Er dette sopp?
Postet 19.02.13 kl 22:30
Kan være sopp, men vet jo ikke siden jeg ikke har sett bra nok bilder av den. Det er vanskelig å se hva det er da. Sopp kan sitte overalt på fisken, så dermed kan den jo også sitte på munnen, men som regel sitter den jo flere steder på fisken når fisken først har fått sopp. Du kan fange fisken og prøve å legge den på en våt klut og dra vekk soppen med en annen våt klut etc. og se om den går bort.
Men dersom det er sopp bør du foreta hyppige vannbytter til soppen er blitt borte. Noen ganger må man også medisinere med Esha 2000 for å bli kvitt sopp.
Men dersom det er sopp bør du foreta hyppige vannbytter til soppen er blitt borte. Noen ganger må man også medisinere med Esha 2000 for å bli kvitt sopp.
Postet 20.02.13 kl 13:20
Sopp behøver ikke oppstå flere steder på fisken samtidig. Fisken kan ha pådratt seg er rift eller sår i munnpartiet, og da kan det lett oppstå sopp og infeksjoner.
Jeg har god erfaring med at et lett angrep av soppinfeksjon ofte kureres med hyppige vannbytter. Får sykdommen tid til å utvikle seg kan litt salt i vannbyttene være effektivt, eller så er eSHa 2000 å anbefale.
Jeg tror ikke det nytter å tørke vekk soppen med klut. Det må jo være stress for fisken, synes jeg. Hva skal det egnetlig være godt for, Coryalba?
Jeg har god erfaring med at et lett angrep av soppinfeksjon ofte kureres med hyppige vannbytter. Får sykdommen tid til å utvikle seg kan litt salt i vannbyttene være effektivt, eller så er eSHa 2000 å anbefale.
Jeg tror ikke det nytter å tørke vekk soppen med klut. Det må jo være stress for fisken, synes jeg. Hva skal det egnetlig være godt for, Coryalba?
Postet 20.02.13 kl 14:12
Postet 20.02.13 kl 22:32
Det var noe jeg fikk tips om, det med å tørke bort soppen med en våt klut, men det kommer jo an på arten, corydoras ligger jo stille når man legger de på en våt klut og tørker forsiktig. Andre arter ligger nok ikke like stille Uansett, det er ikke lett å se når man har fisken ute av vannet, så dermed er det vanskelig å se soppen man skal tørke bort. Poenget med dette er jo da å få bort soppen selvsagt.
Postet 03.03.13 kl 21:16