Finneråte??
Noe i 150l min gjør meg litt urolig, og jeg blir ikke mye klokere uansett hvor mye jeg leser om det. For noen få dager siden la jeg merke til at den ene platyen min hadde mistet en liten bit av halefinnen sin, men det så ikke ut som det jeg forbinder med finneråte, så jeg tenkte kanskje det var øreålen som hadde tatt seg et lite jafs.. men i dag er mye mer av finnen borte, og enda en platy har også mistet en del av finnen sin.
I dette karet går det 5 platy, en øreål, 6 SAE (disse er ikke faste beboere, men lånes pga algeproblem. Har hatt dem i 2 1/2 mnd, så de er ikke nye), 3 guramier og 2 ancistrus.
Platyene har jeg hatt i ca 6 mnd. Ingen ny fisk har kommet i karet siden SAE for over 2mnd siden..
Vannverdier er ok, vannbytte utføres 1 gang i uka (bytter da ca 25-30% +slamsuging)
Oppførselen på fisken er ganske normal, bortsett fra at hun ligger ganske mye på bunnen da det ser ut som hun sliter litt med å svømme grunnet mangelen på finne..men ser rett som det er at hun er oppe og svømmer seg en tur.. den andre som har blitt "syk" i natt oppfører seg helt normalt. Begge spiser og ser ellers friske ut. . Bildene er ikke så skarpe som de kunne vært, er vanskelig å be en platy om å holde seg i ro.
.er dette finneråte eller en annen synder? :p
I dette karet går det 5 platy, en øreål, 6 SAE (disse er ikke faste beboere, men lånes pga algeproblem. Har hatt dem i 2 1/2 mnd, så de er ikke nye), 3 guramier og 2 ancistrus.
Platyene har jeg hatt i ca 6 mnd. Ingen ny fisk har kommet i karet siden SAE for over 2mnd siden..
Vannverdier er ok, vannbytte utføres 1 gang i uka (bytter da ca 25-30% +slamsuging)
Oppførselen på fisken er ganske normal, bortsett fra at hun ligger ganske mye på bunnen da det ser ut som hun sliter litt med å svømme grunnet mangelen på finne..men ser rett som det er at hun er oppe og svømmer seg en tur.. den andre som har blitt "syk" i natt oppfører seg helt normalt. Begge spiser og ser ellers friske ut. . Bildene er ikke så skarpe som de kunne vært, er vanskelig å be en platy om å holde seg i ro.
.er dette finneråte eller en annen synder? :p
Postet 14.08.13 kl 12:13
Finneråte kan oppstå som en følge-tilstand til andre sykdommer, når fisken har dårligere forsvar. ELLER, det kan skyldes forhold i vannet som stresser fisken over tid og dermed bryter ned forsvaret.
Du sier vannverdiene er ok...nøyaktig hva vil dette si (NH3/NH4, NO2, NO3, pH, GH, temp) ? Bytter du med vann som har samme temperatur og pH som akvariet har ? Har verdiene vært stabile over tid ?
Du sier vannverdiene er ok...nøyaktig hva vil dette si (NH3/NH4, NO2, NO3, pH, GH, temp) ? Bytter du med vann som har samme temperatur og pH som akvariet har ? Har verdiene vært stabile over tid ?
Postet 14.08.13 kl 13:43
NO2 - mindre enn 0,3
NO3 - 10, 5 mg/l
pH - 6, 5
GH - 5
Temperatur - 26 grader
Test for NH3/NH4 har jeg dessverre ikke, men siden jeg har ganske greie rutiner på vannbytte regner jeg da på en måte med at disse verdiene er ok.. eller er det litt dumt å regne med kanskje? :p er også påpasselig med å ikke overfôre, og det er jo ikke voldsomt mye fisk i karet heller..
Når det kommer til vannbytter, så mellomlagrer jeg vannet over natta med en luftestein i pluss at jeg tilsetter aquasafe. Har vært litt sløv med å sjekke pH på vannet før jeg har det i karet, det må jeg innrømme..litt usikker på om vannverdiene har vært stabile over tid, har ikke testet på en stund siden jeg ikke har hatt noen problemer. .
Bare for å tilføye en ting som akkurat gikk opp for meg som jeg ikke nevnte... begge pasientene er hunner, resten hanner.. og i det siste har jeg lagt merke til at hannene har vært en tanke mer innpåslitne enn vanlig. Kan det rett og slett komme av at de to jentene mine blir stresset rundt mer enn vanlig?
NO3 - 10, 5 mg/l
pH - 6, 5
GH - 5
Temperatur - 26 grader
Test for NH3/NH4 har jeg dessverre ikke, men siden jeg har ganske greie rutiner på vannbytte regner jeg da på en måte med at disse verdiene er ok.. eller er det litt dumt å regne med kanskje? :p er også påpasselig med å ikke overfôre, og det er jo ikke voldsomt mye fisk i karet heller..
Når det kommer til vannbytter, så mellomlagrer jeg vannet over natta med en luftestein i pluss at jeg tilsetter aquasafe. Har vært litt sløv med å sjekke pH på vannet før jeg har det i karet, det må jeg innrømme..litt usikker på om vannverdiene har vært stabile over tid, har ikke testet på en stund siden jeg ikke har hatt noen problemer. .
Bare for å tilføye en ting som akkurat gikk opp for meg som jeg ikke nevnte... begge pasientene er hunner, resten hanner.. og i det siste har jeg lagt merke til at hannene har vært en tanke mer innpåslitne enn vanlig. Kan det rett og slett komme av at de to jentene mine blir stresset rundt mer enn vanlig?
Postet 14.08.13 kl 15:43
Platyer er litt tricky siden de skal ha så hardt vann. Vannet i Norge er veldig blødt. GH 5 er altfor lavt. De liker ikke PH under 7 heller.
Men finnråte er greit å behandle da. En kur Esha 2000 fikset det hos meg
Platyer bør vel også være flere hanner enn hunner siden hannene kan bli litt innpåslitne.
Men finnråte er greit å behandle da. En kur Esha 2000 fikset det hos meg
Platyer bør vel også være flere hanner enn hunner siden hannene kan bli litt innpåslitne.
Postet 14.08.13 kl 15:59
Endret: 14.08.13 kl 16:02
Egentlig har du litt for lav pH og litt for lav GH. Levendefødere bør ha pH over 7 og GH minst rundt 10. De andre fiskene tåler også godt slike vannverdier. Dette kan være nok til at platyene blir svekket over tid.
Det er også fullt mulig at platy-hunnene blir konstant stresset av jagende hanner. Å ha 3 hanner og to hunner er ikke bra, det bør være 2-3 hunner for hver hann etter min mening. Da blir "oppmerksomheten" bedre fordelt mellom hunnene. Og selvsagt bør de ha mange plasser hvor de kan stikke seg vekk.
Det er også fullt mulig at platy-hunnene blir konstant stresset av jagende hanner. Å ha 3 hanner og to hunner er ikke bra, det bør være 2-3 hunner for hver hann etter min mening. Da blir "oppmerksomheten" bedre fordelt mellom hunnene. Og selvsagt bør de ha mange plasser hvor de kan stikke seg vekk.
Postet 14.08.13 kl 16:06
LimbeckPlatyer er litt tricky siden de skal ha så hardt vann. Vannet i Norge er veldig blødt. GH 5 er altfor lavt. De liker ikke PH under 7 heller. Men finnråte er greit å behandle da. En kur Esha 2000 fikset det hos meg Platyer bør vel også være flere hanner enn hunner siden hannene kan bli litt innpåslitne.
Hannene er avkom etter hunnene, så derfor det har blitt litt rot med kjønnsfordeling. Begynner vel kanskje å bli litt innavl også, da alle i utgangspunktet kommer fra samme hunn..aha, tenkte GH var for lav, så da vet jeg da at jeg hvertfall aldri skal høre på de i dyrebutikken mer, for de sa at vannverdiene var optimale.
Eneste problemet jeg har nå er at det ikke fins en butikk i 10mils omkrets som fører esha-produkter! Hadde esha 2000 stående helt til min mor fikk sykdom i sitt kar, og da ble det jammen tomt.. har fått tak i sera baktopur, men har ingen erfaring med dette produktet. Fungerer det like bra som esha?
Postet 14.08.13 kl 19:53
Postet 14.08.13 kl 21:26
Postet 14.08.13 kl 21:53
SilverShadedDu kan bestille Esha på nettet, da. Baktopur ville jeg være forsiktig med, siden det kan ta knekken på filterbakteriene...prøv Esha først. Men som sagt, riktige vannverdier og et lavstressmiljø er det beste forsvar mot finneråte (og en god del andre sykdommer også).
KAN det ta livet av filterbakteriene, eller VIL det ta knekken på dem? Nettet har vært nede et par dager her, så har ikke hatt noen mulighet til å bestille det :/ og nervøs som jeg er så orket jeg ikke lenger se på at platyen hadde det så kjipt, så jeg har begynt å medisinere med baktopur :/ det var litt dumt det da kanskje??
Hvordan får jeg økt pHen i vannet? GH fikser jeg vel med pulver? (Mener å ha lest det)
Postet 16.08.13 kl 11:38