Nannostomus mortenthaleri'ene mine dør

Ett eller annet er galt, men hva?
Begynte for ett par uker siden da jeg oppdaget den ene ble blass i fargen, pustet fortere og nektet å spise. Etter 3 dager så døde den.
Noen dager senere oppdaget jeg enda 1 og den gikk samme vei. Begynte med Esha 2000 og midt i kuren skjer det igjen. Og nå har den tredje begynt å bli blass samt puster fort.
Resten av fiskene (otto, apistogramma og resren av smykketetraene) virker friske og fine. Det er kun 1 og 1 som blir syk og dør med noen dager imellom.

Vannverdiene er fine og tilpasset artene. Av mat spiser dem frosen artemia og sorte mygglarver samt flakfor til apistogramma.

Noen ideer hva de kan være og hva jeg kan gjøre?
Trodde at alt var over, men igår ble enda en syk. Kun 1 nå også som har samme symptomene. Blass i fargen, puster fort, litt stor mage kanskje og vips så dør dem.

Noen som har noen ideer om hva det kan være?
Hvilken ph og gh/kh har du dem i? Disse fiskene er surtvannsfisker som trenger ganske lav ph for å trives over tid. Feil ph får dem til å visne bort og daue, er min erfaring. Ikke over natta, men over litt tid dør de.
Personlig teori: Vann som har høyere ph enn deres trivsels-ph inneholder naturlig mer bakterier, enn hva riktig surt vann gjør. Disse bakteriene er ikke kroppene deres genetisk tilpasset å takle, da de stammer fra vann som er så utrolig rent at bakterier knapt finnes (det er sånn i svært surt vann, da mange bakterier ikke kan leve der).

Jeg tror Mortenthaleri'ene er en slik fiskeart, de takler ikke livet i fangenskap særlig godt fordi ph ofte er feil. Noen unntak kan vel finnes, men jeg tror spesielt viltfangede fisk er utsatt. Nå drettes disse i visse land kommersielt, men de jeg har sett i handelen hittil av arten, har vært viltfanget.

Mulig jeg tar feil, men... jeg er personlig overbevist om at disse fiskene MÅ ha svært surt og svært rent vann for å overleve over tid i akvarium. Jeg hadde mine i ph 7, og det var ikke på langt nær lavt nok. Etter 1 år var 9 av 10 døde. De bare "visnet" vekk, og døde en etter en.
GH: 3
PH: 5.6
Ph'n er ganske stabil, er vel ett par ganger den var oppe i 5.8 ved vannbytte så den er normalt sett der den skal være. Disse kommer fra 2 forskjellige steder hvor noen av dem er fra mine første kjøpte (ca 1 år) mens noen fra en butikk som hadde fått sine fra TomC. I butikken lå PH'n dems på rundt 5.5 da jeg snakket med dem og jeg har jo hatt dem en stund.
Kan bare ikke skjønne hvorfor 1 og 1 blir syk og dør.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap