Håper noen kan hjelpe meg med min syke kampfisk

Hei,
Dette begynner egentlig å bli en lang sykdomshistorie, men håper noen orker å hjelpe meg!
kjøpte denne kampfisken for 3mndr siden, merket da jeg kom hjem at den var tynn, men tenkte at det å slippe å bo i en kopp pluss foring skulle ordne den saken.
han var svært småspist men aktiv og fin i formen ellers.
for litt siden måtte han bytte akvarium, og da jeg så ham ovenfra merket jeg at han stadig var altfor tynn så etter å ha søkt litt bestemte jeg meg for å bestille den medisinen som heter kusuri wormer pluss (denne kom i posten i dag)
MEN den første natten i nytt akvarium førte til at noen har tatt et realt jafs av halen hans, flyttet han derfor oppi til noen snegler i en 12 liter m svampfilter siden jeg allerede byttet 50%vann der hver dag tenkte jeg det skulle forhindre finneråte/sopp.
her begynte han å furte å stort sett stå i ro blandt flyteplanter, fjernet flyteplantene etter noen dager for å få tatt en ordentlig titt på ham og det så ikke bra ut, vanskelig å se på de hvite nærmest gjennomsiktige finnene hans, men halen var liksom grodd til en spiss og ryggfinnen frynsete.
da ble stakkaren flyttet til en 6 liter siden jeg ikke turte å bruke esha 2000 hos sneglene, der står han nå på 5 dagen og virker piggere (svømmer rundt) Har skiftet 90% vann hver dag og tilsatt 2 dråper esha (regnet ut at det ble ca riktig)
Mener halen hans ser bedre ut, men synes det er vanskelig å se, har heller ingen erfaring med finneråte. han har spist sin vanlig meget beskjedne mengde mat, og kommet med en kjempebæsj i løpet av de siste dagene..
Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre fortsette med esha ?
ville gjerne gi han en kur med den kusuri medisinen slik at jeg kanskje kunne føle meg trygg på å slippe ham oppi et skikkelig akvarie igjen( med bare vennlige naboer) men er det lurt nå? og hvordan dosere dette i en 6 liter?

Huff dette ble veldig langt, men har jammen blitt knyttet til den lille fyren.
All hjelp og råd taes imot med takk!

bilde 1= dag 1 i 6 literen
bilde 2+3 = i dag
Selv er jeg ganske så ny, men ville nok fortsatt med esha produktene. Ja selv ville jeg brukt både esha 2000 og exit sammen. Som du skriver så virker den litt bedre. Ville nok ikke tatt noe vannbytte på noen dager.

Hva slags mat bruker du?
Enkelte av mine kampfisker er ganske sære og nekter å spise Flakfor til Betta, men kaster seg over Betta bio-gold. Gir den 3-4 kuler hver.
Han er veldig tynn, så sjansen er stor for at han sliter med innvollsorm...

Ps: snegler tåler Esha, men ikke Wormer pluss...
Hildee
... men tenkte at det å slippe å bo i en kopp ...

Det er først når vi slutter å kjøpe slike fisker de slipper å bo i kopper...
Merkelig at mennesker har denne trangen til å "forbedre" naturen.

Når målet er å utvikle ekstremvarianter settes naturlig nok dyrevelferd i baksetet, og dermed vil aldri slike fisker være like vitale og sunne som naturvariantene.
Akkurat hva din fisk lider av vet eg dessverre ikke.

takk for svar,
prøvd litt forskjellig mat(f.eks.tetra min,disckus gr) men ingen spesielt til betta,(dette skal jeg jammen handle!)eneste han spiser de røde flakene i jbl novo bel og til nød ei mygglarve.
ja han er fælt tynn.. så bestillte den wormer plusen med tanke på det.(kan forresten legge til at ingen fisk han har bodd med har problemer)
følte det var lurt å skifte vann hver dag siden det jo kun er 6 liter uten pumpe han er i nå? bare håper han blir frisk så jeg kan få han tilbake til normalt akvarie.

Men hva skal jeg nå prioritere? Forstsette med esha en stund til med tanke på finneråten? ev øke esha dosen? (aner virkelig ikke om angrepet er over?) er det ikke slik at dette jo kan ta livet av han tilslutt?
Eller sette igang med wormer plus med tanke på tynnheten? WP hjelper vel ikke mot finneråte..
Og hvordan i alle dager skal jeg få dosert det til 6 liter? (en medfølgende pytteliten måleskje på 0,5ml er til hele 114l) kan omplassere sneglene men blir ikke stort lettere å dosere i 12 l.
I tillegg har jeg lest ørlittegrann om salt, er dette noe jeg burde vurdere å ha med i behandlingsplanen?
sliter virkelig med å avgjøre hva jeg burde gjøre nå

edit:
ja vet jeg støtter en dum handel med å kjøpe fisken, men klarte ikke la vær. sa ifra til butikken at jeg synes det er fælt de har de i små engangs plastkrus..
Huff, kanskje du synes jeg er slem nå, men jeg ville latt fisken få slippe. Han ser slett ikke bra ut, og vi vet jo ikke hvordan de har det når de er syke, med tanke på smerte.
Synes det er prisverdig at du har prøvd sånn å hjelpe ham, ta vare på ham, mate, og gi medisiner. Men han ser ikke bra ut. Hvis du velger å prøve videre, så se iallefall nøye etter tegn på bedring. Og hvis han ikke blir bedre, vurder å la ham slippe. Noen ganger så blir de ikke bedre. Noen ganger har de det for ille vondt, det gjelder alle dyr. Da skal man slutte.

Lykke til med fisken
Jeg gir ikke opp så lenge fisken ikke har gjordt det nå svømmer han rundt som en normal fisk og biter meg ivrig i fingeren hvis jeg er så teit å stikke den oppi
Men er helt enig i at avlivning noen ganger er det riktige å gjøre!

Bestemte meg for å gi ham en kur til med esha 2000 og puttet også oppi exit. Halefinnen er klart bedre men synes stadig ryggfinnen er "slintrete"..
en dag igjen m esha nå, så vurderer jeg en pause på 1-2 dager med friskt vann og mat før ormekur. god ide?

har vridd hjernen for å finne ut hvordan jeg skal dosere wormern i 6 liter vann, har kommet fram til at jeg skal lage et slags konsentrat, så tror det blir bra.
Hildee
sa ifra til butikken at jeg synes det er fælt de har de i små engangs plastkrus..

Og så ga du dem penger i belønning, bare for å understreke poenget ditt. :-/

Ok, jeg vet at man ikke skal sparke en som ligger nede, men nå sto du veldig lagelig til for hugg. Jeg skal holde kjeft og gå et annet sted. Lykke til med kuren.
Du bør i allefall ikke flytte fisken mer, jeg leser at du har flyttet den syke fisken tre ganger på kort tid - det er ikke bra. Flytting øker stresset hos fisken, og stress reduserer immunforsvaret, noe som kan være kritisk når den allerede er syk.

La den være i beholderen den er nå, legg gjerne inn flyteplanter og pass på at den ikke får for sterkt lys. Fortsett behandling med esha-medisinene og bytt jevnlig vann.

Hildee
Og hvordan i alle dager skal jeg få dosert det til 6 liter? (en medfølgende pytteliten måleskje på 0,5ml er til hele 114l) kan omplassere sneglene men blir ikke stort lettere å dosere i 12 l.

Du blander medisinen i en større beholder og doserer derfra.

Om 0,5ml medisin er til 114 liter, så kan du blande medisinen i en liter vann. Èn dl av denne blandingen vil da være til 11,4 liter (ca.12 l), en halv desiliter til 6 l -akvariet.

Temp på vannet? Temp på vannet når du bytter?
Merket at kampfisk får oftere stivt slør og blir meget sjaber i formen hvis man flytter de mye, har for lav temp i karet, eller fyller på med for kaldt vann ved bytter.
Avlen på kampfisk har blitt litt for hardt de siste årene..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap