Syk scalare med mark (?) hengende fra magen
Inaktiv bruker
Postet 28.04.13 kl 22:50
Postet 29.04.13 kl 10:21
Inaktiv bruker
Takk! Mulig det er innbilning, men det kan se ut som den gjennomsiktige greia "beveger seg"...
Postet 29.04.13 kl 10:23
Inaktiv bruker
Etter litt frem og tilbake gikk jeg til innkjøp av en medisin ved navn "Dr. Lang". I instruksene står det:
Detach the filter from the aquarium. In order to retain microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container.
Day 3: Put the filter back into operation. If the filter material has been stored separately, the storage water must not be returned to the aquarium.
Nå er jeg temmelig habil i engelsk, men her stusser jeg. Skal jeg koble fra alle pumper, men la pumpene kjøre i et annet kar frem til dag tre? Og hva er dette om at vannet filtermaterialet lå i ikke må oppi akvariet? Håper noen kan hjelpe meg her
Detach the filter from the aquarium. In order to retain microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container.
Day 3: Put the filter back into operation. If the filter material has been stored separately, the storage water must not be returned to the aquarium.
Nå er jeg temmelig habil i engelsk, men her stusser jeg. Skal jeg koble fra alle pumper, men la pumpene kjøre i et annet kar frem til dag tre? Og hva er dette om at vannet filtermaterialet lå i ikke må oppi akvariet? Håper noen kan hjelpe meg her
Postet 29.04.13 kl 14:13
Endret: 29.04.13 kl 14:23
Inaktiv bruker
Og kan jeg ha på innvendig pumpe (men ta ut filteret, antar jeg, da?) , eller må alt utenom varmekolbe slås av?
Postet 29.04.13 kl 14:25
Endret: 29.04.13 kl 14:28
Ja, det er nok meningen ! Du fjerner filteret/pumpa for å holde den unna medikamentene, slik at filterbakteriene ikke tar skade. Med en utvendig pumpe går det jo greit å bare flytte inn- og ut-løp til et annet kar eller en dunk...en innvendig pumpe må flyttes fysisk. Samtidig må man sørge for at filteret får nok oksygen. Ikke bruk vann fra akvariet...det går an å gi filteret en ørliten dæsj med Salmi for å gi bakteriene litt mat i mellomtiden.
Postet 29.04.13 kl 14:30
Inaktiv bruker
Takk. Altså koble fra utvendig pumpe, legge slangene i en bøtte vann, og sette på pumpa igjen? Samt ta ut filtermateriale i innvendig filter, og legge det også i bøtta? Beklager om jeg er litt teit her som må ha det inn med teskje, og takk igjen for hjelp
Postet 29.04.13 kl 14:38
Hva mer enn Dr. Lang heter medisinen?
Dr Lang Heilmittel? Skal det hjelpe mot mark?
Du skriver at scalaren har blitt tykk og spiser ikke.
Jeg anbefaler ikke du skal sette i gang noe stort prosjekt med medisin som dreper filterbakterier før du er sikker på om fisken har parasitter eller noe annet.
Dr Lang Heilmittel? Skal det hjelpe mot mark?
Du skriver at scalaren har blitt tykk og spiser ikke.
Jeg anbefaler ikke du skal sette i gang noe stort prosjekt med medisin som dreper filterbakterier før du er sikker på om fisken har parasitter eller noe annet.
Postet 29.04.13 kl 15:17
Inaktiv bruker
Godt mulig du har rett, men vil filterbakterier i utvendig filter dø om filteret står uvirksomt og fullt av vann et par-tre dager? Er det så dumt å helgardere her? Når vet jeg hva det er, dvs hva venter jeg på?
Postet 29.04.13 kl 15:19
Vet du hva det er?
Bruksanvisningen din ser ut som copy/paste fra Aquarium Munster.
F.eks. denne.
Detach the filter from the aquarium.
In order to retain the microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container.
Day 3: ... Put the filter back into operation. If the filter material has been stored separately, the storage water must not be returned to the aquarium.
Hva mer enn Dr. Lang står på esken?
(To - tre dager uten sirkulasjon er ikke å anbefale.)
Bruksanvisningen din ser ut som copy/paste fra Aquarium Munster.
F.eks. denne.
Detach the filter from the aquarium.
In order to retain the microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container.
Day 3: ... Put the filter back into operation. If the filter material has been stored separately, the storage water must not be returned to the aquarium.
Hva mer enn Dr. Lang står på esken?
(To - tre dager uten sirkulasjon er ikke å anbefale.)
Postet 29.04.13 kl 15:33
Endret: 29.04.13 kl 15:37
Inaktiv bruker
Heilmittel. Beklager, det skulle med i forrige innlegg. Jeg (dvs utsendt kjæreste) beskrev situasjonen og viste bilde på Akvariemagasinet.
Postet 29.04.13 kl 15:36
Det er svært lite informasjon å finne om Dr. Lang.
Jeg finner to medisiner med navn Dr Lang Heilmittel.
Den ene er mot sopp og "tilhørende" bakterieinfeksjoner.
Den andre er mot bl.a. mot hvitprikk.
Hvor mange dager med behandling er beskrevet i bruksanvisningen?
Hva sa Akvariemagasinet om sykdommen til fisken?
Jeg finner to medisiner med navn Dr Lang Heilmittel.
Den ene er mot sopp og "tilhørende" bakterieinfeksjoner.
Den andre er mot bl.a. mot hvitprikk.
Hvor mange dager med behandling er beskrevet i bruksanvisningen?
Hva sa Akvariemagasinet om sykdommen til fisken?
Postet 29.04.13 kl 15:53
Endret: 29.04.13 kl 15:54
Inaktiv bruker
De sa det kunne være så mangt, og at denne medisinen var en helgardering. Fisken skal være uten mat og annet til onsdag.
8 dager med behandling, men ikke medisin hver dag.
8 dager med behandling, men ikke medisin hver dag.
Postet 29.04.13 kl 15:54
Endret: 29.04.13 kl 15:56
Inaktiv bruker
Dag 1, 2 og 7 med middel. Utskiftning av 30% av vannet noen dager.
Postet 29.04.13 kl 15:57
Endret: 29.04.13 kl 15:57
Inaktiv bruker
Dr. Lang heilmittel
Concentrate treatment for all general diseases
(Beklager igjen, overså et innlegg over)
Concentrate treatment for all general diseases
(Beklager igjen, overså et innlegg over)
Postet 29.04.13 kl 16:07
Det høres ut som kopimedisin av Aquarium Munster - medimor.
Areas of application:
Drug against most infections of ornamental fresh water fish like
Protozoa such as Ichthyobodo (formerly "Costia"), Chilodonella, Ichthyophthirius, etc.
Bacteria such as Columnaris, etc.
Fungus such as Saprolegnia, etc.
Especially in cases of an unsecure diagnosis medimor has a powerful effectiveness against most infections that may be shown through the following symptoms:
White-yellowish valved-Ike coatings, cottonwool-like coatings, ulcers, wounds, inflammations, bloody spots, loss of skin and scales, raised scales, fin rot, clouded mucous membrane, white mouths, staggering, popeye (Exophthalmus), swollen abdomen.
Dosage instructions. Method and duration of administration
Shake well before use.
Day 1: Add 30 drops (=1.5 ml) of mecimor to the aquarium for every 100 I of aquarium water.
Do not feed the fish. Detach the filter from the aquarium. In order to retain microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container.
Ensure that the aquarium water is aerated. If aeration is not possible without the filter unit, we dcommend that the filter is left to run in the aquarium butwith the filter material removed to ensure adeguate water circulation. In this case the filter materail should be kept in a vessel containing approximately twenty times as much aquarium water as the volume occupied by the filter.
Day 2: Add 15 drops (= 0.75 ml) medimor to the aquarium for every 100 I of aquarium water. Do not feed the fish.
Day 3: Do not administer any medimor. Feed the fish as usual. Renew about 30 % of the water in the aquarium. Put the filter back into operation. If the filter material has been stored separately, the storage water must not be returned to the aquarium. In this case, lightly wash the filter material with lukewarm water. Do not wash the filter material too thoroughly in order to retain some of the microorganisms.
Day 4, 5, 6: Do not administer any medimor. Feed the fish as usual.
Day 7: Add 30 drops (=1.5 ml) of medimor to the aquarium for every 100 I of aquarium water. Do not feed the fish. Detach the filter from the aquarium. In order to retain microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container.
Ensure that the aquarium water is aerated. If aeration is not possible without the filter unit, we recommend that the filter is left to run in the aquarium but with the filter material removed to ensure adeguate water circulation. In this case the filter materail should be kept in a vessel containing approximately twenty times as much aquarium water as the volume occupied by the filter.
Day 8: Do not administer any medirnor. Feed the fish as usual. Renew about 30 % of the water in the aquarium. Put the filter back into operation. If the filter material has been stored separately, the storage water must not be returned to the aquarium. In this case, lightly wash the filter material with lukewarm water.
Do not wash the filter material too thoroughly in order to retain some of the microorganisms. We recommend the use of aquavital conditioner and aquavital stress-protect.
Bestandig skeptisk til medisin som skal kurere "alt". Spesielt når de også dreper filterbakteriene.
Den tar dog ikke mark så vidt jeg kan se. Men det tror jeg heller ikke at det er.
Scalarer er matvrak og det er ikke uvanlig at de får forstoppelse med tilhørende tynn hvit avføring (hvis det i det hele tatt kommer avføring).
Har du andre fisk? Er de i "form"?
Areas of application:
Drug against most infections of ornamental fresh water fish like
Protozoa such as Ichthyobodo (formerly "Costia"), Chilodonella, Ichthyophthirius, etc.
Bacteria such as Columnaris, etc.
Fungus such as Saprolegnia, etc.
Especially in cases of an unsecure diagnosis medimor has a powerful effectiveness against most infections that may be shown through the following symptoms:
White-yellowish valved-Ike coatings, cottonwool-like coatings, ulcers, wounds, inflammations, bloody spots, loss of skin and scales, raised scales, fin rot, clouded mucous membrane, white mouths, staggering, popeye (Exophthalmus), swollen abdomen.
Dosage instructions. Method and duration of administration
Shake well before use.
Day 1: Add 30 drops (=1.5 ml) of mecimor to the aquarium for every 100 I of aquarium water.
Do not feed the fish. Detach the filter from the aquarium. In order to retain microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container.
Ensure that the aquarium water is aerated. If aeration is not possible without the filter unit, we dcommend that the filter is left to run in the aquarium butwith the filter material removed to ensure adeguate water circulation. In this case the filter materail should be kept in a vessel containing approximately twenty times as much aquarium water as the volume occupied by the filter.
Day 2: Add 15 drops (= 0.75 ml) medimor to the aquarium for every 100 I of aquarium water. Do not feed the fish.
Day 3: Do not administer any medimor. Feed the fish as usual. Renew about 30 % of the water in the aquarium. Put the filter back into operation. If the filter material has been stored separately, the storage water must not be returned to the aquarium. In this case, lightly wash the filter material with lukewarm water. Do not wash the filter material too thoroughly in order to retain some of the microorganisms.
Day 4, 5, 6: Do not administer any medimor. Feed the fish as usual.
Day 7: Add 30 drops (=1.5 ml) of medimor to the aquarium for every 100 I of aquarium water. Do not feed the fish. Detach the filter from the aquarium. In order to retain microorganisms that are present on the filter, continue to run the filter attached to a separate container.
Ensure that the aquarium water is aerated. If aeration is not possible without the filter unit, we recommend that the filter is left to run in the aquarium but with the filter material removed to ensure adeguate water circulation. In this case the filter materail should be kept in a vessel containing approximately twenty times as much aquarium water as the volume occupied by the filter.
Day 8: Do not administer any medirnor. Feed the fish as usual. Renew about 30 % of the water in the aquarium. Put the filter back into operation. If the filter material has been stored separately, the storage water must not be returned to the aquarium. In this case, lightly wash the filter material with lukewarm water.
Do not wash the filter material too thoroughly in order to retain some of the microorganisms. We recommend the use of aquavital conditioner and aquavital stress-protect.
Bestandig skeptisk til medisin som skal kurere "alt". Spesielt når de også dreper filterbakteriene.
Den tar dog ikke mark så vidt jeg kan se. Men det tror jeg heller ikke at det er.
Scalarer er matvrak og det er ikke uvanlig at de får forstoppelse med tilhørende tynn hvit avføring (hvis det i det hele tatt kommer avføring).
Har du andre fisk? Er de i "form"?
Postet 29.04.13 kl 16:33
Endret: 29.04.13 kl 16:34
Inaktiv bruker
De andre fire scalarene, to palettciklidene sommerfuglcikliden og 10 tetraene, samt noen maller og kuhli-ål, later til å være i form. Burde jeg avblåse hele kuren? Umulig å bli sikker på om det virkelig er en mark man ser... Kan fort være strømninger i vannet som får den til å "bevege seg"
Postet 29.04.13 kl 16:35
Det er vanskelig å gi 100 % råd når man ikke kan se fisken selv, men du risikerer å miste alle fiskene hvis du klusser med det innkjørte filteret (regner med at det innkjørt).
Forstoppelse kan gå over av seg selv (som det også er nevnt i sykdomsartikkelen).
Det er også ofte nevnt i forumet.
Selv ville jeg nok se an fiskene over flere dager.
Og kanskje du burde gi scalarene mindre mat. Mulig du forer for mye.
Forstoppelse kan gå over av seg selv (som det også er nevnt i sykdomsartikkelen).
Det er også ofte nevnt i forumet.
Selv ville jeg nok se an fiskene over flere dager.
Og kanskje du burde gi scalarene mindre mat. Mulig du forer for mye.
Postet 29.04.13 kl 16:44
Endret: 29.04.13 kl 16:46
Enig at det er dumt å bruke en "heilmittel" type medisin når du ikke vet hva det er. Og jeg tviler på at et slikt middel vil være effektivt mot innvollsorm, hvis det skulle vise seg at det er orm den har..
Og ja, filterbakteriene vil dø hvis du tar gjennomstrømmingen bort. Bakteriene må ha oksygen for å leve.
Og ja, filterbakteriene vil dø hvis du tar gjennomstrømmingen bort. Bakteriene må ha oksygen for å leve.
Postet 29.04.13 kl 16:46
Endret: 29.04.13 kl 16:48
Inaktiv bruker
Huff... Og jeg torde ikke vente på svar herfra, så jeg hadde i første dose rundt kl 12 i dag. Vannet er grønt, og utvendig filter ligger nå i en bøtte med vann. Det er vel neppe bare å avblåse, skulle jeg tro? Må vel i så fall minst vente til onsdag før jeg da ikke fullfører kuren, kobler til pumpene igjen og krysser fingrene?
Jeg kan ikke stort om bakteriekulturer i utvendige pumper. Dør altså den om den ikke får oksygentilførsel? I så fall hvor raskt? Ser at "2-3 dager er ikke å anbefale", men vet noen noe klart om dette?
Jeg kan ikke stort om bakteriekulturer i utvendige pumper. Dør altså den om den ikke får oksygentilførsel? I så fall hvor raskt? Ser at "2-3 dager er ikke å anbefale", men vet noen noe klart om dette?
Postet 29.04.13 kl 16:50
Endret: 29.04.13 kl 16:51