Sykdom i cory karet

Overtok en del Coryer da jeg kjøpte et akvarie. Her sliter jeg med sykdom. Har mistet en del av de. Er vel 3 uker siden jeg fikk de og de har slitt hele veien med samme problemer. I motsetning til friske og raske Coryer så ligger mine veldig mye i ro. Er ikke oppe og snapper luft. Spiser vel greit. Rødlige gjellelokk, litt kløing mot bunn, noen av Sterbaiene har i tillegg fått blasse partier på hodet. Vet tidligere eier nevnte at de har hatt fløyelssyke en gang i tiden. I tillegg gikk de nok i dårlig vann den siste tiden før jeg fikk de.

Vannverdiene mine er bra.
PH - 6,8 og trolig på vei nedover grunnet røtter og eikeblad.
NO2 - 0
NO3 - 10
GH - 5
KH - 5
Temperatur på 22-23 grader.

Er nå inne i 4. dagen med dobbel dose Esha-2000, og den 3. dagen med vanlig dosering Esha-Exit. Sluttet å fore i går. Ikke tatt vannbytter eller andre tilskudd under medisineringen. Har brukt noe Happy-Life nå og da før. Privat brønnvann og coryer i de andre karene jeg har har ingen problemer. Er ca 20 coryer og 10 guppyer i karet, en 110 l.

Er ikke sikker på hva det er annet enn at de ikke er i form. Et par tre stykker har jeg avlivet da de ikke hang med lengre. Lå på bunn og når jeg pirket i de så steg de litt opp fra bunn før de tok sidelengs saltoer ned igjen. Hva gjør jeg videre? Forlenger kur/er? I så fall hvor lenge. Skal jeg ha et opphold før videre medisinering? Slamsuging og vannbytter? Andre tips?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap