4 døde rødmunnstetra manglende halefinne
Idag sto jeg opp til at sneglene lå og spiste på et rødmunntetra lik, og ved siden av lå det en halvdød en opp ned og med manglende halefinner, altså selve halen var der, men finnene så ut som de var blitt spist opp eller ramlet av.
Jeg starter å koke opp vann for å få avlivet den halvdøde fisken, og da oppdager jeg en med lignende atferd og hale. Samt en fjerde fisk som er hvit fra der kroppen svinger inn mot hale og ut til halen, altså rødmunntetra er sølvfarget til vanlig, og har var det en definitiv endring mot hvit.
I fare for at dette var noe smittsomt, og siden jeg så hva som hadde skjedd med de to andre så avlivet jeg alle fire. Mye mulig jeg reagerte feil, men jeg fikk litt panikk kan man si. Tar gjerne tilbakemelding på dette punktet altså.
Så, er det noen som vet hva dette kan være?
EXTRA INFO:
- Hvordan fisk er det? rødmunntetra
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? siden fredag 14/06 nyankommet til butikk
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type) det var totalt 15 rødmunntetra, 2 sommerfuglciklider, 8 platy, en ancistrus, 11 kuhliiåler, 1 kardinaltetra og 15 eplesnegler
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? både rødmunntetra, 10 kuhliiåler og 2 sommerfuglciklider ble kjøpt inn fredag
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter) tror det er standard filter, fulgte med da jeg kjøpte akvariet brukt, renser det ved å tappe ut 10liter akvarievann og skylle filteret i det vannet, dette ble gjort igår sammen med bytte av 30% vann
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) ikke byttet vann siden jeg installerte akvariet 20.mai ca, det ble tappet for vann ved henting (bruktakvarie) og fraktet en time og så satt opp og igang med samme pumpe/filter uten vask og fiskene som fulgte med, og har fungert uten noen problem siden den gang. Vannverdier idag var:
CI2 - 0,8
KH - 6
PH - 7.2
GH - 4
NO3 - 25
NO2 - 0
kontra fredag hvor verdiene var:
CI2 - 0
KH - 3
PH - 7.2
GH - 4 - 7
NO3 - 10
NO2 - 0
Jeg bruker for tiden JBL sin teststrips
- Atferd? Også de andre fiskene i karet. ingen endring i de andre
Jeg starter å koke opp vann for å få avlivet den halvdøde fisken, og da oppdager jeg en med lignende atferd og hale. Samt en fjerde fisk som er hvit fra der kroppen svinger inn mot hale og ut til halen, altså rødmunntetra er sølvfarget til vanlig, og har var det en definitiv endring mot hvit.
I fare for at dette var noe smittsomt, og siden jeg så hva som hadde skjedd med de to andre så avlivet jeg alle fire. Mye mulig jeg reagerte feil, men jeg fikk litt panikk kan man si. Tar gjerne tilbakemelding på dette punktet altså.
Så, er det noen som vet hva dette kan være?
EXTRA INFO:
- Hvordan fisk er det? rødmunntetra
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? siden fredag 14/06 nyankommet til butikk
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type) det var totalt 15 rødmunntetra, 2 sommerfuglciklider, 8 platy, en ancistrus, 11 kuhliiåler, 1 kardinaltetra og 15 eplesnegler
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? både rødmunntetra, 10 kuhliiåler og 2 sommerfuglciklider ble kjøpt inn fredag
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter) tror det er standard filter, fulgte med da jeg kjøpte akvariet brukt, renser det ved å tappe ut 10liter akvarievann og skylle filteret i det vannet, dette ble gjort igår sammen med bytte av 30% vann
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) ikke byttet vann siden jeg installerte akvariet 20.mai ca, det ble tappet for vann ved henting (bruktakvarie) og fraktet en time og så satt opp og igang med samme pumpe/filter uten vask og fiskene som fulgte med, og har fungert uten noen problem siden den gang. Vannverdier idag var:
CI2 - 0,8
KH - 6
PH - 7.2
GH - 4
NO3 - 25
NO2 - 0
kontra fredag hvor verdiene var:
CI2 - 0
KH - 3
PH - 7.2
GH - 4 - 7
NO3 - 10
NO2 - 0
Jeg bruker for tiden JBL sin teststrips
- Atferd? Også de andre fiskene i karet. ingen endring i de andre
Postet 16.06.13 kl 20:57
Postet 16.06.13 kl 22:58
SilverShadedSynd du ikke har målt NH3/NH4. Tror du har satt inn for mange nye fisker på en gang, slik at filteret ikke klarer belastningen. Ganske mye du har i den 180-literen. Anbefaler daglige vannbytter på 30-40% en stund fremover.
Da skal jeg få tak i en test for det. Trodde bare det var nitritt (NO2) som var farlig jeg, men jeg er litt ute av det da det er årevis siden jeg drev med akvarie, og mor og far hadde hovedansvaret.
Ellers får jeg bare kjøre på med vannbytter fremover. Platyene flytter jo uansett ut i morgen, så vil tro det letter jobben litt for filteret.
Postet 17.06.13 kl 15:20
Jeg ville også stoppe all foring i noen dager, for å lette belastningen litt. I tillegg hadde vært en hjelp om du kunne få pH ned under 7...da vil det meste av ammoniakken være i ione-form (NH4+) og det er litt lettere for fiskene å tolerere. I et knipetak kan du bruke litt eddik til å senke pH, men ikke for mye ! Raske pH-endringer er heller ikke bra for fisken. Det ville hjelpe å bare få verdien ned i 6.5-7.
Postet 17.06.13 kl 15:28
SilverShadedJeg ville også stoppe all foring i noen dager, for å lette belastningen litt. I tillegg hadde vært en hjelp om du kunne få pH ned under 7...da vil det meste av ammoniakken være i ione-form (NH4+) og det er litt lettere for fiskene å tolerere. I et knipetak kan du bruke litt eddik til å senke pH, men ikke for mye ! Raske pH-endringer er heller ikke bra for fisken. Det ville hjelpe å bare få verdien ned i 6.5-7.
Den saken har jeg tenkt på ja, jeg syntes PH er litt i overkant av høy. Vet ikke helt hva det er i akvariet som høyner den, for jeg har lavere PH i springen enn hva jeg har i karet.
Men hva egner seg mest for å senke PH? Eikebarkekstrakt eller eddik? Eddik har jeg nemlig i hus, mens eikebarkekstrakt er klar til bestilling på Webzoo.
Takker veldig for god og informativ hjelp, man må jo lære av sine tabber!
Postet 17.06.13 kl 15:49
Begge deler egner seg, men det beste er det du har NÅ. Hvis du har vanlig 7% husholdningseddik, kan du ha i en kork først...helst sammen med nytt vann ved vannbytte. Så måler du, og gjentar til du har 6.5-7. Samtidig vil også pH senkes litt ved vannbytte hvis du har lavere pH i krana.
Vil tro at krisen går ganske fort over, og så kan du finne ut av pH-problemet i etterkant. Det viktigste er å hjelpe fiskene over krisen. Filteret tar seg nok opp ganske snart. Og om det skulle være noe annet som har gitt fiskedød, vil det snart komme for en dag. Ammoniakk er en antagelse, men en ganske velbegrunnet. Mye nye fisk, pluss omplassering/tømming av akvariet...det peker i den retningen.
Vil tro at krisen går ganske fort over, og så kan du finne ut av pH-problemet i etterkant. Det viktigste er å hjelpe fiskene over krisen. Filteret tar seg nok opp ganske snart. Og om det skulle være noe annet som har gitt fiskedød, vil det snart komme for en dag. Ammoniakk er en antagelse, men en ganske velbegrunnet. Mye nye fisk, pluss omplassering/tømming av akvariet...det peker i den retningen.
Postet 17.06.13 kl 15:59
SilverShadedBegge deler egner seg, men det beste er det du har NÅ. Hvis du har vanlig 7% husholdningseddik, kan du ha i en kork først...helst sammen med nytt vann ved vannbytte. Så måler du, og gjentar til du har 6.5-7. Samtidig vil også pH senkes litt ved vannbytte hvis du har lavere pH i krana. Vil tro at krisen går ganske fort over, og så kan du finne ut av pH-problemet i etterkant. Det viktigste er å hjelpe fiskene over krisen. Filteret tar seg nok opp ganske snart. Og om det skulle være noe annet som har gitt fiskedød, vil det snart komme for en dag. Ammoniakk er en antagelse, men en ganske velbegrunnet. Mye nye fisk, pluss omplassering/tømming av akvariet...det peker i den retningen.
Tusen takk! Da blir det vannbytte når jeg kommer hjem samt litt eddik. Så håper jeg det løser seg.
Og ammoniakk test skal kjøpes inn!
Postet 17.06.13 kl 16:29
Postet 17.06.13 kl 19:49
Postet 17.06.13 kl 20:10
Det var ihvertfall ingen døde fisk igår, og vannbytte gikk fint.
Nå blir det jo snart bytte av filter, så snart jeg finner et passende utvendig filter fra Eheim eller lignende. Og platyene flytter ut om noen dager, noe jeg vil tro vil hjelpe nåværende filter å klare jobben.
Er det noe mer en ammoniakk jeg også burde ha test for? (i tillegg til det jeg tester?)
Nå blir det jo snart bytte av filter, så snart jeg finner et passende utvendig filter fra Eheim eller lignende. Og platyene flytter ut om noen dager, noe jeg vil tro vil hjelpe nåværende filter å klare jobben.
Er det noe mer en ammoniakk jeg også burde ha test for? (i tillegg til det jeg tester?)
Postet 18.06.13 kl 08:09
Postet 18.06.13 kl 09:47
SilverShadedNei, i grunnen ikke...bortsett fra NH3/NH4 er du godt forspendt med tester :-) Siden du har målt klor i vannet håper jeg du enten lufter byttevannet før bruk eller bruker et vannforbedringsmiddel.
Takk for tips, da skal jeg kjøpe test sammen med filter i løpet av uken.
Lufte vannet ja, det har jeg hørt om men aldri forstått. Bare fylle en bøtte å la det stå noen timer?
Nå har ihvertfall alle platyene flyttet ut, og kardinalen ble funnet død, så ut til å ha vært død en stund.
Verdiene er fortsatt ganske like unntatt NO3 som er gått ned til 10 og CI2 er nede på null igjen. Mulig jeg har lest av denne feil, syntes de stripsene kan være litt vanskelig. Skal kjøpe meg et ordentlig godt sett etterhvert, det ble egentlig strips bare til startfasen.
Postet 18.06.13 kl 17:10
Postet 18.06.13 kl 20:13
Postet 19.06.13 kl 15:52