Syke mollyer? haster

Oppdaget for ett par timer siden at den ene mollyen min oppførte seg rart. Den "vugget" frem og tilbake fra side til side og reagerte ikke nevneverdig da jeg småpirket bort i den. Da jeg fikk den frem fra det beplantede område der den lå prøvde den å svømme opp med tatt etter kort tid ned da den ikke hadde balanse.

Ser også at den ene mollyen har noen hvite prikker på halen (bilde 1)
Og en annen har noe slørlignende over øyet (bilde 2). Det er veldig vanskelig å se på bildet men det er liksom noe "knuddrete" på utsiden av øyet.

Noen råd om hva jeg kan gjøre eller hav dette er?

Har 180 liters akvarium. Nyoppstartet.
Her kan dere se den fisken med hvite prikker på bakfinnen. Det ene øyet er større enn det andre
Sykdom
Kan være prikkesyken, hvis du skrur opp temp til 29 grader en dag eller to så dreper det viruset. Se også forum om prikkesyken, hadde det selv.
Camilla Karlsen
Det ene øyet er større enn det andre
Det ser ut som utstående øyne (Pop-eye). Og som Frank har skrevet i artikkelen om sykdommer:
Dette er mer ett symptom, enn en sykdom i seg selv. Dette kan komme av en rekke bakterier, og gjerne som ett tegn på at vannkvaliteten ikke er bra. Slossing kan også gi dette symptomet. Forbedring av vannkvaliteten, gjerne med større vannbytter daglig, har oftest god effekt på dette.

Raymond Strømsten
hvis du skrur opp temp til 29 grader en dag eller to så dreper det viruset.
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier.
Kopier nok en gang fra Frank sin artikkel;
Temperaturkuren mot parasitter.

Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium:
-Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk.
-Få tempen opp til over 32°C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer.
-Senk til 28° C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.

-Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32° C, og til utbruddet var synlig.
-Øk tempen igjen til over 32° C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28° C, med vannbytte og slamsuging.
Øk tempen til over 32° C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer).
-Gjenta til parasittene er borte for godt.
Hovne øyet er pop-eye, og de hvite prikkene er sopp.
Lurt å bruke salt når man har levendefødere, og da spesielt hos molly, siden de varierer mellom brakkvann og ferskvann.
Raymond Strømsten
Kan være prikkesyken, hvis du skrur opp temp til 29 grader en dag eller to så dreper det viruset. Se også forum om prikkesyken, hadde det selv.

Hvitprikk er en parasitt. Den dør ut når den ikke har en vertskropp å bo på. Grunnen til at man kan skru opp varmen steg for steg OG bruke salt for å behandle mot hvitprikk er fordi parasitten da dør fortere. Skrur man opp bare varmen får man parasitter som formerer seg raskere.
Tusen takk for gode råd! Skrudde opp temptraturen til 32 i går natt og har latt det stå. To av mollyene er døde nå, men den med øyet lever fortsatt.

Jeg har flere typer fisk, neontetra, saksefisk, corydoras og maller. Har hørt at særlig corydorasen er sensitiv på salt. Lurer derfor litt på hva jeg skal gjøre. Vil jo helst ikke skru opp tempraturen og salte dersom det går på bekostning av de andre fiskene.
Du trenger bare 2-3 måleskjeer salt i 190l for å få ønsket effekt, vs 1-2måleskjeer per 10l vann.. Som mange bruker som forebyggende mot sopp, nitrittforgiftning osv.
Men vil du ha cory, så anbefaler jeg å bytte ut mollyene. Hvis ikke får du bare sopp etter sopp.
Og det er ikke hvitprikk du har. Da hadde alle andre fiskene dine blitt fine og prikkete også.
Temperaturøkningen kan være grunnen til at noen fisk døde.
Er ikke alle fisk som tåler slik kur mot hvitprikk heller
Og man skal heller aldri skru temperaturen så høyt opp så raskt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap