Jeg strever med medisinering og lurer på om noen av filterne mine kan være problemet. Jeg har medisinert mot Camallanus-parasitter. Først prøvde jeg JBL Endol, men det fungerte ikke mot parasittene. Reker og snegler var også upåvirket, med unntak av de første timene hvor rekene sto stille, nesten som om de var litt paralyserte. Nå prøver jeg Sera Med Nematol, denne gang i et kar uten reker men med pestsnegler. Jeg vet ikke om Nematol virker mot parasitten ennå (kun 1 døgn har gått) men sneglene er tilsynelatende upåvirket. Siden disse medisinene vanligvis påvirker invertebrater så lurer jeg på om det er noe med karene som senker effekten av medisinen.
Karene er godt beplantet, og har trerøtter og mose. Et kar har sandbunn, og et har grusbunn. Jeg bruker ikke UV-filter, har skrudd av CO2 i god tid før medisinering, og har fjernet kullfiltere. Jeg har luftpumpe slik det anbefales i medisinforpakningene. Jeg bruker Easybox filtervatt, Easybox svampfilter, Easybox "AquaClay", og knust korallsand i det interne filteret mitt. Det er en stund siden jeg skylte filterne.
Kan noen av disse filterene nedbryte eller absorbere medisinen?