Fortsatt noe galt men finner ikke ut hva?!

Jeg har 200L akvarium, med neon tetraer, gule algespisere og black molly lyr i. Pr i dag er det ca15-20 neon, 3 gule og 3 molly.

I går ble en av molly'ene syk, satte den i karantene kar, men resultatet var at den var død i dag, jeg har før hatt en del dødsfall, sikkert fordi karret er "ny startet" og jeg er helt fersk på akvarier. Grunnen til jeg skjønte noe var galt med den var at den bare lå på bunnen av karret og så ut som den ikke klarte svømme oppover, i tillegg peste den veldig, men de andre 3 jeg har igjen nå ser friske og fine ut.

Etter siste runde med dødsfall byttet vi 70L vann, og det hjalp. Men nå er jeg redd de begynner på'an igjen med dødsfall...

Jeg bytter nå ca 50L vann 1 gang i uken, temp ligger på 26-27C og har testet vannet med "strips" og alt er innenfor verdiene....

Hva er det jeg gjør galt siden de fortsetter og dø? eller er dette bare ett engangs tilfelle?
Hvis vi skal kunne hjelpe deg, trengs det svar på noen spørsmål :
Når ble akvariet startet, og ble det skikkelig innkjørt før du satte inn fiskene ?
Hva slags filter har du ?
Bruker du noen form for tilsetningsstoffer i vannet ?
Når du sier "alt er innenfor verdiene", hva vil dette si ? Har du noen tall for NH3/NH4, NO2, NO3, pH, GH ? Aller helst burde du nok hatt dråpetester, for strips er nokså upålitelig.

Jeg spør fordi du har en kombinasjon av fisker som krever nokså ulike vannverdier, særlig når det gjelder pH og GH. Det kan hende mollyene dør rett og slett fordi vannet har feil verdier for dem, eller det kan hende det fins giftstoffer i vannet (ammoniakk, nitritt) som fører til død. Det siste tror jeg er usannsynlig, da dette også ville drept tetraene. Det er selvsagt også mulig at de er syke av andre grunner, men hvis det er utelukkende molly som dør, tror jeg dette også er lite trolig. MEN, stort sett finnes det en klar grunn når flere fisker dør.
I mellomtiden er vannbytter et nokså sikkert tips, og du kan gjerne bytte noen bøtter hver dag.

EDIT : Fant den andre tråden din, og ser at også mange tetraer har dødd. Der fikk du også råd om å kjøpe deg vanntester, og fikk samme opplysningen som jeg ga : molly og neontetra er ikke noen bra kombinasjon.
Auda.

Når jeg leser det du skriver så synes jeg det høres ut som Nitritt forgiftning.

Jeg vet ikke hvor fersk du er men vil først og fremst spørre om filteret ditt går døgnet rundt? Noen nybegynnere slår at det av om nattet og det er fatalt feil. Dødt organisk materiale som fiskemøkk, døde planterester osv blir til Ammoniakk. Filteret inneholder bakterier som først gjør om Ammoniakk til Nitritt og Nitritt igjen til det ufarlige stoffet Nitrat som plantene bruker som gjødsel.

Men disse bakteriene må få tid til å formere seg nok i filteret til at de er mange nok til å spise ammoniakken. Dette kalles innkjøring av Akvarium. Blir det ikke gjort vil nivået av Ammoniakk og Nitritt bli så høyt i løpet av de første 4-6 ukene at fisk blir forgiftet og mange kan dø.

Les mere her:

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å ta et vannskifte på 50% så fort som mulig. Og et til i kveld. Så er på 30%-50% hver dag i noen dager.

For å identifisere om det er Ammoniakk eller Nitritt forgiftning hadde det vert fint å fått testet det vannet som er i akvariet nå før du skiftet. Det finnes dråpetester man kan kjøpe, men man kan også teste vannet i en dyrebutikk. Har du en dyrebutikk i nærheten? De kunne gitt deg svaret på Ammoniakk og Nitritt mengde i vannet.

En annen ting det kan være er om ingen har fortalt deg å ha vannbehandlings middel i alt nytt vann du har i akvariet. Aquasafe for eksempel. Eller Biotopol. Mange vannverk bruker klor til å rense vannet noe som igjen er veldig farlig for fiskene. Sånne stoff fjerner klor og andre stoffer som er farlig for fiskene.

Og en siste dårlig nyhet......

Black Molly og Neontetra er ikke noen serlig bra blanding siden Noentetra vil ha veldig blødt vann og Black molly vil ha veldig hardt vann. Jo mere kalk det er i vannet, jo hardere er vannet.

Black Molly skulle vel helst ha hatt Brakkvann også.
Som en liten digresjon.........

Jeg har også Molly og Neon Tetra i samme kar. Nybegynner feil men siden Neontetraene virker så godt fornøyde at velger jeg ikke å avlive.
Etter siste "store" vannbytte for snart 2 uker siden er det ingen som har døds annet enn denne molly'en i dag.
Jeg har noe akvarie salt som står det skal være godt for nitrit forgift. Og div andre ting. Skal jeg ha i noe av det? Står 1 skje pr 10 liter.
Hvor mye skal jeg ha i Evt?

Testet vannet i sist uke hos durebutikk de sa alt var bra. Har som sagt testet hjemme selv med strips som måler flere ting og alle viser de er innenfor verdiene...

Tetraene ser ut til og ha det super i vannet med unntakene av jeg tror de glemmer de er stimefisk, da de har en tendens til og "divide and conquer"

Ang filter og pumpe går dette 24/7. Er bare lyset som blir slått av om natta, det står på fra ca 10-21 hver dag.
Neontetraene dine vil ikke like salt
Limbeck
Neontetraene dine vil ikke like salt

Ikke litt engang?
Neontetra skal ha svært bløtt vann. Jeg vil gjette på at de kan tåle 2-3 ppm over en ikke alt for lang periode, men de vil ikke ha noe godt av å gå i saltet vann permanent.
Mollyene tar mindre skade av ferskvann enn Neontetra tar av salt vil jeg tro
Sjekket vannet nå sånn ser det ut på stripsen...
For å tolke dette trenger man vel noen farge-plansjer å sammenligne med?

Men man kan uansett ikke stole på strips. Skaff deg dråpetester i stedet, de er mer nøyaktige og pålitelige.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap