Neontetraer med svømeblære problemer?
Hei
for noen dager siden oppdaget vi en tetra som oppførte seg unormalt. hode pekte nedover og den måtte bevege seg konstant for å holde seg nede. så jeg fanget fisken og la den i en bolle med vann fra akvariet, en rotala stilk til å gjemme seg i og luft fra pumpe. når den kom opp i isolasjons bollen lå den bare å fløyt, sikkert helt utslitt. dagen etter så den ut til å blitt mye bedre og ettervært bestemte jeg meg for å slippe den ut i akvariet igjenn. nå svømer den rundt nesten som normalt men er blek i fargene. men nå ser jeg en ny tetra med samme problem.
ingen nye fisker de siste 2 månedene.
Hva kan være problemet?
har også en stor neontetra med en knekk på ryggen, svømmer normalt og har hatt skavanken så lenge jeg har hatt fisken 2-3 måneder.
Akvariet:50 liter, 15 neon tetra, 3 voksene platy, 7 yngel ca 4uker, "noen" ynglel ca 2 uker. 10 reker, pest-sniler og damm-sniler ukjent antall(ikke store mengder).
lite algevekst, rotala som vokser enormt fort, lilaeopsis brasiliensis, javamose, andemat.
Vannet: temp 23, no3 25, no2 0, gh
for noen dager siden oppdaget vi en tetra som oppførte seg unormalt. hode pekte nedover og den måtte bevege seg konstant for å holde seg nede. så jeg fanget fisken og la den i en bolle med vann fra akvariet, en rotala stilk til å gjemme seg i og luft fra pumpe. når den kom opp i isolasjons bollen lå den bare å fløyt, sikkert helt utslitt. dagen etter så den ut til å blitt mye bedre og ettervært bestemte jeg meg for å slippe den ut i akvariet igjenn. nå svømer den rundt nesten som normalt men er blek i fargene. men nå ser jeg en ny tetra med samme problem.
ingen nye fisker de siste 2 månedene.
Hva kan være problemet?
har også en stor neontetra med en knekk på ryggen, svømmer normalt og har hatt skavanken så lenge jeg har hatt fisken 2-3 måneder.
Akvariet:50 liter, 15 neon tetra, 3 voksene platy, 7 yngel ca 4uker, "noen" ynglel ca 2 uker. 10 reker, pest-sniler og damm-sniler ukjent antall(ikke store mengder).
lite algevekst, rotala som vokser enormt fort, lilaeopsis brasiliensis, javamose, andemat.
Vannet: temp 23, no3 25, no2 0, gh
Postet 20.04.13 kl 12:26
Postet 20.04.13 kl 12:49
Postet 20.04.13 kl 13:04
Endret: 20.04.13 kl 13:07
Postet 20.04.13 kl 13:08
Endret: 20.04.13 kl 13:11
Postet 20.04.13 kl 13:10
Postet 20.04.13 kl 13:14
Flak har en tendens til å svulme opp etter en liten stund, så det er mulig at de har spist litt for mye og så har maten svulmet opp inni fisken. Det er også mulig at det er en parasitt, men da syns jeg det var rart at de første ble normal så fort. Det er nok andre der ute som har opplevd det samme og kan komme med noe mer konkret enn mine misstanker.
Postet 20.04.13 kl 13:17
Postet 20.04.13 kl 13:23
Postet 20.04.13 kl 13:31
Klart det blir formange fisker når platyene yngler, nevnte tidligere i tråen at vi planlegger å skaffe et nytt akvarie. men vi har ikke råd akurat nå, vi kan få ett av samme størelse med utstyr til 500kr, men det løser kun problemet for en kortere stund.
ønsker meg et på 100liter eller mere men har somsakt ikke råd for øyeblikket.
ønsker meg et på 100liter eller mere men har somsakt ikke råd for øyeblikket.
Postet 20.04.13 kl 13:56
Postet 20.04.13 kl 13:59