Kan noen hjelpe meg litt? guppy og scalare som dør.

For en måneds tid siden døde den ene scalaren min. Den døde helt plutselig, fant den på bunnen der de andre så og si hadde spist den.

I dag fant jeg en guppy død. Den var helt hvit og oppblåst og fløt i overflata. Jeg har en annen guppy som også virker slapp. Den tok heller ikke til seg mat da jeg foret i dag. Derfor flyttet jeg den over i yngelakvariet mitt, for å se om den friskner til. Den virker rett og slett slapp, halen henger litt. Har hatt den i ett år, den har vært frisk og sunn hele tida.

Hva gjør jeg, og hva kan være grunnen til disse dødsfallene? Jeg tester vannet jevnlig, og har hverken nitritt eller for høy PH. De andre fiskene i akvariet er

-3 små scalarer
- 3 vanlige gullfisker (ikke slørhaler)
- 3 små platy
- 2 SAE
- 3 ancistrus.

Akvariet er 240 liter. Temperaturen er mellom 43 og 26 grader, har ikke varmekolbe i det. Tips?? Vet at fisker dør av og til, men jeg liker det ikke.
Mener du temp mellom 23 og 26???

Er finnene på fisken som er syk, fine? Finnråte kan være en stygg sak. Da sprekker finnene opp og ser ut til å råtne.

Har du skiftet vann etter kraftig nedbør? Noen vannverk er stygge til å klore hvis det regner mye.
Hva slags vannverdier har du, og hvordan er vannbytterutinene dine ?

Guppy kan godt dø av alderdom ved 1-2 års alder. Dette er til en viss grad genetisk betinget. Guppy avles ofte på en slik måte at innavlsgraden er ganske stor, noe som også svekker deres livskraft betydelig. Og alle former for stress som fisken er eller kan ha vært utsatt for vil senke livslengden. For eksempel kan yngel holdes i for høy temperatur for å vokse opp fortere, noe som fører til høyere metabolisme og kortere liv. (Dette gjelder nok desverre også en del andre fiskearter som avles kommersielt i store mengder.)
Hvis man går i butikken og kjøper en voksen fisk, vet man jo heller ikke hvor gammel den er når man overtar den. Så det MÅ ikke nødvendigvis være noe galt i akvariet ditt.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap