SEA plager scalare med sår (medisinbehandling)

Hei. Jeg oppdaget etter å ha vært borte en helg at scalaren min hadde fått ett sår ved finnen og undersiden av kroppen, den går med en stor stim tetra, så årsak er ukjent. Jeg gikk til innkjøp av Esha 2000, og har behandlet etter hva som står på pakken.

Senere kjøpte jeg fire SAE, i fortrolighet at dette var fredfulle fisker, men problemet er at de stadig napper og biter scalaren i siden, hvor såret er. Ettersom scalaren naturlignok ble veldig stresset (og såret ikke noe bedre), plasserte scalaren i karantene i 1 uke, hvor jeg fullførte en ny behandling med medisin, uten at jeg kan se noen forbedring.

Utifra bildene, er det noen som har gjort seg noen kjennskap til den type sår? Hvordan behandle? Noen som har kjenner til at SAE blir så aggressive mot svekket fisk?

Takk på forhånd!
Vet ikke hvordan SAEer er i forhold til litt flate fisk, men utifra det jeg har hørt burde de være fredelige. Kinesiske algeetere derimot, som kan ligne på disse, blir utrolig bøllete og "spiser" på fisk for å få i seg slimlaget de har på kroppen. Det er ikke slike du har fått?
Nei, det er ikke kinesisk algeeter. Tenkte i første øyeblikk at det kunne være Flying Fox, for disse er jo kjent for å være aggressive, men kjøpte disse via nettbutikk (som bør ha greie på dette), og etter det jeg kan se, har de kun ett par med barter, og gjennomsiktige finner.

(Edit: Ser det gikk litt fort i overskriften, skal selvfølgelig stå SAE)
Saene jeg hadde før og de jeg har nå er ganske aktive, men de har aldri rørt noen av fiskene her. Hverken store eller små.
Sikker på at scalarene ikke har angrepet hverandre? Ser ut som den fisken på første bilde mangler en ganske stor bit under der. Har aldri hatt scalarer så vet ikke hvor rolige/hissige dem er.

Du skriver også at ene scalaren hadde sår under før du skaffet saene så det vil jo si at saene ikke er synderen. Litt vanskelig å se ordentlig på andre bilde ditt der, men kan det være noe form for virus/sopp/bakterie eller en eller annen form for sykdom?
Scalaren på bilde nr. 2...kan den ha stått og gjemt seg bak/inntil en varmekolbe ? Det kan nesten se ut som et brannsår...
Takk for innspill!

Det er ikke SAE som er syndebukkene. Begge sårene (som er på samme fisk) har vært der før jeg fikk SAE.

Og, ja, jeg trodde det var sopp/bakterier eller ligende i såret, men da burde vel Esha 2000 tatt knekken på det?

SilverShaded: Ja, det kan det jo kanskje være! Ser jo i grunn ut som et brannsår. Kanskje lite å få gjort med da? Fisken er nokså sky (noe den ikke pleide å være), spiser lite, om ingenting, så tydelig at det plager den. Brannsår kan vel kanskje være vanskelig å behandle? Må vel bare gi han tid, men hvis det finnes noe effektivt mot det, så rop ut. Nå er det tross alt 2 uka med sår, og det har verken blitt bedre eller verre.

Hvis det er et brannsår, er det ikke så mye annet å gjøre enn å gi den tid til å leges. Og da trenger den rent vann og fred og ro, samt at Esha2000 kan sørge for at det ikke blir noen ytterlige infeksjoner eller sopp i såret. Helst burde den isoleres slik at den kan føle seg trygg og få bygd opp igjen immunsystemet sitt. Hvis den plages av andre fisk vil den sannsynligvis bukke under til slutt.
Takk for svar! Da skal jeg få satt opp en 60 liter, så den kan få gå litt alene der til såret er bra, og den antaglivis ikke blir plaget av SAE. Det er tross alt kun såret som er interessant å ''nappe'' på.
Ja, det vil være bedre for den. La den få litt dunkel belysning og noen tette planter å gjemme seg i, ha god sirkulasjon og gjør hyppige små vannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap