Sverddrager med prikker

Hvite prikker på den ene finnen og den handre har det på finnen bak (har ikke peiling på hva det heter . De har hatt det i godt over en uke nå. Har prøvd medisin for prikkesyke og temp metoden. Nå har litt av finnen til den ene forsvunnet (akkuratt der prikken var). Ellers bor de sammen med 2 guppyer og en malle og de er helt friske! De syke har oppført seg som slakke tidligere, men syns de har kvikknet til etter tem. Temp har låge på 26 til vanlig. Ka kan dette ver? Koffer smitter det ikke? Jeg skal flytte frere fisk over i det karet og tørr ikke flytte de over så lenge alt ikke er normalt.
Lurer litt på om de har vert slakke helt siden jeg kjøpte dem på dyrebutikk..
Det kan være vanskelig å være helt sikker på hva det kan være uten å se bilder. Har du mulighet for å kunne ta bilde og legge ut her?

Kan det være finneråte? Da bør du i såfall bruke en annen medisin enn den du har brukt mot hvitprikk. Finneråte kommer ofte av dårlig vannkvalitet, og det kan i startfasen ofte kureres med hyppige vannbytter. Men hvis det ikke hjelper ville jeg brukt medisinen Esha 2000.
Det er ikke så lett å ta bilde av... prikkene er veldig små. Smitter den sykdommen til de andre fiskene?
Ja, det smitter.
Men alle trenger ikke bli syke / preget av sykdommen samtidig, det er de skjøreste og mest svekkede som blir syke først.

For meg høres det ut som hvitprikk OG finneråte.

Hvis du har tull med vannverdiene må du ordne det fortest mulig (vannbytter). Det tar mye lengre tid å få fisken frisk i forgiftet vann (hvis den i det hele tatt blir frisk)
Dårlig vann kan i verste fall være en årsak til sykdom i akvariet.

Hvis vannverdiene er fine ville jeg kjørt eSHa kur med dobbel styrke (se bruksanvisningene) og evt. forlenget behandlingen med et par dager. eSHa exit og eSHa 2000 kan brukes samtidig.

God bedring, lykke til og god påske!
Jeg har hatt problemer med vannet, men ikke nå. Jeg har skiftey mye vann men nå ville jeg gi de litt fred. Er redd de har blitt stresset når jeg må øse me liten kopp. Det er fluval edge kar.
Hvor lenge må jeg vente etter de er friske før jeg setter de i et annet kar? Kan jeg flytte plantene før fiskene er friske, eller blir det andre karet smitta da?
Ta et bilde. Kan være like mye sopp som det er hvitprikk!
Tror det er finneråte og sopp. Vurderer å avlive de. Det har vert slakke si jeg fikk dem(1mnd siden) og den ene har helt hvitt øye (sikkert sopp på øyet) har prøvd salt, temperatur og medisin. De har ikke blitt bedre. De har vert syke så lenge nå at jeg tror ikke de blir friske. De har det ikke godt..
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap