Otto med hvitt

Har 5 ottoer som har vært helt friske. Plutselig ser jeg i dag at den ene har noe "rufs" på magen. Den farter ellers rundt og spiser som vanlig, men magen har en dott med ca 1 mm lange hvite rufser. Kan det være en skade , eller sopp? Kan sopp komme så fort? Jeg så alle i går, og da var de normale alle sammen.
Noen som vet? Prøvde å ta bilde av den, men har ikke kamera som funker noe særlig på så nært hold dessverre.
Nå er ikke jeg en dreven akvarist, men det kan høres ut som sopp ja. Søk på forumet her og se på bilder og prøv å sammenlign. Beste hadde vært om du kunne fått tatt en bilde så kan de som kan det avgjøre
Takk Cathy, ja leste nå i en artikkel av Frank Angell at det kan se ut som hvite dotter, så det kan nok stemme. Men dette var liksom litt lengre "pels" ikke bare en "bomullsdott". Snodig. Men dette står i artikkelen:
Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.
Sopp kan behandles med: Salt, samme dosseringer som ved finneråte. Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager, anbefaler jeg medisinering med eSHa 2000

Så da prøver jeg med ekstra vannbytte og litt Sera Ectopur-salt først og fremst. Håper det virker, stusslig å miste noen
Se om det ligner denne her.
Ja det ligner egentlig veldig. Takk, hadde ikke funnet det bildet! Da satser jeg på forsiktig behandling med akvariesalt, så får vi prøve Esha 2000 om det blir verre. men jeg synes egentlig den var litt bedre allerede i dag, etter beh. med salt i natt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap