Avlivning av fisk...

Hvilken fisk kan ha gjort dette? Eller hva annet skjedde? Den bor i et kar sammen med en ildhale, 2 algesugere, 3 molly og to til guppy.. Den var jo helt opprevet stakkars opprivet, pluss hvite flekker på. Jeg avlivet den, for den led nok.... Gjorde jeg riktig?

Og hvordan avliver dere fisk forresten?
:)
Hei dette ser ut som vanlig "fin råte" kunne vert behandlet med medisin fra buttikken.
vanligt med de fiskene du nevner. kan komme fra stress O.L eller du har nettop kjøpt ny fisk som har fått det med seg hjemm til resten av fiskene.
En liten guppy som de, kan du bare knipse så er den pooof. eller ta en kniv o gjøre det du ellers hadde gjort med torsken eller lyren. hardt å brutalt men slik er det no.
Hei,

Jeg har avlivet noen fisk ved å lage isvann. Vannet skal være veldig,veldig kaldt. Jeg blandet is/snø 50/50 med vann og lot det stå litt. Fisken dør på 20-30 sekunder. Rolig og greit.
pappafisken
Hei dette ser ut som vanlig "fin råte" kunne vert behandlet med medisin fra buttikken. vanligt med de fiskene du nevner. kan komme fra stress O.L eller du har nettop kjøpt ny fisk som har fått det med seg hjemm til resten av fiskene. En liten guppy som de, kan du bare knipse så er den pooof. eller ta en kniv o gjøre det du ellers hadde gjort med torsken eller lyren. :) hardt å brutalt men slik er det no.

Men hadde den overlevd til mandag? Den var ikke ny, og har ikke kommet noen nye oppi heller på en stund. Får håpe at de andre klarer seg =)

Da tør ikke jeg fortelle hvordan jeg avlivet fisken =(
noen foreslår jo også varmt vann.Slippe fisken oppi kokende vann.
Har avlivet ett par fisk med glovarmt vann under springen.Dør på 2 sekund.
Jeg syns koking høres så fælt ut. Selv om den dør i løpet av 2 sekunder så syns jeg de 2 sekundene høres smertefult ut.
Jeg har alltid kakket dem hardt i hue og knekt nakken. Ellers har jeg også lest at noen bruker kniv og kapper av dem hodet.

Hvilken måte som er best vet jeg ikke..
Tror du gjorde smart i å avlive den når du ikke hadde medisin tilgjengelig.

Hvordan jeg avliver avhenger litt av størrelsen.

Leste dette på forumet en gang og har brukt denne metoden på små fisk som guppy og tetra: neglklipper for hund, tar fisken imellom "saksene" og kutter av den hodet... Går veldig fort og de dør med en gang.

For litt større fisk (har kun avlivet en blågurami en gang) har jeg rett og slett knekt nakken på de og deretter kuttet av hodet..

Hvis jeg skulle brukt en vannmetode hadde jeg nok helst brukt kokende vann (skikkelig kokende vann, ikke varmt vann fra springen), syns det høres så fælt ut å la fisken fryse i hjel...
Inaktiv bruker
Tips, ildhale er ingen selskapsfisk.
Dette står om avliving i Dyrevelferdsloven (den gjelder også for fisk): Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt.

Fisken skal altså bedøves f.eks. med slag mot hodet før den avlives. Dersom slaget mot hodet også avliver fisken med det samme er det greit.
Jeg pleier å ta den opp, legge den på en avis på gulvet, brette en avisside raskt over den, holde fast i kroppen gjennom avvissiden og slå med en hammer der jeg kjenner hodet. Det fungerer bra om man er treffsikker, da dør fisken momentant (og man slipper å se den "i øynene" mens man avliver.
Jeg har avlivet hummer med kokemetoden. Smakte fortreffelig Tok forøvrig også livet av en ferskvannkrabbe fra 60 literen til sønnen min på samme måte. Det går veldig veldig fort, og er fra vann-til-vann. Jeg tenker at de aner fred og ingen fare helt til siste sekund, og at der er bra.
UnderCover
Da tør ikke jeg fortelle hvordan jeg avlivet fisken =(

Ikke si at du kastet stakkaren levende i do....?
Takk for svar alle =)

Jeg avlivet den i kokende vann.. Kjapt og brutalt. Og jeg er "glad" noen har skrevet om den metoden over i tråden.

Ildhalen... Det er enda en av disse tingene som de i dyrebutikken ikke nevnte et eneste ord om. Men de artsvennene til ildhale, i følge fiskebasen, er altså da guppy, molly og platy, som ildhalen befinner seg sammen med nå =)
Ett slag i hodet høres jo bra ut det..Hvis det er litt størrelse på fisken,mener nå jeg.

Skal slå en guppy eller molly i hodet med en hammer,syns jeg blir litt overdrevet.
Da slår man vel hele fisken til grøt.
Sikkert greit nok for fisken,men hva med hammern?

Kokt vann tar livet av dem løpet av 2 sekund.Tror ikke dem rekker og tenke eller føle over det som skjer.
Jeg har bare store fisker, å lar mannen i huset ordne med avliving.. :-/ kraftig slag i hodet og raskt etterfulgt av nakkeknekk ...
Jeg bruker to metoder til avliving av fisk, avhengig av størrelsen deres.
Alternativ nr en: De små fiskene får ikke engang tid til et slag med halen før de er døde når de puttes i et kar med kokvarmt vann. De dør momentant.

Alternativ nr to er å skjære over nakken på fisken med en skarp kniv. Dette gjelder alltid store fisker, fisk som er større enn en liten guppy f.eks. Jeg overlater denne kniv-avlivingen til mannen min, da jeg som regel ikke orker tanken på å skjære i en av mine fisker med kniv....pysete sånt sett.

Skal man bruke kniv skal man også være veldig rask og ha alt klart på forhånd; skjærefjøl og kniv, og kanskje et håndkle å legge fisken på (da blir det ikke så glatt og den sklir ikke unna). Man tar fisken ut av vannet lynraskt, rett ned på fjøla og så ta kniven med det samme og skjære over nakken på den. Husk at fisken skal være så kort tid som overhodet mulig over vann før avliving, da dette plager den.

Man får kjøpt billige plast-skjærefjøler på Nille for eksempel, som man kan ha kun til akvariebruk... så slipper man å bruke husets, hvis man synes det er ekkelt.
Inaktiv bruker
"Akvarievenner" er bare et register over hva andre har den sammen med, betyr ikke at det går bra. Om du leser alt som står om den så står det at den ikke passer med rolige arter og blir værer med alderen,.
Det ser hvertfall ut til å gå bra, de svømmer rolig med hverandre hele bølingen =)
:)
"do tell" kanskje, kanskje ikke. jeg har selv hold disse fiskene selv. noen greier seg men som oftes er det sakte pining til døden... jeg hadde knipset den i skallen eller et lite "kakk" med et skrujern...
på denne tiden av året med masse snø ute, ville jeg gått for snø og salt. Blir svinkaldt, og fisken dør av sjokket på sekundet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap