Finneråte på kampfisk??
Hei, har en kampfisk hann som har fått slitte finner... Finneråte? Han har vært sånn i 2 uker nå (har verken blitt bedre eller værre og har tatt hyppige vannbytter) og kan heller ikke se noen slør som faller av. Han har hatt finneråte en gang før, da så man tydelig at det var finneråte da finnene falt av og fikk kurert det enkelt med å sørge for at vannverdiene var fine og med esha 2000. Prøvde esha nå også, men uten effekt... Kan ikke bruke salt, da jeg tror ikke salt da jeg har maller i akvariet. Får heller ikke isolert han i eget akvarie, da alle er brukt opp.
Litt info:
- Kjøpte han den 17.11.12, da hadde han mistet finnene sine siden han var sammen med finnernappere. Finnene grodde fint ut igjen etter at han ble kjøpt av meg.
- karet er 54L
- han har sluttet å lage skumrede, noe han gjorde før
- Han ligger for det meste å slapper av på noen planter, kommer for det meste frem når jeg studerer akvariet og ved mating, spiser godt!
- vannverdiene er fine, null nitritt
- det er lite bevegelse i vannet, kun litt av filteret
- har varmekolbe, dekkglass og filter, temperatur: 26
- Han går ikke sammen med finnernappere eller fisk som plager han, kun disse:
- 1 ancistrus
- 3 Otocinclus affinis
- 5 corydoras panda
- Alle de andre fiskene friske og fine
Han er kun slitt i tuppen av finnene, ingen andre synlige skader. (Den er ikke mye slitt, bare litt) Håper på at noen kan hjelpe meg!
Hilsen beskymret fiskeeier
Litt info:
- Kjøpte han den 17.11.12, da hadde han mistet finnene sine siden han var sammen med finnernappere. Finnene grodde fint ut igjen etter at han ble kjøpt av meg.
- karet er 54L
- han har sluttet å lage skumrede, noe han gjorde før
- Han ligger for det meste å slapper av på noen planter, kommer for det meste frem når jeg studerer akvariet og ved mating, spiser godt!
- vannverdiene er fine, null nitritt
- det er lite bevegelse i vannet, kun litt av filteret
- har varmekolbe, dekkglass og filter, temperatur: 26
- Han går ikke sammen med finnernappere eller fisk som plager han, kun disse:
- 1 ancistrus
- 3 Otocinclus affinis
- 5 corydoras panda
- Alle de andre fiskene friske og fine
Han er kun slitt i tuppen av finnene, ingen andre synlige skader. (Den er ikke mye slitt, bare litt) Håper på at noen kan hjelpe meg!
Hilsen beskymret fiskeeier
Postet 14.08.13 kl 16:15
Ser du ikke har fått noen svar, hvordan går det med fisken din?
Jeg klarer ikke å se noe finneråte ut fra bildene- og hvis han hverken har blitt bedre eller verre på 2 uker, tviler jeg på at det er det.
Om ikke du har fått kurert han på et tidlig stadium og finnene trenger litt tid på å ordne seg, da.
Har han fått svart eller hvit kant på finnene/er de blitt taggete?
Biter som er borte?
Hvite dotter?
Om fisken er slappere enn før kan det kanskje være noe annet, eller kanskje han rett og slett er i ferd med å bli gammel?
(Ikke godt å si hvor gammel han var da du kjøpte han om han allerede var ferdig utvokst)
Flott at du skifter vann ofte, bare pass på å ikke dille for mye oppi der, om han blir stresset av det, kan fort gjøre vondt verre.
Men friskt vann er alltid bra.
Håper det går fint
Jeg klarer ikke å se noe finneråte ut fra bildene- og hvis han hverken har blitt bedre eller verre på 2 uker, tviler jeg på at det er det.
Om ikke du har fått kurert han på et tidlig stadium og finnene trenger litt tid på å ordne seg, da.
Har han fått svart eller hvit kant på finnene/er de blitt taggete?
Biter som er borte?
Hvite dotter?
Om fisken er slappere enn før kan det kanskje være noe annet, eller kanskje han rett og slett er i ferd med å bli gammel?
(Ikke godt å si hvor gammel han var da du kjøpte han om han allerede var ferdig utvokst)
Flott at du skifter vann ofte, bare pass på å ikke dille for mye oppi der, om han blir stresset av det, kan fort gjøre vondt verre.
Men friskt vann er alltid bra.
Håper det går fint
Postet 15.08.13 kl 17:39
Takk for svar! ;-)
Tusen takk for svar! Ja, jeg tvilte også på finneråte, da han ikke hadde blitt bedre eller verre
- Han har fått en hvit kant helt ytterst på finnene
- Han var ganske liten da jeg kjøpte han, han har vokst mye siden den gang)
- Finnene er litt taggete.
- Kan ikke se noen hvite dotter eller noen som helst tegn til sopp.
- Har passet på å ikke skifte vann for mye eller dillet for mye nedi der, så han kan ikke ha blitt stresset av den grunn. Har bare sørget for regelmessige vannbytter, så han iallfall har frisk vann.
- Oppdaget at ph har vært litt lav, men etter å ha ordnet opp i det, så har den blitt bra igjen (er på 7 nå) og har fått kontroll over den nå, så det kan være det som var grunnen
Får se om fisken blir bedre nå etter å ha ordnet opp i ph, og skal sørge for at ph holder seg stabil (springvannnet har ph 7.5, så det skulle være bra)
Får krysse fingrene på at han blir bedre nå som ph er i orden, er så utrolig glad i han!
- Han har fått en hvit kant helt ytterst på finnene
- Han var ganske liten da jeg kjøpte han, han har vokst mye siden den gang)
- Finnene er litt taggete.
- Kan ikke se noen hvite dotter eller noen som helst tegn til sopp.
- Har passet på å ikke skifte vann for mye eller dillet for mye nedi der, så han kan ikke ha blitt stresset av den grunn. Har bare sørget for regelmessige vannbytter, så han iallfall har frisk vann.
- Oppdaget at ph har vært litt lav, men etter å ha ordnet opp i det, så har den blitt bra igjen (er på 7 nå) og har fått kontroll over den nå, så det kan være det som var grunnen
Får se om fisken blir bedre nå etter å ha ordnet opp i ph, og skal sørge for at ph holder seg stabil (springvannnet har ph 7.5, så det skulle være bra)
Får krysse fingrene på at han blir bedre nå som ph er i orden, er så utrolig glad i han!
Postet 15.08.13 kl 19:44
Postet 17.08.13 kl 20:21