Jeg er nok litt "streng", og jeg ville nok beholdt karantene i minimum to uker, kanskje opptil tre-fire uker for et slikt tilfelle. Jeg tror egentlig ikke det er vanlig finneråte du har hatt utbrudd av, tror jeg, da den normalt ikke er særlig smittsom. Som regel er det bare en fisk i akvariet som får finneråte, kanskje maks to i noen tilfeller.
At du har hatt så massivt utbrudd av det hørtes veldig spesielt ut, og jeg lurte på om du hadde gjort deg opp noen meninger om mulige årsaker her? Det er iallefall noe jeg alltid prøver å ta rede på når jeg har hatt utbrudd av sykdom.
Det må være noe i miljøet fiskene dine lever i, som har gjort at fiskene dine (alle sammen) har fått påtagelig svikt i immunforsvarene sine, siden så mange er smittet...? Da går jo tankene mot forhold i akvariet, og om noe kan være feil der. Har du tatt noen vanntester, f.eks. nitrat og ph? Hva med gh? Nitrat er spesielt interessant i dette tilfellet. Evt også ammoniakk-test om du har ph over 7...?
Hvordan gjør du det med vannbytter i det rammede akvariet? Hvor mye bytter du om gangen, og hvor ofte gjør du det?