Hjelp og råd søkes. syke coryer. gjelleparasitter?

Fulgte med en del Coryer ved et akvariekjøp. Blant annet Trilineatus, Sterbai og Similis. Fikk beskjed om at tidligere eier hadde mistet noen, antageligvis pga. fløyelssyke. Så at de ikke var helt i form når jeg fikk de. Mistet flere av dem. De klør litt, rykker i de, hurtig pust, til tider veldig rolige og rødlige/rød gjellelokk. De jeg har avlivet har gjerne vært litt bleke, veldig stillestående og når jeg har prøvd å røre på de har de steget litt opp og svømt/virvlet ukontrollert rundt til de har "landet" igjen.

Oppdaget etter hvert også litt flisete finner. Spesielt på Similisene. Da kjørte jeg medisinkur. Esha Exit og Esha 2000 kombinert, doble doser og tider. Ble også kjørt en runde med Sera Baktopur. Etter endte kurer har jeg kjørt 10-30 % daglige vannbytter.

Coryene går i et Juwel 110 l, 24 grader varmt, orginal filter men hodet er oppgradert til et 600 hode. Har brønnvann og vannverdiene i karet er bra. Har ikke mistet fler fisk, Sterbaiene ser bedre ut, men Similisene har fortsatt veldig røde gjellelokk, noe rolige. Har igjen 6 sterbai, 5 Similis og 1 Trilineatus. I karet går det også 10 stk Guppy. Disse er i bra form og har ingen sykdomstegn.

Likt som jeg hentet karet og fiskene kjøpte jeg også med 5 stk 3 cm store Corydoras Green Laser. Disse var det i hvert fall ikke noe galt med ved kjøp, men to tre stykker av dem har fått litt rødlige gjellelokk her.

Har lest en masse om forskjellige sykdommer og tror nå at de muligens har en eller annen gjelleparasitt. Stemmer i hvert fall veldig godt med symptomene. Jeg kan i farta ikke se noen parasitter ved å studere fisken. Vil jeg kunne se dem om jeg avliver en av fiskene? Brutalt ja, men heller nå finne årsak og kunne kurere alle, enn at de muligens svinner hen og dør hele gjengen.

Og om det er parasitter er det Prazi Pro som anbefales? Andre? Erfaringer med denne kurer? Blir alle bra? Blir karet kvitt videre smitte? Har også vurdert avlivning av alle for så å sterilisere karet. Hvordan ville dere eventuelt gjort det på best mulig måte? Må alt av innhold kastes eller kan røtter og sånn vaskes med f.eks eddik?

Langt og rotete innlegg. Håper allikevel at noen som har vært borti dette kan svare en frustrert akvarist. Har sett det har vært oppe litt før men drister meg til å starte en ny tråd.
Huff, det høres ikke noe moro ut....

Har du mulighet til å igjennomføre "kaliumkuren" med kaliumpermaganat, så ville jeg gått for det.

Tilfeldig bekjentskap
© Didrik T. Hurum
Reklame for plussmedlemskap