Corydoras - sopp? parasitt?

Hei! Har litt problemer .
Corydoras - er ofte i midtsjiktet. Den jeg har tatt bilde av er ikke i form.
Den hvite klumpen under fikk jeg fortalt av noen fiskekjennere at det var vanlig hos corydoras.
Forsøkte med medisinering av Esha 2000 og deretter Esha optima vitaminer. Dette var i april. Denne fisken virka ikke syk da. Klumpen forsvant ikke, men virket som fisken var i form.
Forrige uke begynte noen av Corydoras å "stå i midtsjiktet".
Den med"klumpen" ser ut som den har fått dotter på finnene, og en ved øyet. Ser ikke ut som han har det så bra.
Har tatt en kur med Esha 2000 - og nå er jeg på andre dag med TWD Unimed.
Tar sjansen å poste innlegget her, hva tror dere?
Syns det ser ut som finneråte, jeg. Dette er ofte et symptom på andre ting. Bakteriene som gir finneråte fins i stort sett alle akvarier, men de får ikke "hold" på fisken før den er i dårlig form eller stresset fra før. Dette kan igjen skyldes andre sykdommer, eller vannforhold/vannverdier som ikke er bra.
Jeg er langt fra noen cory-ekspert, men rent generelt vil jeg si at det er ikke normalt at friske fisk har "klumper" eller svulster. Og har fisken en slik sykdom vil finneråte ofte dukke opp. Særlig hvis de andre fiskene ikke har det.

Når det gjelder hva som er "normalt" for dine fisker, er det bare du som kan svare på det. Faresignal kan det være når fisk begynner å oppføre seg klart annerledes enn hva de pleier.

Hvis fisken virker å ha det veldig dårlig, får du avgjøre selv om den bør avlives. I tillegg vil jeg råde deg til å måle viktige vannverdier : temp, pH, nitritt, nitrat og ammoniakk.

Edit : I kjølvannet av finneråte følger det ofte soppinfeksjon.
Tusen takk for svar, setter stor pris på hjelp! Skal vente og se til kuren med Unimed er ferdig, hvordan det ser ut da, med den lille coryen.
Tester vannet når kuren er ferdig.
Har PH test og Nitritt-test, og PH var ca. 6.5 og nitritt var 0.(dette var for 3 uker siden). Grunnen til at jeg ikke har sjekket er tanken om å bytte vann under medisinering vel ikke er så bra. Bør få kjøpt amoniakk og nitrat test også, forstår jeg!
Mulig jeg har tenkt feil. Ser jo på meg selv som nybegynner, men prøver gjøre så godt jeg kan.
Temp er 25/26 grader.
Vannbytte er ca 10 liter en gang i uka. (Akvariet er ca. 47 liter, inneholder ca. 35 liter vann etter det vi har regnet ut.)
Har Eheim 2008 og en annen pumpe ved siden av. For sikkerhets skyld.
Bytta filterpatron i Eheim 2008 for ca. 9 dager siden, for den fungerte dårlig. Den andre pumpa er godt innkjørt.
Vet ikke hva den "andre" pumpa er...men det kan høres ut som du da faktisk har halvert filterkapasiteten i en periode etter patronbytte. Dette kan få konsekvenser i et så lite kar.
Fant ut at det andre filteret er AM-Top 600 F. I førsten hadde jeg bare det. Men bytta til Eheim 2008, og lot Am-top sitte i fortsatt....
Men som du sier, filterkapasiteten ble vel redusert etter patronbytte, selv om AM-top er innkjørt og fungerer bra.
Får håpe dette går bra, at vidundermedisinen til Dahl, Unimed kanskje gjør underverker!
Det er jammen fælt når fisk er syke!
Tusen takk for svar, igjen!
Det er i grunnen ganske enkelt. Har man to filter i et kar, vil hvert av dem ha den nødvendige bakterieflora til å gjøre "sin del" av jobben. Uansett hvor stort/godt hvert av filtrene er, innstiller de seg på en deling av oppgaven. Når det ene fjernes, tar det litt tid før det resterende filteret makter å ta over hele jobben. Og det tar også tid før nye bakterier får slått seg ned i den nye filterpatronen. I mellomtiden er det store sjanser for ammoniakk og nitritt i vannet.
Det retter seg nok til
Ja, bra forklart. Takk igjen!
Høres det mest fornuftig ut å vente til medisinkuren (Unimed) er ferdig før jeg tester og bytter vann? Det blir onsdag.Ellers blir det vel kluss med medisinmengden i vannet. Redd for å surre det mer til for dem.
Har nå bestilt ammoniakk test og nitrat test i tillegg til dem jeg har...
Håper det går bra med dem.
Teste kan du da gjøre selv om det er medisin i karet. Det går greit å bytte vann også...bare tilsett riktig konsentrasjon av medisinen i byttevannet.
Går nok bra med fiskene...kanskje unntatt den med kulen på, der stiller jeg meg mer tvilende. Unimed er sikkert bra, men det tar ikke bakterieinfeksjoner. Du får se det an.
Ja, det er jo sant.....huff... Tenkte visst litt feil.
Takk for at du er tålmodig!
Har et lite spørsmål til, synes jeg har lest noe om vannforbedringsmiddel og medisin, men finner det ikke igjen. Tilsetter AquaSafe ved vannbytte. Skal det gjøres ved medisinering også?
Kan ikke se noen umiddelbar grunn til at det skulle være galt å bruke Aquasafe.
Er du i tvil, så la byttevannet stå over natten med lufting...det gjør nytten med godt norsk vann.
Håper noen kan hjelpe meg litt til!
Først, tusen takk SilverShaded !
Corydorasen med den hvite klumpen + en til døde.
Nå ser det ut som en tredje har problemer. Legger ved bilder.Synes finnen ser litt frynsete ut.
Ser ut som noe hvitt klumpaktig på det ene bildet, og på det mest uklare bilde prøvde jeg å få vist noen hvite dotter på hodet.
Etter kuren med Unimed ble det ekstra vannbytter, og begynte kur med Esha 2000. Er på tredje dagen med det nå, igjen.
Vanntester: Nitritt : 0., Ph ca 7,5 , nitrat: 12,5 mg og ammoniakk: 0,25 mg.
Har noen forslag på hva dette kan være?
Er det finneråte/sopp? Parasitt?
Huff, trist når fiskene er syke, blir så hjelpesløs når en ikke vet hva en skal gjøre.
Har slått av lyset store deler av dagen, virker som den syke blir roligere da. Ellers svømmer han og klør seg.
Bør jeg utvide Esha 2000 kuren, og eventuelt bruke Esha Exit i tillegg?
Har tre coryer igjen,i tillegg til den syke.
En kampfiskjente, rasbora og eplesnegler.
Før medisinering, ved vannbytte har jeg tilsatt AquaSafe som vanlig. Temp er 26 grader.
Kirsti Sørli
Først, tusen takk SilverShaded ! Corydorasen med den hvite klumpen + en til døde. Nå ser det ut som en tredje har problemer. Legger ved bilder.Synes finnen ser litt frynsete ut. Ser ut som noe hvitt klumpaktig på det ene bildet, og på det mest uklare bilde prøvde jeg å få vist noen hvite dotter på hodet. Etter kuren med Unimed ble det ekstra vannbytter, og begynte kur med Esha 2000. Er på tredje dagen med det nå, igjen. Vanntester: Nitritt : 0., Ph ca 7,5 , nitrat: 12,5 mg og ammoniakk: 0,25 mg. Har noen forslag på hva dette kan være? Er det finneråte/sopp? Parasitt? Huff, trist når fiskene er syke, blir så hjelpesløs når en ikke vet hva en skal gjøre. Har slått av lyset store deler av dagen, virker som den syke blir roligere da. Ellers svømmer han og klør seg. Bør jeg utvide Esha 2000 kuren, og eventuelt bruke Esha Exit i tillegg? Har tre coryer igjen,i tillegg til den syke. En kampfiskjente, rasbora og eplesnegler. Før medisinering, ved vannbytte har jeg tilsatt AquaSafe som vanlig. Temp er 26 grader.

Håper det er noen som vet hva dette er, og hva som lønner seg å gjøre?!
I en dyrebutikk i dag fikk jeg anbefalt Extozon bad, men være forsiktig med dosering siden det er til Corydoras!
Hva synes dere?
Jeg vil absolutt anbefale deg å droppe Ektozon ! Dette er rett og slett akvariesalt, og corydoras har lav toleranse for salt.

Det er vanskelig å diagnostisere fisk når en ikke kan se dem. HVOR er kulene ? Hvordan ser de ut ? Er de myke eller faste ? Ser de ut som små blomkål i et forstørrelsesglass ? Hvordan oppfører fisken seg...virker den stresset ("peser") eller "dopa" ?
Det er vanskelig å se,legger inn bildene igjen. .Det øverste viser de hvite dottene, og det nederste viser klumper/kuler på buken. Virker stressa, men roligere når jeg slukker lyset. Svømmer opp til overflaten.
Tror jeg satser på å prøve en kur med Esha Exit nå.
Hva tror du om det?
Har ikke noe "luftet" vann, så bør vel tilsette AquaSafe?
Det er den tredje coryen som er syk, trist.
Tror ikke dette er parasitter. Ser du forskjell på soppinfeksjon og "kul" ? Er det "bomullsdotter" ? I så fall er det sopp, muligens pga. litt dårlige vannverdier. MEN...ville kanskje trodd Unimed hadde hjulpet mot dette...

Ellers :
1. Det kan være lymfocystitt, en virus-infeksjon som forandrer cellenes DNA. Ikke så mye å gjøre med dette...annet enn å bytte vann ofte og håpe fisken overkommer infeksjonen selv.

2. Det kan være en bakterieinfeksjoner som etter hvert danner slike små cyster. I så fall må det en skikkelig anti-bakteriell kur til (tror ikke Esha holder her). Er det flere enn en fisk som har det ? Den/de som er angrepet bør i så fall isoleres i et eget kar med luftestein og daglige vannbytter, slik at filterbakteriene ikke ødelegges i hovedkaret.

Personlig ville jeg ha prøvd meg med metode 2, siden dette ikke er prøvd fra før.
For meg så ser dette ut som flexibakter columnaris. Antibiotika er sannsynligvis den eneste måten å bli kvitt dette med, men problemet er at bakterien har blitt resistent mot det meste. Mulig at Esha 2000 kan hjelpe, men hadde ikke satset penger på det. Hva slags doseing hadde du da du kjørte kuren med dette??

Mvh. Kai
Takk for svar til begge som har svart. Det setter jeg stor pris på! Så tusen takk igjen!
Det ble en kur med Esha Exit. Tredagers kur, men i dag var den tredje coryen død.Har ikke noe kar jeg kan ha syke fisker i, bare et lite 4/5 liters, hvis det kan brukes som sykekar?
Lyset var av store deler av døgnet. Synes den syke fisken så litt bedre ut, men fant den død til morgenen i dag.
Da jeg brukte Esha2000 hadde jeg dobbel dose dråper pga bløtt vann.

Nå har jeg tatt vannbytte, og tenker å ta et senere i dag.
Håper at resten av fiskene ikke blir syke, men siden det er tre som er døde er jeg veldig redd for at det er smittsomt, og at resten blir syke og dør.
Legger ved bildet av den døde fisken.

Synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg skal gjøre.
Er så mange forslag på hva det kan være, og hvilke medisiner jeg skal bruke.
Er absolutt en nybegynner, første fisken kjøpte jeg i fjor sommer.
I ferd med å miste motet, og det blir nok ikke noen nye fisker på meg.
Men jeg fortsetter å prøve og gjøre det jeg kan, og håper dem jeg har igjen lever lenge! Blitt veldig glad i fiskene, og det er trist når dem blir syke og dør.
Dette er et 47 liters kar, innholdet er ca. 35 liter vann.
Nå er det 3 coryer igjen, rasbora, kampfiskjente.
+ eplesnegler.
Har også et 55 liters kar, her sliter jeg med alger. Er ettter det jeg har lest her, rødalger.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap