Når Esha kur er gjennomført, så tar du igjen ett skikkelig vannbytte. Dersom hvitprikk ikke er borte, så start på nytt. Husk også å måle GH, for er den lav (mener under 5) så må du bruke dobbelt dose. Dette står på Esha bruksanvisningen.
Postet 06.02.13 kl 22:43
Jeg vil også anbefale Esha2000 og esha exit. De funket delvis til å kurere hvitprikksyken til sommerfuglciklidene mine. Men de døde likevel, svak fisk genetisk sett de sommerfuglciklidene.
Tingen er, salt kurerer ikke. Og ihvertfall ikke når du har Cory, som etter det jeg har erfart og lest nesten ikke tåler salt. Dermed vil en saltkur dine Cory kan overleve bli så svak uansett at den vil ikke påvirke hvitprikken eller nesten noen som helst annen sykdom. Kan vel brukes svært lave doser som forebygging men ikke for kurering.
Tingen er, salt kurerer ikke. Og ihvertfall ikke når du har Cory, som etter det jeg har erfart og lest nesten ikke tåler salt. Dermed vil en saltkur dine Cory kan overleve bli så svak uansett at den vil ikke påvirke hvitprikken eller nesten noen som helst annen sykdom. Kan vel brukes svært lave doser som forebygging men ikke for kurering.
Postet 06.02.13 kl 22:55
Som andre har nevnt: "Salt" har ingen virkning på hvitprikk, i hvert fall ikke i konsentrasjoner som ferskvannsfisker kan overleve. Dyrebutikkene har spesifikk medisin mot hvitprikk, bare du finner en ekspeditør som har greie på butikkens vareutvalg.'
Dersom du skulle trenge salt i annen akvariesammenheng, så kjøp vanlig bordsalt i dagligvarebutikk for en tier for kiloen (den jodfrie utgaven), ikke zoohandelens Ektazon, som er omtrent det samme, men koster 25 ganger så mye eller mer.
Stephan
Dersom du skulle trenge salt i annen akvariesammenheng, så kjøp vanlig bordsalt i dagligvarebutikk for en tier for kiloen (den jodfrie utgaven), ikke zoohandelens Ektazon, som er omtrent det samme, men koster 25 ganger så mye eller mer.
Stephan
Postet 07.02.13 kl 00:06
Postet 09.02.13 kl 09:58
Ingen bedring
Jeg har nå kuret, og byttet vann, og kuret og byttet vann, men det er ingen forbedring overhodet på kardinaltetraen. noen av de har ikke lenger halefinner, og jeg begynner å tenke på om de må taes. de virker jo ellers så livlige, men de er fullstendig dekket av hvite priker Hva gjør jeg? :S Må de avlives? Jeg tok ut kullbrikka i filteret, forsøkte meg med ei natt uten filter med kur, og jeg har sugd ut mye av bunnsubstratet 2 ganger. Fremdeles 0 resultat på kardinalene. De andre fiskene har en og annen prikk.
Postet 22.02.13 kl 21:33
Du bør slamsuge så ofte som 2-3 ganger om dagen. Dette er noe av nøkkelen til å bekjempe hvitprikk når karet er hardt angrepet. Jeg vet ikke hva Osean free inneholder av virkestoffer. Men jeg kan varmt anbefale Esha Exit. Denne inneholder både malakittgrønt og methylenblått. To virkestoffer som er effektive mot hvitprikk.
Postet 22.02.13 kl 22:44
Postet 23.02.13 kl 00:28
Vet ikke om du har sand eller grus, men slamsuging betyr ikke at en fjerner sand. En kan dytte heverten godt nedi sand, men det er svært lite sand som forsvinner hos meg. Stort sett går jeg over sanden og får med meg mye avfall da. Dersom du har grus, så er det bare å dytte nedi grusen og da får en med seg masse avfall. Det er der hvitprikk ligger også.
Postet 23.02.13 kl 00:48
Postet 23.02.13 kl 00:53
Postet 23.02.13 kl 11:18
Postet 26.02.13 kl 22:19