Bekjempe camallanus uten å skade reker?

Jeg har fått et Camallanus-utbrudd i to kar, og skal starte behandling med JBL Nedol. I det ene karet har jeg masse reker som jeg vil beholde, men de tåler ikke Nedol. Risikerer jeg å spre smitte hvis jeg flytter rekene over til et annet kar med friske fisk? Etter hva jeg forstår så kan ikke reker være vert for Camallanus, men det kan kanskje følge smitte med vannet som omgir dem? Jeg har i allefall lest at man ikke skal bruke samme utstyr i flere kar. Noen som har erfaring med dette?
Da har jeg satt i gang behandling mot Camallanus-parasitter. Jeg skiftet 50% av vannet, slamsugde grusen, og fisket ut så mange reker som jeg fikk tak i og flyttet dem til annet kar. Deretter medisinerte jeg med JBL Nedol. Eneste synlige resultat hittil er at ancistrusen kom ut fra trerota si og kikket rundt, noe den ellers aldri gjør.
Etter to dagers behandling med JBL Nedol er noen guppier fortsatt tydelig parasittert med Camallanus. Rekene og sneglene lever i beste velgående. Noen gode råd?
Full behandling med JBL Nedol er nå ferdig. Det stikker fortsatt Camallanus ut fra fisken, og snegler og reker er i live.
Jeg fikk en gang disse invollsormene i et selskapskar med masse fisk, blant annet scalerer, ciklider, tetraer m.m.
Behandlet med Sera Nematol, nøyaktig som anvist på pakken. Det var utrolig effektivt mot innvollsormen. Gikk noen timer så kunne man se hva som hadde vært inne i endel av fiskene, helt utrolig at fisken hadde overlevd når jeg så hvor hardt angrepet de var.
Alt av reker strøk med og det samme gjorde de meste av snegler. Var veldig flink og slamsugde daglig alt jeg kunne finne av dødt for at vannet ikke skulle forgiftes helt.
Med Sera Nematol skal man rebehandle etter 2-3 uker (husker ikke helt).
Heldigvis funket dette 100%, har de fleste fiskene den dag i dag, dette var nesten et år siden og har ikke sett noen tegn til å ha fått det igjen.

Anbefaler at du kjøper deg sera nematol - jeg forsøkte andre preparater men det var penger ut vinduet. Nematol koster en del, men min erfaring med produktet er veldig bra. Bruk det som anvist og du er kvitt problemet (og rekene/seglene)... Vet ikke om reker og snegler kan bære smitte/egg. Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å hive de i noe annet enn et tomt kar - innvollsorm er noe forbannet svineri og jeg ville vært veldig forsiktig med å ikke spre smittten til andre kar med fisk.
Obs! Pass på å ikke bruk håver o.l. fra det infiserte karet over i andre kar
Takk for tips! Da får jeg gå til innkjøp av Sera Nematol. Hva slags reker hadde du forresten? Jeg har kirsebærreker og rillireker og vil helst holde disse i live.
Jeg hadde sakurareker og amanoreker - ingen overlevde... Det var endel sandsnegler som klarte seg dypt nede i sanden, men mistet mange av disse og. Mistet ikke en eneste fisk...
Sakurareker, er det en variant av kirsebærreke?
Hvis jeg setter snegler og reker i et eget kar uten fisk, vil evt. Camallanus-smitte som følger med dit etter hvert forsvinne? Hvor lang tid tar det i såfall? Måneder, eller år?
Heisann,
Lurte bare på hvordan det hadde gått med deg om orm-behandlingen? Fikk du bestilt og prøvd Sera Nematol?
(og ja - sakura er en variant (dypere rødfarge) av kirsebærreker)
Kveitebollen
Heisann, Lurte bare på hvordan det hadde gått med deg om orm-behandlingen? Fikk du bestilt og prøvd Sera Nematol? (og ja - sakura er en variant (dypere rødfarge) av kirsebærreker) :-)

Ja, det ser ut til å funke. Vil oppdatere hvordan det går i denne tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap