Røde gjeller og hyperventilering hos platy... hjelp!

Har en hunn Platy som jeg ikke har hatt så lenge, bare noen dager, men jeg ble nettop oppmerksom på at hun har begynt å "puste" veldig raskt, gjellene hennes er unormalt røde - synes hvertfall jeg, og hun ser ut til å bli kjempefort sliten når hun svømmer. Hun ligger på siden og gisper, før hun prøver å svømme litt for så å legge seg ned på siden igjen.

Jeg har ikke tatt vanntester enda, men skal gjøre det så fort jeg har postet denne tråden. Har søkt rundt på forumet, men fortsatt ikke funnet ut hva det kan være.
Vannbytte er antakelig det første jeg kommer til å få tips om, så jeg skal forberede et vannbytte mens jeg måler vannverdiene.

Info sålangt:
Akvariet er 63 liter stort, har 4 Coryer, 4 ottoer, og 4 platy som nylig er satt inn i akvariet. De andre fiskene ser ikke ut til å ha noen problemer.
Temperaturen er 24 grader.

Håper noen kan hjelpe.. Setter pris på all tilbakemelding.

Skal teste vannverdiene nå. Oppdaterer når det er gjort.
Vannverdier
ingen utslag på No2, men PH var veldig lav! 5.0!
Får søke litt på forumet om hvordan jeg høyner PH..
Men er det noe annet enn vannbytter jeg kan gjøre nå for den stakkars fisken?
Inaktiv bruker
Natron høyner ph.
Inaktiv bruker
Målt nh3? Hørte akkurat på tv at høye nh3 (ammoniakk) verdier svir opp gjellene på fisken. Vet det er skadelig, men at det var gjellene det gikk utover var nytt for meg.
Det visste jeg ikke. Da skal jeg måle Nh3 med en gang. Takk for tipset!
Nh3 er på 0 mg/l ...! Får søke litt på hvordan øke Nh3 også..

Testet vannet i springen og, forresten, og ph der er på 7.5.. prøver meg litt frem med natron i ei 10 liters bøtte med vann, før jeg tørr å prøve det i selve akvariet, men tror dere at for nå, så vil et vannbytte hjelpe litt på PH?

Oops
leste litt feil på bruksanvisningen, og glemte at Nh3 er ammoniak og BURDE være på 0 mg/l... min feil..
Men PH økning med natron i ei bøtte funka supert! 1 gram økte phen i bøtta fra 7,5 til 8,0..! Kanskje lurt å øke litt i akvariet og? Tror dere at den lille Platy frøkna kan bli bedre av det?
ammonium (nh4) er i liten grad skadelig for fisk, ammoniakk (nh3) derimot er svært farlig. Dette er i praksis samme stoff, og om det er det ene eller det andre avhenger av ph-verdien.

Ved ph under 7 er det ammonium, ved ph over 7 er det ammoniakk. Mao. når ph var på 5, er det sannsynligvis ikke ammonium som er problemet.

Platy trives best i ph 7+. Husk at ph 5 er hundre ganger surere enn ph 7 (tusen ganger surere enn ph 8), så det er ikke usannsynlig at det kan skape problemene...
Joxter
Testet vannet i springen og, forresten, og ph der er på 7.5.. prøver meg litt frem med natron i ei 10 liters bøtte med vann, før jeg tørr å prøve det i selve akvariet, men tror dere at for nå, så vil et vannbytte hjelpe litt på PH?

Om kranvannet ditt er 7,5 kan du jo bare bruke det ved vannbytte; er ikke noe vits å styre med natron da.
Takk :)
Takk for svar!
Da blir det en del vannbytter fremover. Begge akvariene mine hadde veldig lav PH..

Jeg tok midlertidig oppi litt natron i begge karene i går. Platy frøkna så ut til å kvikne litt til da. Så at hun hadde rukket å bli veldig, veldig tynn også, så jeg foret fiskene en ekstra gang. Hun svømte opp til maten, virket veldig frisk sånn plutselig, men hun spiste ingenting og dalte heller ned mot bunn og ble liggende bak en plante...
Hun døde kort tid etterpå
Så det var leit...

Men takk for alle inspill uansett. Skal passe godt på at de gjenværende Platyene har det bra, så blir noen vannbytter fremover for å justere PH og sånt.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap