Et eller annet merkelig foregår..

Har da et kar på ca 250 liter. I november ble vi nødt til å flytte, og det ble mye om og men for fiskene. Der vi bodde tidligere hadde vi svært få problemer i karet.
Det er jo egentlig en litt merkelig sammensetning av fisk i karet, da dette er et selskapskar.
Molly
Sverddrage
Kardinaltetra
Kjempe pansermalle
Metallpansermalle
Praktbotia
Haifinne pleco

Disse krever jo spesielt litt forskjellig PH, men det ser ut til å gå bra. Det har iallfall gjort det.
I det lange løp har det gått bra her vi bor nå også, men over tid har vi mistet litt fisk.
1 sverddrage hun
2 kardinaltetra

Dette er kanskje vanlig med tanke på det at selv om jeg gjorde alt for at de skulle få en lettest mulig overgang, ble de sikkert utsatt for stress.
Men jeg syns de oppfører seg litt merkelig. De er ikke så aktive som de var. Bunnfiskene er veldig aktive og sterke i fargene. Men tetraene og de levendefødene er roligere enn jeg er vandt til. Men alle spiser godt.
Jeg har sjekket verdiene i vannet, og alt ser bra ut
NO2: 0,3
KH: litt usikker på denne da fargene var litt vanskelig å tolke. Men etter 4 dråper ble fargen det jeg kaller gul.
GH: 11
PH: 6-6,5
NH4: 0,1
NO3: var litt høyere enn det jeg skulle ønske, men uansett hvor mye eller hvor lenge jeg bytter vann, holder den seg litt høy. (Den var høyere enn ønsket der vi bodde tidligere også).

Med sverddragen var hun bare en dag død, men med tetraene var det litt annerledes, for de så ut til å gå i oppløsning mens de fortsatt levde. Akkurat som om noen hadde spist på de. Har også nå lagt merke til at to av tetraene har noen litt store gjennomsiktige "bobler" på kroppen. Den ene har 1 på siden og den andre har på ryggfinnen. Jeg klarer ikke å få tatt bilde av dette. Men jeg har ikke sett noe på noen av de andre fiskene.

Jeg er forresten veldig nøye på å la vannet renne før jeg tar det i karet, siden det er gamle kobberrør her. Det beste hadde vært å la vannet lufte seg, men huset er lite, og jeg har ingen steder til å oppbevare tønner med vann. Er også nøye med at vannet ikke varierer mer enn 1 grad over eller under temperaturen i karet.
Er det noen som har noe forslag til hva som kan hjelpe?
Tilfeldig bekjentskap
© JoBo
Reklame for plussmedlemskap