Malawi (golden) svømmer seg til døde!
Jeg har et yngel-kar på 150l som i det siste har fått en litt stemoderlig behandling. I karet svømmer (eller skal jeg si svømte) 30-40 golden og red zebra-yngel. Flere kull, så størrelsen varierer fra 0,5-1cm til 5-6cm.
I går fant jeg ut at det var på tide å utføre noe vedlikehold. Testa vannet for nitrat (viste mellom 50-100ppm. Ja, vet at dette er høyt) og skulle til å skrape alger før vannbytte.
I det øyeblikket jeg senket skrapa ned i balja begynte så nær samtlige golden å pile rundtomkring i åpenbar panikk. De pilte rundt til de rett og slett besvimte, og ble liggende på bunnen og puste.
Jeg tenkte at jaja - jeg har både skrapet alger, byttet vann og fisket opp fisker flere ganger, så dette er jo ikke "nytt" for de - selv om det kanskje har gått 3-4 uker siden sist jeg gjorde noe annet enn å hive mat oppi.
Jeg skrapet alger og tok byttet ut 100 liter. I det jeg fylte vann var det ingen "besvimte" fisk lengre, så jeg trodde de slapp med skrekken.
Morgen gryr og jeg må fiske ut 8 stk døde yngel (selvsagt var dette de største). Da jeg puttet håven nedi bredte det seg ny panikk og flere fisker svimte av. Da jeg kom hjem fra jobb nå måtte jeg fiske ut 3 fisker til.
Så, det rare med det hele - det er bare golden-yngel som svimer av, ikke zebra. Zebraene tar dette med knasende ro.
Hva skjer?
I går fant jeg ut at det var på tide å utføre noe vedlikehold. Testa vannet for nitrat (viste mellom 50-100ppm. Ja, vet at dette er høyt) og skulle til å skrape alger før vannbytte.
I det øyeblikket jeg senket skrapa ned i balja begynte så nær samtlige golden å pile rundtomkring i åpenbar panikk. De pilte rundt til de rett og slett besvimte, og ble liggende på bunnen og puste.
Jeg tenkte at jaja - jeg har både skrapet alger, byttet vann og fisket opp fisker flere ganger, så dette er jo ikke "nytt" for de - selv om det kanskje har gått 3-4 uker siden sist jeg gjorde noe annet enn å hive mat oppi.
Jeg skrapet alger og tok byttet ut 100 liter. I det jeg fylte vann var det ingen "besvimte" fisk lengre, så jeg trodde de slapp med skrekken.
Morgen gryr og jeg må fiske ut 8 stk døde yngel (selvsagt var dette de største). Da jeg puttet håven nedi bredte det seg ny panikk og flere fisker svimte av. Da jeg kom hjem fra jobb nå måtte jeg fiske ut 3 fisker til.
Så, det rare med det hele - det er bare golden-yngel som svimer av, ikke zebra. Zebraene tar dette med knasende ro.
Hva skjer?
Postet 09.06.13 kl 16:58
Ikke godt å si.
Men jeg har lest at fisker kan få panikk, og da regner jeg med at stressnivået kan bli veldig høyt. Om de da på forhånd har måttet tåle dårlige vannverdier, så kan det hende at dette til sammen blir dråpen som gjør at det flyter over. Dvs de dør.
Så kan det være slik at om zebraene ikke så lett blir stresset (av en eller annen årsak. Kanskje føler de seg tryggere i de øvre vannmassene enn Golden, som egentlig hører hjemme dypere..?), da blir det ikke så mye stress for disse.
Men det er nok slik at høye verdier av nitrat og nitritt etc, kan føre til svekkelse og sykdom/sårbarhet som først gir seg utslag litt senere...
Merker du noen forskjell på Golden og Rød zebra i hvor lett de blir paniske når du jobber nede i akvariet? Var det bare Golden som reagerte slik? Mulig det er noe kommunikasjon som foregår kun mellom disse?
Så kan det være slik at om zebraene ikke så lett blir stresset (av en eller annen årsak. Kanskje føler de seg tryggere i de øvre vannmassene enn Golden, som egentlig hører hjemme dypere..?), da blir det ikke så mye stress for disse.
Men det er nok slik at høye verdier av nitrat og nitritt etc, kan føre til svekkelse og sykdom/sårbarhet som først gir seg utslag litt senere...
Merker du noen forskjell på Golden og Rød zebra i hvor lett de blir paniske når du jobber nede i akvariet? Var det bare Golden som reagerte slik? Mulig det er noe kommunikasjon som foregår kun mellom disse?
Postet 09.06.13 kl 19:17
Takk for svar.
Nei, altså - sist jeg rotet nedi der oppførte alle fiskene seg som fisker pleier. Unngå, gjemme seg etc., men ikke på denne måten.
Enda flere døde nå. Også zebraer. Tør ikke plukke opp de døde heller, i frykt for å skremme hjel enda flere. Ikke at det er så mange igjen nå, men..
Kjørte på med en runde Esha 2000 (eneste jeg har liggende) nå, så får vi se.
Nei, altså - sist jeg rotet nedi der oppførte alle fiskene seg som fisker pleier. Unngå, gjemme seg etc., men ikke på denne måten.
Enda flere døde nå. Også zebraer. Tør ikke plukke opp de døde heller, i frykt for å skremme hjel enda flere. Ikke at det er så mange igjen nå, men..
Kjørte på med en runde Esha 2000 (eneste jeg har liggende) nå, så får vi se.
Postet 09.06.13 kl 22:16
Det er nok nitritten som har skylden. Fiskene behøver ikke og dø med en gang, men gjellene blir skadet og ødelagt. Dette kan føre til at de senere får pusteproblemer og dør. Når de i tillegg blir stresset er det nok til at de ikke får i seg nok oksygen og dør. Overflaten på gjellene er omtrent samme areal som overflaten av hele fisken. Derfor er det ikke så mye av gjellene som trenger og være mye skadd før fisken sliter.
Postet 09.06.13 kl 23:22
Postet 10.06.13 kl 23:27
Litt vanskelig å si om du er ironisk her...
Regner med at Roy mente nitrat, skjønt det kan vel hende flere ting om man har latt de få litt stemoderlig behandling... Om man f.eks kombinerer lite tilsyn og vannbytter med en uforutsett strømstans eller noe slikt, så skal man ikke se bort fra at det kan ha vært noen "topper" med mer gufne stoffer enn nitrat, vil jeg tro.
Jeg synes det er vanskelig å gi noen sikre råd her, men det kan jo virke som om den mest sannsynlige årsaken er dårlig vannkvalitet og resultater av dette når fisken blir stresset. Roy er vel av de som har best peiling på Malawi her inne...
Jeg synes det er vanskelig å gi noen sikre råd her, men det kan jo virke som om den mest sannsynlige årsaken er dårlig vannkvalitet og resultater av dette når fisken blir stresset. Roy er vel av de som har best peiling på Malawi her inne...
Postet 11.06.13 kl 22:31
Postet 13.06.13 kl 21:04
Det er vel slikt som kan skje...;-)
Selv så ble fiskeomsorgen mye lettere å yte da jeg fikk ordnet med hageslangeløsningen.... Vannbytter ble en lek etter at jeg fikk ordnet det slik at jeg kan bruke hageslange som jeg kobler til slamsugeren, og i den andre enden til sluket på vaskerommet. Enkelt å tappe ut. Etterpå kobler jeg hageslangen til armaturet på dusjen, og fyller opp langsomt med kaldt vann fra springen. I og med at jeg har innvendig filtervegg i begge akvariene kan jeg justere mengden med kaldvann i forhold til vann som jeg koker opp med vannkoker. Et fall i temperatur ser ikke ut til å plage fiskene mye, men jeg unngår at temperaturen bikker under 20 grader... dette gjør at vannbytter ikke lenger innebærer bæring av bøtter til 250 literen og 430 literen.
Så jeg bytter på ukentlig basis mens jeg rydder på vaskerommet, setter igang maskinen osv. Blitt en vane, og gjør det lettvint.
Regner med at dette kanskje er overflødig informasjon, ettersom du allerede driver med oppdrett, men et lite tips for enklere vannbytter..
Så jeg bytter på ukentlig basis mens jeg rydder på vaskerommet, setter igang maskinen osv. Blitt en vane, og gjør det lettvint.
Regner med at dette kanskje er overflødig informasjon, ettersom du allerede driver med oppdrett, men et lite tips for enklere vannbytter..
Postet 13.06.13 kl 21:50
Hehe, har en sånn sak som jeg kobler til springen. Tømmer og slamsuger, så et lite klikk på dingsen og jeg fyller karet igjen.. Enklere blir det ikke, tiltak bare.
Hovedkaret har en sump med et biologisk eksperiment jeg driver med.. Oppe en måned med 0 nitrat.
.. Så var det de hersens blågrønnalgene da. :p
Hovedkaret har en sump med et biologisk eksperiment jeg driver med.. Oppe en måned med 0 nitrat.
.. Så var det de hersens blågrønnalgene da. :p
Postet 17.06.13 kl 22:04
Alger
Jonas DahlHehe, har en sånn sak som jeg kobler til springen. Tømmer og slamsuger, så et lite klikk på dingsen og jeg fyller karet igjen.. Enklere blir det ikke, tiltak bare. :) Hovedkaret har en sump med et biologisk eksperiment jeg driver med.. Oppe en måned med 0 nitrat. .. Så var det de hersens blågrønnalgene da. :p
Kortere lysintervaller, mere ryddedyr og noget planter, og eller UV steralizer.
Postet 18.06.13 kl 01:24
Postet 18.06.13 kl 23:30