Kampfisk med åpen munn

For noen måneder oppdaget jeg ene kampfisken min med munnen åpen. Munnen var ikke på vidt gap, men heller ikke lukket. Jeg flyttet den til en 20l, men den ble ikke bedre, tvert i mot. Tenkte at den hadde fått en skade på et eller annet vis.

I dag oppdaget jeg min andre hann med det samme.. Jeg mener han ikke var slik for to dager siden, så det må ha skjedd nylig. Munnen er liksom halvveis åpen, og han spiser med stor appetitt og kan bevege underkjeven. Prøvde å ta han opp og kjenne på munnen for å se om det var noe inni der og for å se om den sto bomfast. Det gjorde den.. Nå svømmer stakkeren rundt med et lite gap.

Jeg tenker at det kanskje kan være 1) En skade som tilfeldigvis har oppstått. 2) En skummel sykdom. Frykter for det verste, og er trist fordi at det har skjedd med begge. Har prøvd å søke, og ser det har skjedd med flere. Men, jeg synes det er spesielt merkelig at det har skjedd med begge mine kampfiskhanner. Og bare de..

Karet er 120l og inneholder:
2 honninggurami
9 smykketetra
5 kampfisk, en hann og fire hunner (har aldri sett de sloss)
Corydoras
L.144
Grenmaller

Noen som vet hva dette kan skyldes? Jeg bytter vann 1-2 ganger i uken.
Bare stusser over at du skifter vann 2 ganger i uken, blir ikke det litt stress for fiskene eller ..
Fôrer du mye? Kampfisker er opportunister og spiser gjerne til de sprekker. Kanskje tarmene er så fulle at det presser frem i hodet?
1-2 ganger i uken, ja. Tviler på at det utgjør noen stor forskjell på de ukene jeg bytter to ganger kontra de ukene jeg bytter en gang
Forer en gang om dagen. Kanskje du er inne på noe, Kontorstol. De virker jo bunnløs, disse kampfiskene.. Forer såpass at alle coryene også får forsynt seg. Kampfiskene kaster seg jo over alt fra frossenfor til tabeletter:p
For coryene sin del kan du prøve å fôre litt diskret når lyset er av. De bruker uansett bartene for å finne mat. Jeg ville dog kanskje stått over fôringen et par dager og sett om du merker noen forbedring.
Da skal jeg prøve det, takk for tips
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap