Hvitprikksyke - hjelp/tips?

Heisann!
Jeg kan da begynne med å si at det er hyggelig å være tilbake. Var aktiv her i 2006/2007 men måtte ørkenlegge akvariehobbyen da studier tok for mye av tiden min. Men nå er jeg den lykkelige "eier" av et akvarie som befinner seg i den lokale svømmehallen. Det er på hele 3000 liter, ca. Det var et puslete akvarie som ikke hadde sett noen lyse dager på lang tid da jeg endelig fikk ansvaret. Etter mye om og men fikk jeg forrige fredag ny fisk til akvariet. Disse hadde reist i over 3(!!) døgn, og var svært bleke og så slitne ut. Brukte langt tid på tilvenning da de ankom mitt akvarie. Alt så helt supert ut, og alle fiskene gikk godt overens.

Så til tittelen, hvitprikk ankom akvariet forrige søndag.. til min store fortvilelse. Regner med det kommer av stresset fisk med nedsatt immunforsvar som da har blitt angrepet av disse parasittene. Jeg er rimelig sikker på at det er det som er tilfellet, selv om jeg aldri har erfart hvitprikk før. I refleks satte jeg opp temperaturen med en gang, men siden akvariet et så himla stort, er det bare kommet opp til 28-29 grader idag (Tirsdag). Har fått bestilt Esha Exit på en nettbutikk som jeg fikk bekreftet idag har sendt det med posten idag. (Suuuper kundeservice!!) Slik at medisinen er på tur. Så til det jeg lurer på. Er det riktig å drive varmebehandling (tenker på konstant 32,5 grader) samtidig som medisin? Eller burde jeg holde meg til en ting av gangen? Har endel fisker som ikke tåler over 28 grader, men synes kanskje det er verd å prøve?

Noe jeg også synes er litt snodig er at bare den ene sorten med fisk har fått prikkene foreløbig. Er det ikke slik at dette sprer seg rimelig fort? Forventet å finne all fisk fulle av prikker idag, men det har fortsatt holdt seg til stimen med Rødmunnstetra. Merkelig, eller ikke?

Mvh Cassandra Anspach

Kan godt prøve å få tatt noen bilder om det er ønskelig.
Hei!
Mange fraråder tempkuren kombinert med medisin. Jeg har ikke prøvd denne kombinasjonen så jeg vet ikke om det er en reèll ekstrabelastning eller ikke. Jeg har dog veldig god erfaring med Exit. Men husk på å slamsuge daglig. Slamsuging er noe av det viktigste i bekjempelse av hvitprikk da det er i substratet at de nye parasittene utvikles. Med et så stort kar som 3000 L vil det fordre endel innsats, uansett hvilken variant du velger. Med medisinering blir det fort dyrt. Med tempkuren trengs det veldig gode kolber. Det er nemlig helt vesentlig at tempen er over 32. Ved f.eks. 28-29 grader så trives parasitten ekstremt godt og vil formere seg som bare rakkern. Mitt tips: Kjør på med Exit, og slamsug daglig. Det er forøvrig veldig vanlig at endel arter ikke blir smittet, mens andre igjen er veldig lett mottagelig for parasitten. Hvilke arter går i karet? Uansett; lykke til!! Du har nok litt av en jobb foran deg med et så stort kar. Det finnes ingen easy-fix
Som Jovial sier: Det er mange synspunkter på dette men min erfaringer er at ESHA Exit gjør jobben på en skånsom og effektiv måte. Har selv brukt den i selskapsvakarie med maksimal biologisk belastning (Fisk, sneiler, reker og masse planter) uten at noe har tatt skade eller at fiskene ikke lever så lenge som de bør. Har mistet flere fisk til varmebehandling en Exit for å si det sånn.

Følg oppskriften og slamsug. Med 3000L er det vanskelig å drive varmebehandling uansett. Grunnet den store massen og relativt sett mindre overflaten en på mindre akvariet er det vanskelig å heve og spesielt senke temperaturen.

Du trenger 2 av de minste flaskene med exit for å behandle 3000L.
Lykke til!

Tusen takk for svar! Idag kom medisinen i posten, så det ble startet behandling og skrudde ned temperaturen igår. Så vi får se hvordan dette ender Håper at jeg er like heldige som dere, og ikke mister mange fisker i denne behandlingen. De er jo så flotte! Skal oppdatere dere om hvordan det går Kan jo si at det var jo ikke lite dråper som skulle i karet, ikke mindre enn 600 dråper måtte jeg telle! Litt av en jobb - men det er jo flott om det blir gode resultater !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap