Syk malle?

Har denne mallen i akvariet, hatt den i ca 1 år nå, og for et par dager siden fikk den en hvit flekk på ene siden av hodet.

Etter noen dager nå syns jeg denne har blitt større. Noen tips til hva det kan være eller om jeg kan gjøre noe?
Infeksjon kanskje? Columnaris eller sopp? Eller noe annet?

Hvor stort er akvariet ditt? Hvor stor er gibbien (mallen, altså)? Hvor ofte skifter du vann, og hvor mye av gangen? Hvor mye annen fisk har du i akvariet? Hva fôrer du gibbien med?
Akvariet er 125liter og fisken er ca 20cm. Bytter vann fast en gang i uken ca 30-40%. Forer den med malle pellets eller hva de kalles samt agurk osv av og til.

Ellers i akvariet er det sommerfuglciklider, 2 scalarer, guppy, neontetra og 3 mindre maller (asistrius eller hva de heter) ingen av de andre fiskene har dette. Kun denne største.
Vannbytte-rutinene dine høres jo veldig bra ut. Agurk er OK fôr til disse mallene, men malle-pellets kan være så mangt. Gibbiceps er en planteetende malle, ikke en kjøttetende malle, så jeg håper dine malle-pellets er hovedsakelig vegetariske.

Når det er sagt, så må jeg si at jeg tviler sterkt på at du noen gang kan få en gibbi til å trives i 125 liter over tid, i hvert fall når den er såpass voksen. Store fisker krever store akvarier. Anbefalt minstestørrelse for gibbi i AFs fiskebase er 500 liter.

Det kan hende ciklidene har angrepet gibbien, og så har det gått infeksjon i såret. Skalarer (som forresten krever dobbelt så stor plass som du har tilgjengelig) kan bli territorielle, og da kan de lett lage helvete i en 375-liter, det har jeg selv erfart. Så på en tredel av det igjen, kan det nok fort bli kjipt å være andre fisk og ikke ha muligheten til å komme seg unna.

Sommerfuglciklider blir nok også territorielle, og forsvarer da et territorium på bunnen, men jeg vet ikke hvor aggressive de blir.

Hvis det er columnaris eller noe annet bakterielt gibbien har, kan du prøve å medisinere den med Esha 2000. Dette er en medisin som vel kan regnes som "bredspektret", altså at den dreper en god del forskjellige organismer som kan forårsake fiskesykdom. Greit når man ikke har en sikker diagnose. En stor fordel med Esha 2000 er at den ikke kverker bakteriene i filteret ditt.

Jeg anbefaler deg å kvitte deg med skalarene, og hvis/når du får gibbien frisk, kvitt deg med den også. Det er ikke noe morsomt å ha fisk som ikke trives. Og det er nok heller ikke spesielt morsomt for fisken.
Er klar over at akvariet er for lite for scalarene og han, men scalarene er barn, og disse 3 tilsammen skal være "kjøpe større akvarie" unskyldningen når scalarene vokser

Vært i dyrebutikken nå å kjøpt noe medisin, de hadde ikke esha 2000 men noe annet. Denne tok også filter bakteriene, så har fisket ut gibbien og puttet den i et eget kar med medisin, så får se om han blir noe bedre.
Skalarer som lever i for små akvarier vokser ikke som de skal. De kommer til å bli deformerte og stygge. Og dette vokser de ikke av seg igjen. Bare så du er advart.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap