Bendelorm???

Jeg har 190 liter akvarium. Der hadde jeg 2 ganske gamle sverddragere. En hu en hann.

I går kveld så jeg at begge to hadde "tynn avføring". Tråder liksom. Og den ene hadde plutselig 4 små tråder hengende ut av rompa.

I full panikk har jeg spylt begge to ned i do etterfulgt av FULL rengjøring av akvariumet med slamsuging og alt. Har også "sterilisert" alt utstyr jeg bruker nedi der i kokende vann etter bruk.

Hva skal jeg gjøre? Jeg har ett palettpar med yngel og siden dette er første yngelen jeg har hatt noengang så ville jeg gjerne få noen til å vokse opp

KA KAN Æ GJØRE? Full panikk, bytter 40% vann daglig + litt slammsuging.

Hva kommer det av? Hva kan jeg gjøre? HJELP!

Eneste sykdommen jeg har hatt er kvitprikk, har både esha2000 og esha exit i tilfelle men det hjelper ikke mot orm står det på nett.

Æ e glad i fisken min ka kan æ gjøre? *sukk*
Camallanus-ormer kanskje? Tropiske fisker skal uansett ikke skylles ned i do.
gakk
Camallanus-ormer kanskje? Tropiske fisker skal uansett ikke skylles ned i do.

Ja unnskyld da. Fikk helt panikk.... Hva det er det vet jeg ikke. Alt jeg vet var at jeg så 4 kvite tråder henge ut av rompa på ene fisken. Jeg tok livet av dem før jeg skylte dem ned. Vil ikke at de skal lide.

Men ok skal ikke spyle dem ned mer. MEN HVA KAN JEG GJØRE? Faktiske tiltak? Medisin? I så fall hva slags? Eller noe annet jeg kan gjøre? Hvor kommer det fra? Det jeg leser på nett forvirrer meg bare. Trist og frustrert -.-
Veldig synd at du avlivet de fiskene, hadde du tatt bilde av de og lagt de ut her, så hadde det vært litt lettere å hjelpe...

Men jeg tenkte også Camallanus - endetarmsorm. Det du trenger da er en ormekur, f eks Sera Nematol.
Takker for svar! Skal skaffe medisinen ASAP!

Vil yngelen (1 uke gammel palettciklideyngel) overleve medisinering?
Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap