Hvilken ph og gh/kh har du dem i? Disse fiskene er surtvannsfisker som trenger ganske lav ph for å trives over tid. Feil ph får dem til å visne bort og daue, er min erfaring. Ikke over natta, men over litt tid dør de.
Personlig teori: Vann som har høyere ph enn deres trivsels-ph inneholder naturlig mer bakterier, enn hva riktig surt vann gjør. Disse bakteriene er ikke kroppene deres genetisk tilpasset å takle, da de stammer fra vann som er så utrolig rent at bakterier knapt finnes (det er sånn i svært surt vann, da mange bakterier ikke kan leve der).
Jeg tror Mortenthaleri'ene er en slik fiskeart, de takler ikke livet i fangenskap særlig godt fordi ph ofte er feil. Noen unntak kan vel finnes, men jeg tror spesielt viltfangede fisk er utsatt. Nå drettes disse i visse land kommersielt, men de jeg har sett i handelen hittil av arten, har vært viltfanget.
Mulig jeg tar feil, men... jeg er personlig overbevist om at disse fiskene MÅ ha svært surt og svært rent vann for å overleve over tid i akvarium. Jeg hadde mine i ph 7, og det var ikke på langt nær lavt nok. Etter 1 år var 9 av 10 døde. De bare "visnet" vekk, og døde en etter en.