Mangler "biter" av finner + rødt i finnekanten

Hei!

Har et forholdsvis nytt kar satt opp. har stått med fisk i, i en uke snart. I gårkveld så jeg at haimallen "manglet" litt i bakfinnen sin. Idag har dette bare blitt værre. Det mangler litt i bakfinnen og bukfinnen. I kantene av der det mangler finne er det rødt rundt. synes også at framfinnen begynner å bli litt "slitne"

Litt rart forklart, men håper noen skjønner hva jeg mener.
Det er KUN denne fisken som har anntydning til noe problemer med finnene. har studert de andre nøye..
Kan dette være finneråte? Har aldri vært borti det, men av hva jeg har lest kan det vel se ut som det. Tenkte bare å høre hva andre trodde, siden det er en del rødt i finnene også..

Har ikke mulighet til å få målt vannverdiene da jeg selvfølgelig er tom for dette og det er søndag...

Legger ut et bilde, men det er ikke av verdens beste kvalitet..

Håper på svar så fort som mulig!!
Finneråte forverres nesten time for time om det er et alvorlig angrep, så det kan godt være det du ser. Med mindre den fisken har artsfrender i karet som mobber den? Da kan det være finnebiting istedet.
Bildet var utydelig, men jeg synes det ser ut som et typisk finneråte-frynsete tilfelle.

Som regel er ikke finneråte særlig smittsomt, så det går an å medisinere kun den rammede fisken. Det gjøres ved at tar ut fisken og behandler den separat i et ekstra akvarium, dersom du har det. Bytter du vann hver dag (og fornyer medisindosen) kan det gå greit uten filter.
Har du ikke et ekstra akvarium, må du behandle hele akvariet der fisken er.

Anbefaler Esha 2000. Skriv i kommentarfeltet på nettbutikken at det haster, og be dem bruke en boblekonvolutt, så poster de det så fort som mulig. Mulig det er bedre om du velger å kjøpe Esha 2000 hos Aquamanias, da han har litt mere "personlig service" Man kan fort drukne i mengden hos Webzoo, de har veldig mye å gjøre, så det er kanskje ikke alltid de oppfatter beskjeder og hastesaker.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap