Platy med ryggfinne som ligger klistret til ryggen

Hei, jeg har en platyhann som har ryggfinnen klistret inntil ryggen. Den bruker den ikke i det hele tatt å den svømmer veldig rart på grunn av det.
Noen som vet hva som er galt?

Den er iallefall ikke i form. Typisk dette med inntilklistrede finner når levende fødende ikke er friske. Da ligger alle finner inntil kroppen, og halen klemmes sammen til en strek. Jeg er ikke sikker på hva som feiler den, men noe er det. Håper du får bedre svar.

Kan jo spørre deg hva vannverdiene er? Nitrit, Nitrat, Amoniak, Pg, Gh , Kh.

Er karet gammelt eller nytt , altså godt innkjørt? Ser du noe på de andre fiskene?
Det er ingen andre av fiskene i karet som viser noe tegn til å være syke. Kun denne ene platyen, men jeg har hatt noen mistenkelige neontetra dødsfall for et par uker siden.
Jeg har hatt karet ett par måneder og platyen var en av de første fiskene som flyttet inn og da hadde jeg problemer med nitritt siden jeg var litt utålmodig med innkjøring. Dette har stabilisert seg for lenge siden nå.
Nittritten ligger på under 0,3 og ph på rundt 7 det andre har jeg ikke testet.
Det som mange ikke er klar over, men som kan bli et problem ,er at fisker trenger ulike vannverdier. Tetraene kommer fra vann som er bløtt og surt, og der trives de fint. Mens fisker som ciklider, platy, mollyer osv vil ha hardt vann gjerne med høyere ph verdi. Neontetra liker 1-3 i gh, altså serdeles bløtt vann, og platyer hardt vann, rundt en 8-9 mener jeg å huske. De kommer fra andre deler av verden. Så det kan bli problemer med disse fiskene i samme kar. Er vannet for hardt, så kan man risikere syke neontetra, er det for bløtt så vil ikke platyene ha det så godt.

Normalt så er norsk kranevann bløtt, og mange må da tilsette pulver for å øke Gh sånn at det blir hardere.

Kan du få sjekket Gh? Her kan du gjerne finne svar på dødsfallene, og platyen som nå ikke trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap