Syk kampfisk

Hei på dere.

Nå må jeg be om hjelp da fiskene mine har vært syke siden før jul og jeg ikke klarer å få dem friske.

Jeg har to kampfisker som lever i hvert sitt akvarie på 27 liter. De har begge filter (Easy boks 2), varmekolbe, hule til å gjemme seg i og flere kunstige planter hvor noen går opp til overflaten. Bunnmateriale er grus 3-6 mm. Temperaturen ligger på ca 28 grader.

Jeg har tatt vannprøver flere ganger og verdiene ligger der de skal. Ikke noe merkbart galt med vannet. Men fisken blir stadig syk bare noen dager etter avsluttet behandling.

Jeg har brukt Esha Exit, Esha 2000, Medico Medic og Ectomor. Esha har jeg vel gitt tre ganger og dobbel dose og noen dager ekstra.

Jeg har tatt ut kullfilteret under behandling men jeg bruker vannmidler som Happy Start, Happy Cont og algin. De siste gangene har jeg foretatt vannbytte før medisinering.

Jeg forer de to ganger om dagen. Som regel får de Atison's Betta Pro til frokost og middag men to ganger i uken bytter jeg ut middagen med frosne røde mygglarver.

Det jeg ser på fisken er at finnene går i oppløsning, Fjompen som er hvit ser skrukkete ut i fjeset, kan se ut som om gjellefinnene er litt grønne, bak på halefinnene ser det ut som om det henger noen røde prikker som perler på en snor.

De bygger begge skumrede men Fjompen raserer sitt dagen etter.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg da jeg er veldig glad i dem begge to.

Fjompen er en livlig og glad fisk om en litt skrudd i hodet, mens Blueboy er litt mer rolig og avbalansert.
Hva er pH? Hvis det er bakteriell finneråte, kan en lavere pH hjelpe på. Selvsagt avhengig av hva den er fra før.

Det kan ofte være vanskelig å holde fiskene friske i så små akvarier. Håper du finner ut av det.
For det første...kampfisk blir ikke bare syke av seg selv...de er hardføre og kan leve i mange år med riktig stell. Du har flere problemer å ta tak i og det er fryktelig enkelt å gjøre noe med dem. For det første, KAST de kunstige plantene dine, hva i all verden skal du med dem?? Få deg noen skikkelige flyteplanter evt. andre hurtigvoksende EKTE planter. De vil fjerne utrolig mye griseri, dvs bla. nitrat fra vannet, og gi fiskene dine helt andre leveforhold. Deretter KUTT UT vannbehandlingsmidlene dine, de skaper bare trøbbel, hvis du bor i Norge og har rent vann ut av springen. Altså ikke bruk dem mer, end of discussion. Og så...i stedet for å kjøre på med medisiner, så skal du prøve å bytte vann. Ca 1/3-del i uka og du vil se at fiskene kvikner til. Har du filtrering i et kampfiskkar er det et eget kapittel, det kan du jo evt. kommentere. Nemlig meget viktig at kampfisken lever i meget rolige vannforhold, samtidig som det er gunstig med en viss svak filtrering av vannet. Da er det kun skumfilter drevet av luft som gjelder ettersom alle andre gir ALT for mye bevegelse i vannet. Og når du renser filteret skla du være veldig forsiktig så du ikke tar livet av bakteriene som lever inni det. Så kan du senke temperaturen litt, ca 25-26 er ypperlig for kampfisken.Les hva jeg skriver og gjør det slik så skal du se det går bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap