Syk scalare?
Har sett at den ene scalaren min i noen tid har hatt noe som ser ut som stripe/skrape merke på siden, nå ser jeg at den har en stor hvit flekk, har flere scalarer de jager litt men ikke mye. Er dette hvitprikk da gråter jeg.
Har Scalarer, regnbueciklide, SAE, praktbotia og noen maller i samme kar.
Kan noen gi meg noen tips/råd om hva dette er. Ingen andre har den samme hvite prikk, jeg vil tro denne har hatt det litt over en uke, eller mer.
ph 7,5
nitrat 0
gh 5
kh 5
vanntemp 25 - 26
Dette er ett kar på 260 liter, ukentlige vannskifter
Har Scalarer, regnbueciklide, SAE, praktbotia og noen maller i samme kar.
Kan noen gi meg noen tips/råd om hva dette er. Ingen andre har den samme hvite prikk, jeg vil tro denne har hatt det litt over en uke, eller mer.
ph 7,5
nitrat 0
gh 5
kh 5
vanntemp 25 - 26
Dette er ett kar på 260 liter, ukentlige vannskifter
Postet 27.02.13 kl 22:11
Ber så pent om råd/litt hjelp. Ser nå at den scalaren med hvit flekk, har fått noen trådlignende saker hengende etter seg, så tynt og fint som spindelvev. Det henger fra halen og litt på den ene finnen. Fremdeles er den i fin form, og har ikke sett noen symptoner på noen andre fisk.
Har noen en link til om det er en type sopp, eller hva jeg kan behandle med, blir jeg veldig glad
Har noen en link til om det er en type sopp, eller hva jeg kan behandle med, blir jeg veldig glad
Postet 28.02.13 kl 19:56
Postet 28.02.13 kl 21:58
Er enig i at Esha 2000 er det jeg ville prøvd ut her. På bildet kan det se ut som scalaren har fått et skrapesår på kroppssiden, og så ser man det hvite kjøttet under. Dette kan det lett gå sopp i.
Esha 2000 kjøpes som regel på nett, f.eks. her hos Aquamanias, det er ikke så mange vanlige zoobutikker som har det. Skriv i meldingsboksen når du bestiller at det haster pga syk fisk, så får du forhåpentligvis ekspress-ekspedering...
Du beskriver noen hvite tråder hengende fra såret, dette er jeg veldig usikker på hva det kan være. En form for sopp kanskje, siden det henger ut fra såret? Ville uansett prøvd Esha 2000 som første medisin. Inntil du har fått medisinen i posten, prøv å skifte vann daglig, ca 30%. Det er viktig å sørge for rent vann når man har skadet fisk i akvariet.
Esha 2000 kjøpes som regel på nett, f.eks. her hos Aquamanias, det er ikke så mange vanlige zoobutikker som har det. Skriv i meldingsboksen når du bestiller at det haster pga syk fisk, så får du forhåpentligvis ekspress-ekspedering...
Du beskriver noen hvite tråder hengende fra såret, dette er jeg veldig usikker på hva det kan være. En form for sopp kanskje, siden det henger ut fra såret? Ville uansett prøvd Esha 2000 som første medisin. Inntil du har fått medisinen i posten, prøv å skifte vann daglig, ca 30%. Det er viktig å sørge for rent vann når man har skadet fisk i akvariet.
Postet 01.03.13 kl 17:28
Stemmer det mona, de hadde ikke esha i butikk, så det skal jeg få bestilt, tror som du sier at det er en infeksjon etter kiving scalarene seg i mellom, som det har gått sopp i. Har undersøkt litt rundt . Turde ikke vente lengre, er så livredd for alle mine vakre botia. Og selvfølgelig de andre beboerne. Så jeg har kjøpt ett middel fra Sera mot sopp infeksjon . Startet behandling nå
Postet 01.03.13 kl 18:00